Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Gäst silviasurfarn

sjövattenkylda limpor/knän - förlänga livslängden ?

Rekommendera Poster

Gäst silviasurfarn

Funderade lite på det där med sjövattenkylda limpor/knän, och föralldel även sjövattenkylda motorer. Många använder nog sin båt ganska intensivt under några semesterveckor för att sedan mest ha den liggande vid bryggan i avvaktan på torrsättningen (naturligtvis med undantag för en och annan helgtur). Har man då hela eller delar av kylsystemet fyllt med mer eller mindre salt sjövatten lär det förmodligen rosta en del under stilleståndstiden, antar jag.

Om man nu har sjövatten i hela/delar av systemet, kunde det inte löna sig att permanent montera en 3-vägs kulventil på inloppssidan, och inför ett längre uppehåll i användandet av båten stänga sjövattenintaget, koppla på en slang på kulventilen och köra igenom systemet med en 25l dunk med färskvatten ? De som har tillgång till färskvatten på bryggan behöver bara placera dunken bredvid motorn och fylla på den med slang från bryggan. Gör man så här kommer kylsystemet oftast bara att innehålla sjövatten när det verkligen används dvs när man är ute med båten. Någon negativ miljöpåverkan blir det inte frågan om heller eftersom man bara använder rent sötvatten, snarare tvärtom ifall man kan öka livslängden på t ex limpor och knän, vars tillverkningsprocess säkert inte är världens mest miljövänliga.

Tänkte mig något i stil med denna:

416200994708A3775.jpg

Tror ni att detta skulle kunna förlänga livslängden på de delar av kylsystemet som är sjövattenkylda ? Förutsätter att man vinterkonserverar och i övrigt servar som man ska. Eller har jag en överdriven uppfattning om hur mycket mer det rostar när det är salt- eller bräckt vatten i systemet jämfört med sötvatten ?



Senast ändrad av silviasurfarn | 06 oktober 2009 | 10:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din idé är mycket klok. Många motorer som är sjövattenkylda har denna funktion. Men jag tror få använder den?

Min VolovPenta har ett sådant system, jag kopplar in bryggans vattenslang på en snabbkoppling som finns på badbryggan på båten.

När jag lagt till vid bryggan så kopplar jag bara på vattenslangen på koppling, stannar motorn och kör igenom systemet i 15mínuter med sötvatten. Då fylls limpor och motor med sötvattnet dessutom spolar man rent motorn bakifrån som det ser ut, och man ser tydligt hur mycket skit man dragit in under sin båtfärd, det är alltid lika intressant och se vad som kommer ut från drevet.

Vad jag har förstått så verkar VP tagit bort denna funktion på lite nyare motorer eller motorer som har slutet kylsystem. Oftast går det ju inte glykol i limporna om man inte har hel system som verkar vara rätt ovanligt. Där frodas det säkert en hel del rost när det ligger kvar havsvatten.

Men med din idé och med motorspolning så rensar man även där :) Borde förlänga livslängden rätt rejält.

Mvh
Kristian 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Bara en liten undran, hur kommer man förbi termostaten med färskvattnet?

Eller kör ni utan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min gamla motor så går den dära snabbkopplingen jag har på badbryggan till en Y-koppling i motorummet varav en slang går rakt in i motorblocket på motorn. Vart den andra tar vägen vet jag inte riktigt säkert. Jag tror den går in på någon kylslang som det ser ut? Det ser ut som orginalutförande från frabrik men VP har dokumenterat det hela väldigt dåligt. Och jag har inte funnit någon som helst dokument vart slang nummer två går och vad den har för funktion.

Det ser även ut som någon backventil också finns på slang nummer två. Kan bli intressant när den går sönder och kylarvattnet tar en helt annat väg igenom systemet.

Det jag kommit fram till är att det kan vara en eftermonterad historia från FourWinns med utökad urspolningsfunktion?

Vattnet från motorblocket går antagligen den vanliga vägen samt upp i termostathuset för att sedan gå ut till limporna och sedan ut? Den går även ett varv genom beredaren då det inte var något saltvatten där när jag tog upp båten, och det sista jag gjorde före upptagning var just att spola ur motorn. 

När våren kommer skall jag ta reda på vad nummer 2 gör och varför.

Mvh
Kristian



Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 06 oktober 2009 | 14:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Själv har jag en AQ260 (GM V8 SB) och fick nyligen byta limpor och knän till en icke föraktlig kostnad. När jag sen nyligen konserverade motorn kom jag att tänka på att det hade varit smutt att slippa lossa på slangklämmor, slangar mm - varför inte ha en 3-vägs kulventil där jämt istället, jag menar man konserverar ju en gång om året ? Det ena ledde till det andra och frågeställningen om att spola igenom systemet ibland, om man nu har en sådan 3-vägs kulventil, uppstod. Har man plats och är riktigt bekväm antar jag att man tom kan ha sugslangen till sötvattendunken permanent monterad på kulventilen, då är det en barnlek att spola igenom motorn samt att vinterkonservera.

Själv har jag ett halvsystem dvs motorn är färksvattenkyld men limpor och knän är sjövattenkylda. Termotstaten behöver jag alltså inte fundera på. Det står ingenting i instruktionsboken om några faciliteter eller rutiner för att spola igenom motorn annat än vid konservering. Det finns en kort passus om att vid frysrisk öppna avtappningskranar på motorn resp limpor, men ingenting utöver detta.

Om man använder en dunk och har en motor som är sjövattenkyld i sin helhet får man kanske plocka bort termostaten före spolning, eller se till att spola när man precis har lagt till och motorn är varm ? Alternativt varmköra motorn på sjövatten först. Om man nu inte har en sådan där elegant anordning som Kristian beskrivit ovan, då är det bara att strunta i ev dunkar och koppla på sötvattnet med lågt tryck samt köra tills motorn är varm.



Senast ändrad av silviasurfarn | 06 oktober 2009 | 14:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...