Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
FjordPelle

Konvertera till insprutning

Rekommendera Poster

Hej!

Slänger ur en liten fråga i all min okunskap:

Jag har en B30 med tre orginalförgasare. Finns det konverteringsmöjligheter för denna motor till insprutning?

Vad skulle det ge i driftsäkerhet och driftekonomi?

Vad kostar det?

Vart vänder man sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja eftersom den motorn fanns i bilutförande med insprutning så går det ju att bygga i men jag tror inte att du får ut nån förbättrad ekonomi och säkerhet på det. Det skulle även bli ganska dyrt att få nån att fixa det åt dig då det behövs bytas topplock och byggas om hela bränsle och tändsystemet. Så lägg heldre pengarna på en ny motor och sälj den du har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Att konvertera en motor från förgasare till insprutning torde vara ett projekt utöver det vanliga. Ett insprutningssystem behöver ett antal givare för att fungera väl. Luftmängd, kylvattentemperatur, lufttemperatur, vevvinkel, trottelvinkel, tändvinkel, bränsletryck mm bör mätas. Bara att installera dessa givare kräver en rätt omfattande insats. Dyra komponenter är det vanligtvis också.

Vidare skall insprutningsventiler installeras, dessa skall sitta i rätt vinkel och på rätt avstånd från insugsventilen.

Sist men inte minst skall du programmera en styrenhet att spruta in rätt mängd bränsle vid rätt tillfälle utifrån indata från alla givarna.

Om du lyckas med allt detta så får du ett bränslesystem som fördelar bränslet bättre mellan cylindrarna samt sprutar in rätt mängd vid varje förbränning vilket säkerligen höjer effekten 10-20% samtidigt som förbrukningen sjunker ungefär lika mycket. Sannolikt ökar driftsäkerheten också.

Ett alternativ kan vara att leta fram en Volvo B30 E-motor och sjökonvertera den mhja de delar du har på din B30.

Jag tror aldrig att du kan få ekonomi i ett dylikt projekt, man kul kan det säkerligen vara.

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet faktiskt ett fall där någon gjort just detta.

Dock ska man helt glömma den åldersstigna Boschinsprutningen som satt på B30E. Det finns en anledning till att flertalet 164E är konverterade till förgasare....

 

Däremot finns det moderna insprutningssytem för klart tänkbara belopp Ex VEMS och Megasquirt. Har man något så när kläm på motorer och har tillgång till en bredbandslambda så finns det nog en hel del att vinna när man kan hitta både mer effektiva och ekonomiska Bränsle/tändningkurvor. Har man ingen större vana att skruva så är det nog ett klart besvärligt projekt däremot.

 

Anser jag....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar. Det var nog som jag misstänkte, att detta skulle vara ett inte helt okomplicerat projekt. Själv har jag ju inte den kunskapen som krävs, så de pengarna får nog gå till något annat kul på båten istället.

/Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...