Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
5235

Rökig Tamd 41

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har en Tamd 41 från -89 som gått ca 1200 timmar.

Den ryker ganska mycket, framför allt vid uppstart naturligtvis, men jag tycker att den också ryker vid gång.

Röken är inte svart utan mera blågrå. Maskin drar ingen olja.

Är det någon som har erfarenhet av liknande och som möjligen kan ge mig råd om åtgärd.

Tack/Kenneth

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Röken kan bero på mycket. Men innan (åtminstonde jag) går in på vad det kan bero på vill jag veta ifall den varvar ut, dvs kommer och har du kommit upp till belastade maxvarv (3850 - 3900)? mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min TAMD 41 är helt nyrenoverad för 100.000 kr men ryker duktigt ändå - fr.a. vid start, men även lite blågrå rök vid fullvarv. Har konsulterat flera Volvoexperter och fått samma besked. Ingen fara. Röken har t.o.m. ett namn - Pentarök. Så länge den inte drar olja - vilket min inte gör - oroar jag mig inte.

 

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag var ute och provkörde en båt från 2003 med en TAMD 31 P. Blev förvånad över vilken rök det var! Båten var välskött och motorn nyss genomgånden av auktoriserad verkstad, dessutom varmkörd länge. Hur är det med Volvo Penta:s nyutvecklade D3 och D4? Är det lika illa med dem?

Det jag inte begriper är hur en båtmotor installerad 2003 kan osa så mycket? Sist jag såg liknande rök från en bil var på 80-talet bakom en sur gammal Merca! Vad har båtmotortillverkarna sysslat med under 20 år när dieselmotorerna till bilar idag är helt lukt- och röktfria? Är andra motorfabrikat lika osiga som VP?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min 41B från -93 ca 750 tim. ryker ingenting efter turbobytet förra året.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har en VP AQD40A från -79 som gått 1600 tim. Den ryker ingenting varken vid uppstart eller drift. Vad gäller oljeförbrukning saxar jag en text ifrån Drevia citat, Normalt förbrukar alla motorer alltid en viss mängd olja. Detta krävs för att smörjningen av de övre kolvringarna skall bli tillräcklig slut citat.

För övrigt kan jag rekomendera Drevias tipssidor, den är riktigt bra.

http://www.drevia.se/tips.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har haft ett par 89-or och det jag minns från den tiden var att man så gott som alltid var tvungen att renovera turboaggregaten efter ett tag, därifrån rök det. Sen kan det ju faktiskt vara så att din motor drar olja men att den späds ut med bränsle på grund av andra orsaker och att det på stickan ser bra ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det är inga problem att varva ut.

Kenneth

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...