5235 0 Postad 5 Oktober , 2009 Hej. Jag har en Tamd 41 från -89 som gått ca 1200 timmar. Den ryker ganska mycket, framför allt vid uppstart naturligtvis, men jag tycker att den också ryker vid gång. Röken är inte svart utan mera blågrå. Maskin drar ingen olja. Är det någon som har erfarenhet av liknande och som möjligen kan ge mig råd om åtgärd. Tack/Kenneth Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 6 Oktober , 2009 Röken kan bero på mycket. Men innan (åtminstonde jag) går in på vad det kan bero på vill jag veta ifall den varvar ut, dvs kommer och har du kommit upp till belastade maxvarv (3850 - 3900)? mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 6 Oktober , 2009 Min TAMD 41 är helt nyrenoverad för 100.000 kr men ryker duktigt ändå - fr.a. vid start, men även lite blågrå rök vid fullvarv. Har konsulterat flera Volvoexperter och fått samma besked. Ingen fara. Röken har t.o.m. ett namn - Pentarök. Så länge den inte drar olja - vilket min inte gör - oroar jag mig inte. Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virveln 0 Postad 10 Oktober , 2009 Hej! Jag var ute och provkörde en båt från 2003 med en TAMD 31 P. Blev förvånad över vilken rök det var! Båten var välskött och motorn nyss genomgånden av auktoriserad verkstad, dessutom varmkörd länge. Hur är det med Volvo Penta:s nyutvecklade D3 och D4? Är det lika illa med dem? Det jag inte begriper är hur en båtmotor installerad 2003 kan osa så mycket? Sist jag såg liknande rök från en bil var på 80-talet bakom en sur gammal Merca! Vad har båtmotortillverkarna sysslat med under 20 år när dieselmotorerna till bilar idag är helt lukt- och röktfria? Är andra motorfabrikat lika osiga som VP? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 11 Oktober , 2009 Min 41B från -93 ca 750 tim. ryker ingenting efter turbobytet förra året. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northtorp 13 Postad 11 Oktober , 2009 Hej. Jag har en VP AQD40A från -79 som gått 1600 tim. Den ryker ingenting varken vid uppstart eller drift. Vad gäller oljeförbrukning saxar jag en text ifrån Drevia citat, Normalt förbrukar alla motorer alltid en viss mängd olja. Detta krävs för att smörjningen av de övre kolvringarna skall bli tillräcklig slut citat. För övrigt kan jag rekomendera Drevias tipssidor, den är riktigt bra. http://www.drevia.se/tips.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hplar 0 Postad 11 Oktober , 2009 Hej! Jag har haft ett par 89-or och det jag minns från den tiden var att man så gott som alltid var tvungen att renovera turboaggregaten efter ett tag, därifrån rök det. Sen kan det ju faktiskt vara så att din motor drar olja men att den späds ut med bränsle på grund av andra orsaker och att det på stickan ser bra ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kewa 0 Postad 11 Oktober , 2009 Hej. Det är inga problem att varva ut. Kenneth Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser