Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Djupedal

Aluminium

Rekommendera Poster

Jag har en aluminium båt. Skrovet har 6 st zinkanoder strategiskt placerade.

Jag tror inte att dessa är nog. Kan det vara till någon nytta att spraya zingbaserad färg på

valda delar av skrovet så att skydd mot galvaniska erroderingar.. Bla vid bogpropellergenomföringen ser jag arr aluminiumet har skiktat lite grann

Tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nog fungera, i alla fall knappast skada med tanke på den sk spänningskedjan.

Aluminium ligger där nära zink, så med tanke på detta plus att offeranodens ytarea bör vara tillräckligt stor i förhållande till dess tänkta skyddsarea, kan nog utspridd zinkfärg vara extra lämpligt.
Skulle i alla fall testat!

Spänningskedjan mm:

http://www.sxk.se/tekniska/btf/korrosion/korr.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle valt magnesiumanoder istället för zink, en anod skyddar ca 1.5m2 så se till att du har tillräckligt många.

Sen skulle jag satsat på en epoxibehandling av skrovet, det finns epoxi som fäster bra på aluminium, fördelen med epoxi är att du får en hård diffussionstät yta som minskar risken för korrosion.

Om du har galvaniska problem, dvs läckströmmar i skrovet så måste du åtgärda det så snart som möjligt. Anoder räcker inte till för att skydda mot galvaniska problem.

Två enkla saker kan du kolla själv när det gäller galvanproblem:

Har du landström och i så fall, är jordkabeln ansluten i skrovet? Det blir ofta spänningsskillnader mellan olika jordplan, i detta fall land & skrov. det går att lösa med skiljetransformator eller/och jordfelsbrytare.

Har du två-polig huvudbrytare för 12 (eller24v)? Mät även med voltmeter mellan skrov och pluspolen, skall vara 0v.

Mvh Matte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njaaa  Mats detta med jordfelsbrytare är inte helt sant !

vad en jordfelsbrytar gör är att bryta strömmen vid en eventuel läckström . EX, Att du tar i en skadad kabel och du får   x volt i kroppen ..DÅ slår en jordfelsbrytare från !

En förlängning på detta är om det är för mycket krypströmmar/läckströmmar  i en anläggning så slår brytaren av . Som hemma i huset kan det finnas flera ''förbrukare'' som har lite krypströmmar , typ spis , infravärmare på terassen , en varmvattenberedare   osv    summan av alla ''läckströmmar'' för inte bli mer än ca 40mA DÅ slår den ifrån som en strömbrytare !!!!

Kort och gott  ett personskydd :-)

( till trådskaparen ...  ingen jordning till båten ! beöver du jordat till ett uttag tex så drar du  jord direkt till uttaget och inte via båtens metalldelar osv ! )

Hälsningar   JOCKE I TULLINGE Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror vi menar samma sak: Landström skall inte jordas i skrovet, det kan ändå vara problem att undvika detta tex om man har vv-beredare.

Om då jorden kopplas bort från landströmmen ökar risken för personskador som undviks med jordfelsbrytare.

Mvh Matte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...