batnorden 0 Postad 5 Oktober , 2009 Hej, Jag vill be om ert råd ni som är vana båtägare och bloggare, jag är båtintresserad..nja nörd då ) gillar allt med vatten och sjön. Därför funderar jag på att bygga en hemsida där båtintresserade skall kunna träffas och umgås, träffa nya kompisar kanske. Vad skall en sida innehålla och hur får man till ett bra och aktivt forum då? Vill veta om det ens är lönt att lägga tid på mitt största intresse. Tack Pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 5 Oktober , 2009 Vad är det för fel på denna sidan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 5 Oktober , 2009 Pelle har inte hittat nån kompis än, kanske borde prova match.com..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 5 Oktober , 2009 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batnorden 0 Postad 5 Oktober , 2009 Känner för att bygga något eget som jag gillar och är efter mina tankar. Något som inte drivs av en tidning.. Lite tankar bara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 6 Oktober , 2009 Hej batnorden Intressant. Som svar på kommentarenvad äre för fel på denna sida, men herre je....allt tjafs och reklamen som fördröjer det hela och alla som anonymt loggar in, suddar sina inlägg och byter alias och bara jävlas. Med en bättre kontrollerad sida kan vi kanske slippa sånt. Skicka email privat så skall jag berätta planer som kanske kan vara till nytta. Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 6 Oktober , 2009 Jag rapporterade ditt inlägg Kalman.. INTE för att jag tycker det är felaktigt på något vis, utan mer som en väckarklocka till siteägarna eftersom jag håller med om allt vad du säger... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lillen 1 Postad 7 Oktober , 2009 Tja, om du har en båt kan du ju alltid börja med att lägga upp sidan som en klubbsida för just den båt typen? -trevliga hamnar, naturhamnar, mek tips, kontakt nät, länkar till intressant båtsidor osv. Sök efter liknande sidor på nätet och försöka att skaffa dig en uppfattning onm vad som finns // Lillen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 7 Oktober , 2009 Ja vad ska man säga. MG har sedan uppköpet tappat kontakten med oss medlemmar. Tidigare hände det lite då och då att de deltog i debatterna, men den tiden är förbi. Nu är det mammon alena som styr, men det kommer att slå tillbaka när initiativrika personer med de rätta kunskaperna drar igång något nytt, då flyr medlemmarna. Den 20 september startades en tråd som fortfarande är klistrad högst upp förslag, idéer och förändringar den tråden har levt i över två år nu och många bra förslag har skrivits till ingen nytta, som det här färslaget: En sak är trådens ordning. Att i sin egen inställning kunna välja om det första eller det sista inlägget i en tråd ska visas först är en bra grej. En annan fundering är kring hur många inlägg i en tråd som man har läst. Låt säga att det är en populär tråd som det skrivs mycket i, det vore då bra om det stod som exempel: antal inlägg 347. Olästa 47. Är då dessutom olästa 47 klickbar så kommer man dit där man senast slutade att läsa. Vore enkelt om man vill följa vad som händer i en tråd utan att behöva skrolla sig ner till sitt senaste lästa inlägg. Eller nu i hösttider med kommande upptagningar, kunna kategorisera så att sökfunktionen fungerar bättre, ded borde gå, för som det är nu så pågår ett antal hundra trådar om vinterkonserveringar på olika motorer och man orkar inte läsa igenom dem alla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 7 Oktober , 2009 Terrafobica, den funktionen du efterfrågar finns bl a hos fendern.se, där loggar man in och klickar på *nya inlägg* (eller något sådant), då kommer alla inlägg upp som skrevs sedan man loggade in senast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batnorden 0 Postad 7 Oktober , 2009 Hej, Jag är väldigt tacksam för all input för er som är så aktiva. Hur gör man sen för att få in båtintresserade till sidan och vara så aktiva som du verkar vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 7 Oktober , 2009 Om du talar om mig så får du inte med mig. Det finns idag en uppsjö olika sidor, de täcker mitt behov av att skriva. Det är snarare så att jag funderar på att skriva på färre än på fler. MEN - vill du ha folk måste du hitta en nisch, något som saknas. Det finns idag rena stålbåtsforum, träbåtsforum och segelbåtsforum, multiforum (som t ex det här...) osv osv. Hitta ett hål där du känner att du har något att erbjuda, jobba fram en layout som känns ny och bättre än alla andra forums så kommer nog folket. Kanske en sida som avhandlar resmål, badstränder, grilltekniker, utsiktspunkter..? Vari ligger ditt eget fokus, vad känner du saknas - där måste du börja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 7 Oktober , 2009 Det är OK KillerBoo Bra att du talade om det. Fast jag tror inte på Jultomten. Det kommer inte hända något. Men nog känns det onekligen lite fel att det som är bra skall pekas ut medan det som är dåligt applåderas det till. (lite överdrivet men du förstår eller hur....) Lika tokigt som i skolan där man flytar på den som blivit mobbad medan mobbaren får uppmärksamhet och får gå kvar. Jaja..... Jag är inne på det som Peter_k skriver, minska ner skrivandet. Som en kompis till mig sade, om du frågar hur man gör det-skall du inte göra det. Trött på alla dessa frågor om hur man fyller på soppa i båten Titta bara på Mekforum sedan i våras. Suck. Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 7 Oktober , 2009 Men det finns ju en klistrad tråd som skulle användas till att förändra och förbättra, min egen uppfattning är att det inte händer något av det som medlemmarna önskar, kan väl vara en anledning till den låga aktiviteten på forumet sen nåt år tillbaka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 7 Oktober , 2009 Underbar filosofi! 'om du frågar hur man gör det -skall du inte göra det.' Jag håller med till fullo. Vet du inte hur du skall göra något så skall du inte göra det. Än mindre fråga någon som vet för då får du bannor till svar; Vet du inte det så har du inte där att göra. Låt oss resa oss upp och hylla våra egna kunskaper, slå oss för bröstet och basunera ut att vi minsann inte tänker dela med oss om det vi vet! Lever du i okunskap är det bättre att det förblir så, fråga inte oss som vet, vi har betalat dyrt för våra kunskaper, det måste du också göra. Det som oroar mig är att aldeles för många inte förstår ironin i ovan text utan verkligen tycker att folk inte skall lära sig saker, de skall kunna det genom någon sorts magi, eller i alla fall inte genom att fråga någon som vet... Urk. Forumsfilosofi i kvadrat. Det tråkiga är att det inte bara är så här på MG utan i väldigt många olika brancher. Inte konstigt att stämningen är som den är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 7 Oktober , 2009 Alla har vi varit barn i början! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 7 Oktober , 2009 På den tiden MG var fristående fanns det ett samspel mellan de på MG och oss medlemmar. Nuförtiden kan väl någon moderator på sin höjd gå in och stävja i någon schism, men tidigare så deltog Stävhammar med flera i diskussionerna och det var trevligt. Den klistrade tråden högst upp startades den 20/9-2007. Många goda råd och tips har skrivits där men få saker har hänt. MG är numera självgående fast inte uppåt och framåt utan snarare utför. Ingen ordning bland trådarna alls och det startas ideligen hundratals trådar om exakt samma sak som ingen orkar svara i för man gjort det tidigare in absurdum. Så jag skriver ett par saker igen som jag har skrivit i den tråden: Just nu har jag en tråd som heter korrosion. Där samlar jag kunskap, tankar och idéer som jag så småningom vill sammanställa. Då kommer nästa fråga upp, varför kan man inte skriva ut en tråd? Det blir till att klippa och klistra. Så här skulle det kunna se ut: Skriv ut tråd Med bilder klicka här Utan bilder klicka här Ett inlägg till ur tråden: Är det snart inte dags att lägga upp alla svar i olika kategorier? Oljebyten, konserveringar, drevbyten, impellerbyten, presenningar, gelcoat, trailerfrågor, limpor och knän, batterier laddning m.m m.m Det känns som om vi bara tuggar om alla frågor och svar säsong efter säsong. Det vore fint att kunna söka lite mer specifikt i olika områden. Jag ställer ibland frågor till er alla kunniga, och ger även svar ibland. Men sökfunktionen kunde vara mer förfinad. När man svarat att oljebytet ska ske på hösten i en varmkörd motor femtioelva gånger så känns det lite träligt. Just nu pågår trehundraartonmiljoner trådar om vinterförvaring Dessutom, jag har inte klippt och klistrat dessa inlägg ovan, jag fick skriva om dem på nytt, det går nämligen inte att klippa och klistra med min dator på MG och endast MG. Varken i firefox eller safari. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 Oktober , 2009 Ska man söka något på MG måste man antingen klara sig med ett enda ord eller flera ord som kommer efter varandra utan avbrott mer än mellanslag i texten. Har man större krav får man gå över till Google. Där kan man använda vanliga söksystem med t.ex och-villkor. Man kommer förvånansvärt ofta tillbaka till MG. Åtminsone på texter som legat till sig ett tag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 8 Oktober , 2009 Det finns en avdelning som skulle vara lämplig att samla en massa tips av typen vinterkonservering i, och det är Nytta & Nöje som återfinns här t v. Men eftersom den avdelningen inte blivit uppdaterad de senaste fem (?) åren är det ingen som tittar där, inte ens administrationen på forumet gissar jag. Då skulle man säkert ha reagerat övet att länken till LYS-tabellen inte fungerat de senaste åren. Dessutom drunknar kategorin bland de femtioelva andra kategorierna somm finns där. Förut fanns dessutom ytterligare en möjlighet att söka på sajten, med flera ord osv - men det verkar ha försvunnit?!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 8 Oktober , 2009 Jag måste hålla med om att administrationen av den här siten nu mera är riktigt dålig. Ganska konstigt att man inte tar hand om sina besökare på ett bättre sätt då det är vi som är här som gör att siten är värd någonting. Siten i sin helhet är ju ganska bra men skulle verkligen behöva en översyn. Forummotorn är under all kritik. Just nu när jag tittar så är det 432 pers online! stämmer detta så är det en ganska välbesökt sida och borde vara värd en del pengar. Jag ska till LRF Media på möte idag och ska passa på att forska lite i vad dom håller på med egentligen, återkommer.. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stavhammar 313 Postad 8 Oktober , 2009 Hej skall försöka svara lite i denna tråden och sedan ta upp kollen bättre i förslagstråden Se även svar i Förslagtråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=187386#last_post //stavhammar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stavhammar 313 Postad 8 Oktober , 2009 Trådens ording kan man sedan ett tag styra själv. Det med lästa/olästa vet jag att jag funderade på för ett tag sedan men det var någonting som utgjorde ett hinder. Men jag skall kolla till den funktionen igen. Den grundläggande designen stödjer denna typ av funktion i alla fall på datum/tidsnivå. Sökfunktionen är under all kritik, i alla fall den som ligger i forumet. Men det är en svår sak det där med sökningar. Ingenting som jag/vi kommer att designa om själva. Det finns en googledriven sökning högst upp på alla sidor. Den är orange och heter Sök i LRF Medias marina nätverk och den fungera (mycket) bra. Sökningen på forumsidorna är en enklare sökning som fyller sin funktion med. Skall fundera på att implementera en forumsökning med via google. //stavhammar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stavhammar 313 Postad 8 Oktober , 2009 Efter att MG köpts i två omgångar så ägs vi idag av LRF Media AB, tidigare TTG Sverige AB. Detta har tillfört muskler på en del områden som tidigare inte fanns ekonomi till. MG växte sig så stort att det var svårt att få ekonomi i det. Servrar och annat (jag) kostar pengar så det är inte gratis att driva maringuiden. Storleken och sajtens natur gör att det behövs en del resurser. Målet är och har alltid varit att det skall vara självgående i den bemärkelsen att besökarna skapar innehåll och vi skapar möjligheten och i viss mån ordningen. Det vet alla att det ibland varit väldigt illa med ordningen och det kostar pengar det med eftersom annat jobb får läggas åt sidan. Tidigare ägarna Dick och Janne har aldrig tagit ut lön men jag hoppas dom fick igen lite av det dom investerat under åren vid försäljningen. Men nu är det nya ägare. Dom har i princip haft samma mål med sajten men med tillägget att få synergieffekter rörande tidningarna som är under samma tak. Båtnytt, Vi Båtägare och Segling samt med marinan.com. Detta har med inneburit mycket jobb och en hel del diskussioner och problem. Tyvärr innebär ju större organsiationer större avstånd mellan beslutsfattare och ekonomi och dom delar som behövs för att det skall fungera smidigt. Där hamnade jag långt från ämnet kan man säga! Skriva ut grejerna kan vara en bra ide och skall kolla på det. Inte en säsklit svår grej ju. man kan även använde en dold funktion till det tills vidare. Häng på &content_only=1sist i en länk så försvinner allt utom innehållet. tex http://www.maringuiden.se/forum/;thread=315482&content_only=1 Kategorisering kan bli lite mer struligt att få till i dagens plattform men skall kontrollera detta. Sökningen har jag avhandlat i svar ovan. Klippa och klistra har jag ingen aning om men det bör vara ett enskilt problem med webbläsare eller annat på den lokala datorn. Men i FF så får jag en dialogruta som säger Kopiera/klipp ut/klistar in är inte tillgängligt i din webbläsare. Vill du veta mer? Den leder till http://www.mozilla.org/editor/midasdemo/securityprefs.html vilket verkar vara en lösning. Det är med andra ord en FF grej. Använder inte Safari eftersom jag kör PC och har inte installerat Safari för windows //stavhammar Senast ändrad av stavhammar | 08 oktober 2009 | 14:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stavhammar 313 Postad 8 Oktober , 2009 Det finns en googledriven sökning högst upp på alla sidor. Den är orange och heter Sök i LRF Medias marina nätverk och den fungera (mycket) bra. Sökningen på forumsidorna är en enklare sökning som fyller sin funktion med. Skall fundera på att implementera en forumsökning med via google. //stavhammar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stavhammar 313 Postad 8 Oktober , 2009 Håller med om att forummotorn är under kritik. Den är en del av det underhåll jag håller på med nu i väntan på byte av plattform. //stavhammar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 8 Oktober , 2009 Stavhammar, Jag tror att dom flesta med mig är glada att du tog dig tid att svara! Problemet med den här siten som med alla andra är ju att det ständigt måste ske utveckling för att bibehålla intresset och det är svårt jag vet. Hoppas att ni har kommit in i LRF Medias organisation och kan fortsätta med att fokusera på arbetet med portalen. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 8 Oktober , 2009 Klicka på länken! Då är det nog bara ett 15-tal inloggade. http://www.maringuiden.se/inloggade Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batnorden 0 Postad 10 Oktober , 2009 Om jag har förstått er rätt så är det forumet som är viktigast med sidan, stämmer det? Vad mer är viktigt? Är det viktigt att hitta inspiration för båtliv i övrigt på sidan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 10 Oktober , 2009 Vad saknar du själv i cyberrymden i båtväg? Där måste du börja! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batnorden 0 Postad 11 Oktober , 2009 Ja det hade jag tänkt att hitta båtintresserade skall få inspiration. Sidan skall innehålla det folk önskar och vill ha. Är det forumet på denna sida som är bäst och mest använt? Tack för hjälpen och idéerna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser