Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
zippit

Ja här krabbar det

Rekommendera Poster

Har precis köpt min första riktiga båt. Inlandskrabba är man ju så det va något nytt. Var uppe sthm Och hämtade ner den till Växjö. Saltvatten!! F-n vad mycket konstiga saker det var på båten. Provat med högtryck men hälften blir ju kvar. Naturligtvis måste det finnas något mirakel medel mot detta. Om någon skulle vilja vara vänlig och avslöja denna hemlighet så vore jag innerligt tacksam. Luktar även mycket otrevligt ine i cabinen. Katten vet vad det är men tidigare ägare har nog inte städat så nogrant. Tycker det luktar skämt gammalt vatten när man öppnar div luckor stinker även duktigt ifrån ventilationen. Vad kan man göra åt detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mot odören hjälper städning (antagligen i kölsvinet) och sen en bunke med ättikssprit.

Eller så frågar du katten vad det är så vet du vad du kan ta bort det med (Katten vet vad det är...) Cool

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

zippit - Du skrev;

Var uppe sthm Och hämtade ner den till Växjö. Saltvatten!!

Det finns väl inget saltvatten i Stocholm! - på sin höjdkan man väl kalla det för bräckt.

Har haft båt i Stockholm i några år. När man seglar och det skvätter så att man får en duch i ansiktet så känns det absolut ingenting. Möjligen en aning dyigt. Under hemseglingen till västkusten kände jag för första gången på många år smaken av saltvatten. Om det var på en kryss mellan Karlskrona och Hanö eller mellan Kåseberga och Falsterbokanalen vil jag låta va osagt. Men det är en väldig skillnad mellan salt och bräckt vatten.

Dina problem är nog av en helt annan karraktär. Gör som ChristerN säger. Städa alla åtkomliga utrymmen minutiöst även där det praktiskt taget är omöjligt att komma åt. Det är ett ganska bra sätt att lära känna båten. Du kanske får göra om det ett par ggr. Gammal båtlukt är inte nått speciellt.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min båt var klart ofresh innombords. Försökte med trasor och diverse tvättmedel men det blev aldrig riktigt bra. Tröttnade för ett par år sedan och tog fram högtryckstvätten an varm vårdag. Plockade ur bottenpluggen och sedan tvättade jag båten invändigt även i alla styvfack. Torkade sedan ur det värsta och satte sedan en tork i båten. Blev jättefint och ingen mer unken doft.
Jag har en Albin Viggen med lackade trädetaljer och matta på skrovets insida. Inunder däck(rufftak) är det råplast.

Vårdagen valdes för man blir lika duchad som båten men har du en våt/torrdräkt så går det nog lika bra så här års.

Är det havstulpaner du har svårt att bli av med? I så fall kalklösande medel fungerar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...