Hedstrom 0 Postad 5 Oktober , 2009 Räcker det att jag endast tömmer min yamaha F40 -06 på olja innan jag ställer in den för vinterförvaring? Har ingen lust att göra nåt speciellt med den eftersom den ska in på service innan iläggning i vår. Den har endast gått i sötvatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niffe 0 Postad 5 Oktober , 2009 Står den torrt så ska du inte göra något alls ifall du ska göra service till våren Tömma den på olja är inte bra. Det enda jag skulle kunna tänka mig (även om det också är lite overkill) är att skruva ut tändstiften och ge den en droppe olja (eller spray) i varje cylinder. Skruva sedan tillbaka tändstiften för hand och häll upp en god whisky som belöning för gott arbete Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hedstrom 0 Postad 5 Oktober , 2009 jag har läst att det kommer in vatten i oljan så det var därför jag tänkte att man skulle tömma den på olja så den inte fryser under vintern. Den kommer att stå i en lada, så torrt men kallt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 5 Oktober , 2009 Växelhusoljan kan du antingen kontrolera eller tappa ut och fylla på nytt. där kan det gå in vatten som kan frysa så att växellhuset fryser sönder. beträffande motoroljan i motorn så skall den vara kvar tills du gör service. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hedstrom 0 Postad 5 Oktober , 2009 men då gör jag så att jag byter växelhusolja sedan så borde den väl klara sig över vintern utan att ta skada? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 5 Oktober , 2009 Japp det borde den göra. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
piggelina 0 Postad 5 Oktober , 2009 Hej! Lyssna på Niffe! Tvätta av motorn så att den är ren, kör den ev i färskvatten. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gragru 0 Postad 5 Oktober , 2009 Om inte jag är felunderrättad så borde du även köra igenom motorn med en vatten/glykol-blandning. Eventuellt kvarvarande vatten i motorn kan annars frysa och spränga motorn. För visst är det så att motorn kan bli lika kall som utetemperaturen? Själva förfarandet kan jag dock inte uttala mig om, ska själv göra det i nästa vecka, för första gången. Senast ändrad av gragru | 06 oktober 2009 | 01:59 Senast ändrad av gragru | 06 oktober 2009 | 02:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 6 Oktober , 2009 om motorn endast gått i sötvatten behöver du inte köra igenom glykolblandning om du förvarar motorn nedhissad altså lodrätt. motorn är konstruerad så att motorn då tömms på vatten om den är nerhissad. Dock är det ingen nackdel att köra igenom glykol för korrosionens skull. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser