Nobler 0 Postad 5 Oktober , 2009 Hej Jag undrar om någon har ett bra ställe att köpa rostfria öljetter ifrån? Jag ska sätta fast travare i mitt storsegel och har förstått att man inte ska ha öljetter i mässing. Hur är dom nickelbelagda mässings öljetterna ger dom fula märken på seglet? Är det någon speciell segelmakare som säljer bra öljetter plus lite verktyg för fastsättningen? /Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 5 Oktober , 2009 Förnicklad mässing fungerar iofs bra i marin miljö, tycker jag. Ingen synlig ärg, ständigt blankt o snyggt på exempelvis kapellens tryckknappar. Vanliga konsument-öljetter - som man lätt hamrar på själv med det medföljande verktyget - har nog mest kosmetisk betydelse, förutom att det kan förhindra att helt obehandlad väv fransar sig. Men vid större belastning slits antagligen ringen helt ut ur väven eftersom öljettens nitade kant bara är lätt klämd runt vävens kant. Lastfördelningen ut till väven är nog usel, och inte mycket av dess ursprungliga styrka återstår. Ett dacronsegel däremot fransar sig väl inte riktigt lika lätt, så det finns nog möjlighet att öka hållfastigheten - dels genom ytterligare segeldukslager och stadigare nitningskraft - men också genom rejält många tänder rakt igenom väven, i alla riktningar. Den eventuella förstärkningsdukens tjocklek,storlek och riktning - för bästa resultat - är nog segelmakarns lilla hemlighet. Bild på rostfri ring med runtom-lastfördelande och krokodilliknade tänder: http://www.rutgerson.se/default.asp?id=10&ShowProduct=20&childto=2 Allt sammantaget, skulle jag nog ändå struntat helt i det kosmetiska och gjort som Tjock-Trisse 2005.06.10. beskriver i denna gamla tråd. Alltså litat till det insydda mastlik-snörets återstående styrka och nöttningsbeständighet, snarare än till öljetter. Öljetter är snyggt men kan nog inte nitas tillräckligt nära liksnöret, där närheten är själva vitsen vilket framgår av tråden. Gamla segel kan ju tyvärr aldrig bli som heltigenom nya igen. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=41990 Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nobler 0 Postad 5 Oktober , 2009 Hoj Det kanske funkar fint att bara låta dom sitta mot likrepet i seglet, man kan ju börja så och om det skulle nöta upp sig efter ett tag så kan man ju sätta dit lite öljetter i så fall. Tack för tipset! nu ska jag bara räkna hur många travare jag behöver och beställa det och shackel. /Mats Senast ändrad av Nobler | 05 oktober 2009 | 18:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser