Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Nitro

Havsmonster?

Rekommendera Poster

Hej fiskegalningar!

Det verkade inte som om jag fick så mycket hjälp eller det finns något intresse beträffaqnde sejfisket. Så jaq hoppar väl över den delen och visar i stället upp en bild av ett havsmonster som sedemera visade sig väga 4,5 kg, vad tycks? Har någon annan fått något liknande och hur skall de i så fall tillagas och är de goda? 

Fiskeplatsen var Norge och det kom upp flera men inte lika stora. För stor är den enligt lokalbefolkningen vilken inte sett något så stor.../skitfiske på er/Nitro 

post-9191-1394236114,8924_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker nästan att det blir lite läskigt nu.

Men här kommer ett tips från nätet

Laura Millán föreslår den här gången en läcker och lättlagad bläckfiskgryta.

Den kan varieras efter smak genom att byta ut örterna som smaksätter såsen.

Ingredienser (4 personer)
500 gram rensad bläckfisk eller 700 gram orensad.
Ett glas vin (Rött eller vitt)
En burk krossade tomater.
Olivolja.
Basilika. En msk. hackad färsk eller en halv msk. torkad.
Chilipulver.
Salt, peppar och vitlök efter smak.

Tillagning
Rensa bläckfisken, dra av skinnet och skölj den. Klipp eller skär den i bitar. Stek bläckfisken och den hackade vitlöken i en tjockbottnad kastrull eller gryta i lite het olja. Häll på lite vatten och låt småkoka på låg värme under lock i ungefär tio minuter.

Häll sedan på vinet, krossade tomater, basilika och salt och låt det hela sjuda utan lock 15 minuter. Om vätskan kokar bort kan man tillsätta mer vatten eller vin.

Receptet kan bli festmat om man lägger till en portion skalade eller hela räkor några minuter innan grytan har kokat färdigt. Det går också att lägga grönsaker i grytan samtidigt som bläckfisken om man vill ha en fylligare rätt.

Servera bläckfiskgrytan med ris och/eller färskt bröd med svalt vitt vin som dryck.

Lycka till och smaklig måltid!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Missade den när du la upp den, men bättre sent än aldrig :)

FAAAeeen va häftigt. 4,5kg bläckfisk. Om man äter skiten el inte kan ju diskuteras, men det skulle bli ett häftigt troféfoto med en bläckfisk på huvudet...

Var? När? Bete? Metod? Är det vanligt att få såna roliga bifångster?

Blev det ingen hälleflundra på Norgeturen??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HsonLarsson, tack för receptet. Jag har redan flått och fryst ner det stora de mindre är överlämnade till personer som vet och kan bereda dessa. Lämnar rapport när fiskarna är uppätna.

KillerBoo, vi var i Geirangerfjorden, där finns det nog inte någon Hälleflundra. Inte sökte vi efter dom heller. Vi var ute efter Sej, dessa expresslok som får rullens broms att tjuta (av glädje), spöt att mer likna ett cykelhjul osv.

När det gäller bläckfisk så var dessa 3 landade mina första. De första huggen kändes som bottennapp med ett tufft rus (när bläckfisken sköt iväg sin vattenstråle) verkligen en annorlunda känsla, tungt, tungt med kontinuerliga korta rusningar. Vi fick, Uer, Knot, Lubb, Långa, Torsk och givetvis Sej så nu står vi oss förhoppningsvis över vintern.

Måste kanske erkänna en sak. Jag fiskade med en elrulle. De tidigare Norgeresorna har jag haft min Shimano men fick tack och lov låna en elrulle och fisket blev  rena barnleken. Nu var det väl inget att fiska på bottendjup mellan 140 och 250 meterSkrattande. skitfiske på er/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...