SALTO-TJUGOATTA 0 Postad 4 Oktober , 2009 Har två propellrar som går åt samma håll? Jag undrar om det har någon betydelse? Senast ändrad av SALTO-TJUGOATTA | 04 oktober 2009 | 22:33 Senast ändrad av SALTO-TJUGOATTA | 04 oktober 2009 | 22:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 4 Oktober , 2009 Betydelse - för vaddå?!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 Oktober , 2009 Går propellrarna åt olika håll slipper man den sidoförflyttning som annars är irriterande på båt med propeller/rar som snurrar åt ett håll. Tar man med det i beräkningen kan det i vissa situationer även vara en fördel med sidokraften. Man går in mot en brygga nästan parallellt och med bromsningen med backen kommer aktern snyggt in mot bryggan när båten stannat helt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 5 Oktober , 2009 Har aldrig rattat dubbel montage. Men är ett dubbel montage mycket enklare att köra? Parkera? Om man kör en motor framåt och den andra bakåt. Går då båten åt sidan? Ungefär som man skulle ha bog propeller både fram och bak. Förstår ni vad jag menar? Vet inte riktigt hur jag skall förklara. Berätta gärna fördelarna med dubbemontage. Mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SALTO-TJUGOATTA 0 Postad 5 Oktober , 2009 Jag tänkte att om ena propellen tar vatten från den andra propellen? Har hör att dom ska gå mot varandra eller från varandra? Eftersom det finns vänsterdrev och högerdrev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 5 Oktober , 2009 Om du kör framåt med den ena och bakåt med den andra motorn så borde man väl svänga runt?? eller tänker jag fel.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 5 Oktober , 2009 jag misstänker att du har ett dubbelmontage och att bägge dessa propellrar roterar åt samma håll ... är detta rätt? Det framgår ju inte riktigt av det du skriver .... Nåväl. om du har en propeller per motor har jag hört (men vet inte säkert) att babords motor akter ifrån sett ska rotera år vänster och att styrbords motor akterifrån sett ska rotera åt höger för att det ska va mest optimalt. Huruvida detta är en myt eller ej låter jag vara osagt ... Har man dubbelmontage med DP misstänker jag att det inte spelar någon roll ..... dom propparna roterar ju mot varandra var och en för sig .... Hoppas någon på detta forum kan tala om hur det förhåller sig ..... Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SALTO-TJUGOATTA 0 Postad 5 Oktober , 2009 Tack Mats! Det är två propellrar som är lika. och dom går åt samma håll. PS. det är dubbla drev! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yama60 1 Postad 5 Oktober , 2009 En kompis som har en rib med dubbla aktersnurror förklarade det där i somras, jag kommer dock inte i håg vad han kallade det men om propparna roterar mot varandra får du en smalare väg och från varandra en bredare. Det har också med toppfart att göra, smalare högre, bredare långsammare men stabilare. Roterar propellrarna åt samma håll borde det bli en smula avdrift. Lite OT: Med dubbla vattenjettar sidoförflyttar man båten styrbord genom att backa styrbords motor och köra framåt med babord, tvärt om för sidoförflytt babord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
piggelina 0 Postad 5 Oktober , 2009 Hej! En vanlig förklaring är att då propellerbladen befinner sig djupare under nedre halva delen av sitt varv, och då arbetar i vatten med högre tryck, uppstår en asymmetri som ger en sidokraft som vill trycka aktern åt styrbord om propellern roterar medurs när den betraktas bakifrån. Enligt min uppfattning stämmer denna teori oftast i praktiken. Även andra oraker finns, tex uppstår en skillnad i effektiv stigning om man trimmar en utombordsmotor eller inu-drev så att propelleraxeln avviker från horisontalplanet. Denna avvikelse orsakar en kraftasymetri som kan ge upphov till en kraft åt styrbord eller babord. På en utombordsmotor eller inu-drev kan man i någon, ofta rätt stor utsträckning, kompensera med det lilla trimroder som sitter under kavitationsplattan. Dock uppnår man inte perfekt kompensation vid alla hastigheter. Likaså kan man med detta trimroder inte kompensera lika vi framåt- respektive bakåtdrift Om man har en dubbelmotorinstallation kan man emellertid med motroterande propellrar uppnå en närmast perfekt kompensation av denna effekt Alltså, om man har en dubbelmotorinstallation bör man ha motroterande propellrar, annars kan båten få en benägenhet att dra åt ena eller andra hållet vilket kan försvåra framförallt vid manövrar i begränsat utrymme. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SALTO-TJUGOATTA 0 Postad 6 Oktober , 2009 Tack alla! Intressant! (Smalare högre fart. Bredare långsammare.) En fråga till? Bensinförbrukningen! Om jag kör båten på planing 18-25 knop ( max 35), kan smal eller bred ha någon betydelse på förbrukningen. P.s det två inombordare, båtens vikt är nästan 3 ton. Senast ändrad av SALTO-TJUGOATTA | 06 oktober 2009 | 21:17 Senast ändrad av SALTO-TJUGOATTA | 07 oktober 2009 | 21:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yama60 1 Postad 8 Oktober , 2009 Utan att veta skulle jag tippa att smalare ger lägre förbrukning eftersom båten går lite lättare i vattnet, därav den högre hastigheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin73 1 Postad 8 Oktober , 2009 Finfina manöveregenskaper får man med dubbelmontage. Fast riktigt åt sidan går inte båten när man saxar maskinerna, det är mer en vridande rörelse (som med en bogprop.) med centrum runt propellrarna. Som att pressa ner hälen och sen vrida på foten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser