Skaret 0 Postad 4 Oktober , 2009 Hej på er. Står i begrepp att byta båt. Vad finns det för fördelar/nackdelar med en Flipper 717 c? Vad har ni för synpunkter på en AD41B kontra en bensinare på 205 eller 270 hk? Tacksam för svar/synpunkter. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 4 Oktober , 2009 Nackdel med kapell, titta på 717 S också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rogerhoglund 0 Postad 4 Oktober , 2009 Hej Anders, Flipper 717 C är en av de bästa båtar jag ägt. 717 S är givetvis ett alternativ med passar enligt mig endast 2 personer. Styrkan med C modellen är midkabin som passar utmärkt för två barn upp till 10-12 års ålder och V-kojen fram som väl rymmer två vuxna, väldisponerat kök och härlig soffa i aktern för medpassagerare och soliga dagar. (s.modellen blir lite trång med flera personer - dock trevligt att slippa kapellet), bekvämt med toa i kabin även om den är liten (duger dock gott för weekend-turer). Flipper 717 har ett v-skrov vilket gör att den går bättre i sjön än ändra Flipper som tenderar att bli slagiga i högre sjö. Manöveregenskaperna är mycket goda. Jag rekommenderar den större motorn då du får bättre kraft och bränsleekonomi. Du sliter inte heller på motorn på samma sätt. Modellerna du titta på är väl runt 1990 och motorerna börjag bli gamla. Lägg hellre på lite och köp en modell med den större motorn. Diesel är väl bra men inte om priset blir väldigt mycket högre. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mickeoannelie 0 Postad 5 Oktober , 2009 Hej Har en 717C sedan 4 år och är helnöjd, jag har lilla V8 på 231hk och har fullt tillräckligt med kraft,finns dom som säjer V6 är för klen men jag har ingen erfarenhet av den motorn Den är törstig ca 1,8-2,0 /nm fast det är nog inte så mycket för att vara en gammal V8 med förgasare dieseln drar ju mindre men dom båtarna ligger betydlig högre i pris Bra planlösning på ett ändå ganska litet utrymme, vi är 2vuxna o 2 ungar på semestern och det funkar bra Rikligt med stuv,under alla platser utom förar/pass. även under durkarna finns mindre fack V8 är lättmekad samt det finns massor med leverantörer av delar till denna motor,både pirat,beg,renoverat osv Dessa maskiner börjar bli gamla men är dom servade så går dom länge till men som sagt lätt att få lagat oavsett du gör själv eller lämnar bort Enda nackdelen är nog toaletten.jag får dra ner byxorna utanför och sen backa in............. / Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maskinisten 0 Postad 5 Oktober , 2009 Hej, Jag har/haft båda motoalternativen och avråder till 100% att köpa dieseln om det inte är en D3, de andra gamla dieslarna är trötta alldeles för tunga för båten, Jag har själv Flipper 787 med en nästintill ny KAD 44 men fuderar på att byta ut den på grund av vikten. Ett annat problem är att de gamla dieslarna ryker så förbaskat, detta är inget att göra något åt utan det får man leva med. Båten är jättetrevlig för övrigt så den kan jag rekommendera. Senast ändrad av Maskinisten | 06 oktober 2009 | 18:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser