Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
swebichon

Wåhlstedts bok "Köpa Motorbåt"

Rekommendera Poster

Någon som läst denna bok och som kan uttala sig om hur matnyttig den var?
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=918956460X

 

Jag har precis köpt min första begagnade motorbåt (Ockelbo B14 med en 2-takts Yamaha 15hk) och skulle därför vilja ha en bra introduktion/gör-det-själv-guide, t.ex. för vinterkonservering/service. Vid första anblick verkar inte Wåhlstedts bok ta upp detta, så om någon av er sjöbusar har andra läs- eller länktips så tas de varmt emot Tyst

mvh Martin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har det gått 13 månader ;-) Verkligen ingen som har något tips på någon matnyttig båtbok?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konservering 2-takt 60 HK Yamaha med ratt

Mycket av nedanstående gäller även för din motor.

1. Kör motorn på tomgång med muff tills termostaten öppnat sig (känner detta genom att kylvattnet är ljummet) 5 min.

2. Spraya konserveringsspray i varje förgasare samtidigt som motorn går och kör motorn tills den börjar gå orent, dra då ut bränsleslangen vid tanken och låt motorn dö. Töm flottörhusen för att undvika att olja fastnar i förgasarna och täpper till under vintern. Öppna flottörhusets skruvplugg och pumpa på bensinpumpen när den inte är kopplad till bränsletanken. Då åker allt bränsle som ligger kvar i slangar och förgasare bort.

3. Töm motorn på vatten genom att tilta den upp och ned en gång så kan du vara övertygad om att motorn är tömd på vatten.

4. Tar bort alla tändstift och sprayar lite konserveringsspray i varje hål. Rotera startkransen med hela handen så att kolvarna smörjs in. Sätt gärna tillbaka de gamla tändstiften så använder du dessa även på våren när du för första gången du startar motorn så slipper du kladda ner de nya, därefter sätter du tillbaka de nya.

5. Tömmer växelhuset på olja och fyller på ny olja.

6. Tar av propellern och fettar in axeln ordentligt.

7. Letar upp fettnipplarna och fyller dessa. Nipplarna sitter vid styrröret (2 st) och en på riggen så att du kan smörja de delar som gör att det går lätt at svänga. Du behöver en fettpump för att kunna feta in nipplarna. Samt vattenfast fett. Hydralstyrning har ej nipplar.

8. Spraya hela blocket med 6-66 även upp under svänghjulet som korrisionsskydd. Detta dunstar när motorn blir varm.

9. Kollar de två offeranoderna, tvättar motorn.

 

Kolla i försäkringsvillkoren om du får ha motorn kvar på på båten. Motorstorlek under 60HK kräver ofta försäkringsbolagen att man förvarar inlåst.



Senast ändrad av Rolle85 | 01 november 2010 | 15:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wåhlstedts Köpa Motorbåt är nog mest skriven för de som står i beråd att köpa en begagnad båt. Kan inte skryta med att jag skulle ha läst Whålstedts bok, men jag har bläddrat en god stund i den. Mitt första intryck är nog att om man tar till sig alla råd i den boken så slutar det med att man köper en splitterny båt i stället. Och kommer knappast att vara riktigt nöjd ändå...

När det gäller råd om underhåll och vinterkonservering finns det ingen bättre bok än handboken till din motor. Och så kan du fråga här på Maringuiden förstås. Men var beredd på att svaren mest kommer att likna inlägg i någon religiös debatt, och religioner finns det ju många när det gäller vinterkonservering :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Om man inte får svar på 13 månder bör man skall puffa sin tråd för att få svar.

Frågan krin konservering torde vara en av de mest frekventa, dessbättre finns en utmärkt sökfunktion här på maringuiden.

Annars kan du hitta mycket bra info här också:

http://www.marinshopen.se/Motorer/Allmännatips/Tipsinförvintern/tabid/431/Default.aspx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipp760: Sökfunktionen här på MG känner jag väl till och den har jag nyttjat flitigt. Dock har jag haft problem att hitta någon exakt beskrivning (typ som Heynes-böcker för bilar) för just min motor. Det handlar alltså inte bara om vinterkonservering utan även om t.ex. impeller och propellerbyte m.m. Det finns en del info här i forumet men den är ganska segmenterad och innehåller en hel del religös argumentation precis som Faderullan nämner ;) Därav frågan.

Dock har jag hittat följande bok från företaget Clymer som verkar klart intressant, och ifall någon går i liknande tankar så har de även böcker för andra märken, typ Evinrude, Mariner... Har beställt ett ex. från Amazon som var billigare:
http://www.motorboken.se/product.php?product_id=11011&section1_id=117&section2_id=308

Rolle85 och Faderullan, tack för era svar också.  Wåhlstedts bok är inget jag går på. Rolle58: Mycket bra punkbeskrivning för övrigt, som uppskattas :-)

Edit: Stavfel



Senast ändrad av swebichon | 03 november 2010 | 16:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...