Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Mutto

Vintertvätta, bra medel?

Rekommendera Poster

Hej!

Nu har jag vintertvättat med oxalsyra och det blir hur bra som helst, vilket medel! Vad är det som gör att det är så bra på just bottenskit?

Jag testade nämligen att ta det på de svarta rinningarna på sidorna under rutor och vid badbryggan och där bet det inte alls lika bra, har någon nåt tips på bra medel mot dessa svarta rinningar?

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som jag inte får bort med båt/bil shampoo brukar försvinna när man vaxar/polerar båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som nämnts, polera båten med polish eller cleaner, bilprodukter funkar också bra. Vax är för att skydda ytan och på en välskyddad yta så är det lätt att tvätta bort dom svarta rinningarna du nämner..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara väldigt sparsam att använda oxalsyra, använd det då det verkligen behövs. Det slitar rätt skönt på plasten. Viktigt att polera och vaxa upp ytan efteråt.

Black Remover fungerar bra men verkar inte slita lika mycket som oxalsyra, även om det säkert innhåller detta ämne. Låt bara inte Black Remover torka i solen. Det blir rätt sköna gula ränder, som är förbannat svåra att få bort sedan. Jag våtar upp ytan med vatten först, sedan på med Black Remover och går rätt fort på med vatten för att det inte skall torka in.

De svarta ränderna burkar jag strunta i att få bort under hösttvätten, de försvinner när man vaxar och polerar båten till våren utan några större problems.

Min erfarenhet.

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder autosol, på våren, och vaxar och polerar efteråt, på hösten brukar jag bara tvätta det värsta med högtryck

De svarta rinningarna lossnar lätt med t-röd, glöm inte att lägga på ett nytt lager vax efteråt bara.

MVH
/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade ett fantastiskt medel på Jula.

Förra hösten så orkade jag inte tvätta botten och såg framför mig en jobbig tid i våras.

Men så sprang jag på denna dunderhonung som kort och gott heter Båtbottentvättmedel

http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=550147

Botten blev gnistrande ren utan högtryck!



Senast ändrad av Niffe | 05 oktober 2009 | 17:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ett nummer av praktiskt båtägande var det någon som rekommenderade något som ÖB säljer att användas på friborden. Någon som vet vad det är eller har provat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har alltid använt grönsåpa och folk som ser detta blir alltid förvånade hur rent det blir, visst lite svarta rinningar blir kvar efter första tvätten, men kör då med lite mer koncentrerad såpa på dessa ställen en extra gång, funkar kanon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...