Kango 1 Postad 3 Oktober , 2009 Hej! Är det någon som vet om man bör göra/prova något först innan man provar en thermo 1700 om den fungerar. Har ej används på ca 3-6 år. Tacksam för all hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kango 1 Postad 20 Oktober , 2009 Är det någon som har en Bruks- installationsanvisning till en Wallas 1700. Fick ej i gång den. Det lät ett tickande ljud från den ca 20s, sen blev det tyst. Någon som vet varför? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 20 Oktober , 2009 Det tickande ljudet kommer förmodligen från en bränslepump. Den pumpar upp fotogen ibörjan. Kolla att det inte läcker från värmaren, det gjorde min ymnigt. Ska försöka mig på att renovera i vinter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 20 Oktober , 2009 Hej, Se till att ha ett fullladdat batteri med rejäla kablar och tanka på med Statoil blå. Dunkandet kommer från bränslepumpen Om det luktar fotogen om avgaserna men värmaren ej blir så funkar pumpen men trolien är då glödspiralen trasig. Förut kunde man ladda ner manualer hos Värmardoktorn men här är en manual på större modeller: http://home.online.no/~lha-h/forum/Thermo2500.pdf http://home.online.no/~lha-h/forum/Thermic2000.pdf Senast ändrad av Flipp760 | 20 oktober 2009 | 19:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 Oktober , 2009 Fulladdat ja! När spänningen blir för låg finns en batteriräddningskrets. Den slår av pumpen så värmaren stängs av. Kolla när du laddar om den går bättre då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kango 1 Postad 21 Oktober , 2009 Tack för alla svar! Jag hadde nog ett dåligt batteri, Typiskt, rev halva båten för att komma åt värmarn he he. Får försök mig på att renovera min i vinter. Skriver och lägger ut lite bilder om det går bra, så andra inte gör samma misstag som jag troligen kommer göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 Oktober , 2009 När du river den så ge akt på packningar som kan se ut som att det rostat. Om det inte är tätt på de ställen där det finns packningar blir resultatet sämre. Tjut och sot bl.a Det är alltså mycket viktigt att man sätter ihop delarna rätt. Inte bara packningen vid den runda veken. Värmespiralen får inte gå emot metallgods och flatstiften sitter i mycket sprött material. Försök hålla dem med en tång så belastningen inte kommer på isolerbrickan som spiralen sitter i. Spricker också lätt. Det är en mycket bra värmare och enkel men det kan ta många år innan man upptäcker det. Jag har öst mycket galla över dessa värmare men tar ödmjukt tillbaka det mesta. Dock tycker jag fortfarande att elektroniken skulle byggas av nån med såna kunskaper. Där ligger de flesta problemen på min piratwallas från Volvo Flygmotor. Men det har också funnits originalWallas i min ägo där elektroniken krånglat och ersatts med manuella switchar istället. Kortslutning vid värmespiralen som ligger mot brännaren är väl det vanligaste sättet att paja elektroniken. Sen är det glappt i de flesta elektriska förbindningarlite hipp som happ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 22 Oktober , 2009 Vet att PB hade någon artikel för 1-2 år sedan hur man renoverar sin värmare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser