Gå till innehåll
måndag 24 mars 2025
BengtC

VP130, ojämn kompession. Kolvring eller topp?

Rekommendera Poster

Jag har en VP 130D och samband med vinterkonserveringen passade jag på att ta ett kompprov.

Tre av cylindrarna ligger på 11 och nr 4 (den bakersta) ligger på 8.
Jag sprutade in några tag med en oljekanna och då blev kompressionen 9.

Stiger kompressionen så ska det tyda på kolvringarna. Men det steg bara 1 så kan jag då dra slutsatsen att det är dags att renovera toppen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar tydligen vara standard på b20 att den bakre avgasporten fräts sönder, kostar ett par tusen att svetsa om, och dra ny packning.

Har hört att det finns någon ring man kan lägga in som skall hindra detta, men det får någon annan svara på

/Danjel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan trycksätta cylindern genom tändstiftshålet genom att ta  ett gammalt tändstift och använda gängan endast och svetsa på en tryckluftsnippel. Sätt ner aktuell kolv i nedersta läget och släpp på vipparmarna så inte nån ventil är öppen. Pyser det det sen genom avgasröret så är det avgasventil/ventilsäte, pyser det ut genom Förgasare/insug så då är det insugsventil. Kommer det (med ventilkåpa på) genom oljepåfyllningslock eller vevhusventilation så då bör det vara kolv/kolvringar/ cylinderlopp som är slitet.

Detta bara en grej som jag själv brukar använda mig av vid felsökning som har funkat bra hittils.

Lycka till mvh Henke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där gäller inte för B20 som har gjutjärnstopp. Motorn som har detta problem är B21/23 som har alu.topp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har frågar runt och fått lite andra tips.

Tyvärr har jag inte tillgång till tryckluft annars verkar det ju rätt intelligent!

Jag fick rådet att först kontroller ventilspelet så att inte det är för litet.
Ska gå att göra på kall motor och skulle visst vara 0,4 mm. (Har inte verifierat måttet i mekhandboken)
Sedan kan jag montera av toppen och se om någon ventil på 4:e cylindern är bränd eller sotig. Det ska finnas en blank metallyta i ventilsätet som ska vara 1-25 mm beroende på ålder.
När jag tagit av toppen kan jag ju också leta repor i cylindern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har mekat en del marina B20 och det ät vanligt att kompen är olika för många använder inte bly ersättning och ventilerna tar stryck ioch med motorn går på höga varv, går inte att jämnföra med en gammal bilmotor. Om du inte har tillgång till verktyg lämna in toppen på renovering så sätena blir riktigt inslipade så ska du se att båten blir piggare och går snabbare.

Lycka till med renoveringen

Draco78

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Draco78

Precis glömde det.
Min motorexpert rekommenderade också blyersättning fortsättningsvis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...