Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Jocke_Skane

Dålig top fart samt tappar fäste vid sväng med ny/gammal motor

Rekommendera Poster

Tjenare vi har en Cresent Marlin som då är 6.15 och 2.35 med deplacement på 650 kg och med den gamla motorn som gav upp i början av juli så gjorde båten ca 30 knop med 2 pers och nu under första försöket med den ny införskaffade spisen bara 18 knop med bara 1 person.

Den gamla motorn var en Mariner 80hk(4cyl) från 1979 och den som vi satt på nu är en Merc 70hk(3cyl) även den från 1979, dock har den bara gått ca 20 timmar sen den var ny och denna 70 hästars går tyst och fint och verkar vara rätt justerad men när jag ger max gas och kör i 18 knop så låter motorn som om den knappt går på mach fart, vinklen på motorn verkar ok och den sitter i innersta hålet och den är montera så att den med toppen av fästet ligger mot akterspeglens över kan, det var tänkt att jag skulle mäta hur den ligger i förhållande till båt botten men det började halga när jag var nere sist.

Det enda jag kan anmärka om motorns gång är att någon gång när man drog på för fult under min test körning tappade den motorkraft innan den drog iväg, typ som den fick för mycket eller för lite soppa, skall testa med att någon klämer på bensin bälgen men var som sagt ensam denna test runda.

Sen kan man inte med denna motor svänga lika kraftigt som den andra, dock kunde man inte svänga fult med den gamla heller när man körde lite fortare men med denna nya får jag verkligen ta ut svängarna för att den inte skall tappa fästet och rusa i varv.

Vet inte om det kan påverka så många knop men båten ganska skitig under eftersom en del rosor och annars fått fäste när den legat stilla i vattnet i 3 månader.

Vet inte om det kan vara motorn även om den verkar prima eller om det är något annat vi ställt fel och även om denna motor är lite svagare än vår förra så borde den kunna toppa bättre än 18 knop.

Alla tips och ideer är välkommna......

Mvh

Jocke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste kolla vad du har för varvtal på motorn när du har full gas. Troligen så har du en för stor propeller som gör att du inte får upp motorn i rätt varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag ingen varvräknare monterad i båten och det följde inte med några instrument till motorn men kan kan åtminstonde höra att den inte varvar upp som den andra gjorde det låter helt enkelt som den har mycket mer att ge.

Angående propellern så är det orginal propeller monterad och den är ganska liten i storlek i allafall gämfört med den som satt på den gamla 80hk.

Tänkte skicka med ett foto men hade bara med växelhuset bortplockat, skall kolla vad det står för nummer på propellern men minns att det slutade med 14, där är ett litet jack i propellern men det borde väl inte påverka så mycket eller ?? kanske vulkningen har släpt men då borde man kanske känt det och den snurrat runt när jag skruvade på den på axeln?

Har inte så bråttom när jag kör ut i entligen men vill som sagt kunna dra på lite fortare än 18 knop...... hoppas på fler tips.

mvh

Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla också så att gasspjällen öppnar fullt vid fullgas. Spjället skall stå horisontellt i varje förgasare vid WOT (full gas).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spjällen öppnar fullt vid full gas.

För övrigt testade vi lite olika vinklar på motorn men allt mer än det nedersta hålet blev sämre, det är helt otroligt vad lätt den tappar fäste och varvar upp ibland även utan att man direkt svänger......

Propeller nummert borde vara: 48 73138A414 14P och jag tror som sagt det är en orginal propeller eftersom motorn bara gått 20 timmar totalt.

Är det någon som är mer bekant med just denna motor modellen, var ställer jag soppa flödet? jag har mek manualer till alla merc/mariner från 1965-2000 men kan inte hitta min model och det stämmer inte på det som står där och det verka faktist som den får lite för mycket soppa, viket skulle förklara att den ibland tröttnar när man ger full gas.

Motorn är som sagt en Mercury 70hk från 1979 med 3 cyl monterad i Belgien med serie nr mellan dessa #: 9135825 THRU 9255130

Tack

Jocke

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Beväxtning på botten kan göra jättemycket. Speciellt om du har mycket beväxtning framför propellern, du få turbulent strömning till propellern, detta kan orsaka såväl dålig toppfart som att propellern tapper greppet, kaviterar.

På ditt artikelnummer låter det som om propellern är en 14-tummare, låter rimligt till den båten (fast brukar inte propellerstigningar vara udda tum?).

Alltså, gör rent botter, kolla propellern.

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får nog acceptera toppfasts begränsingarna till vi tar upp båten för säsongen och rengör under och hoppas att det ger oss en -10 knop till nästa år men vad som märk mer och mer nu är att den tappat fästet för minsta lilla och rusar i varv ibland tom utan att jag svänger alls, funderade innan på om det kunde vara vulkningen på propellern som släppt men då borde det väl vara mer synbart och det borde väl isåfall leda till att den snabbt är helt lös eller ??

Kan en motor monterad 1.5-2 cm för högt ge dessa symptom??? när vi skaffade förra motorn var vi som sagt osäkra på hur länge vi skulle ha den motorn och för att slippa borra nya hål i akterspeglen som sedan kanske fick borras igen så gjorde vi en adapter platta som gör att det passade med befintliga bultar och efter som denna nya motor vi skaffat är samma fäste så använde vi plattan igen men den kom dock 2 cm högre upp än på förra motorn.

mvh

Jocke

post-26482-1394236116,4198_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blev lite nyfiken, hur ser en adapterplatta ut som gör att man kan använda bulthål som inte stämmer med motorn?

Och, visst kan du få dessa symtom om motorn sitter för högt. Vad har du för avstånd mellan kavitationsplattan och båtens botten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skickar med en liten skiss samt lägger in en lite bild på plattan monterad på vår gamla spis, tanken var att vi skulle gänga hålen som sitter i själva motorfästet ich bara genomgående till de som var till de befintliga akterspegels bultarna, då hade vi först monterat plattan på akterspegeln och sen motorn och skruva bultar genom motorfästet till våra gängade hål.

Tyvärr fick vi lite brådis i våras och i brist på någon som kunde gänga rostfritt till oss så blev det en annan lösning som är lite sämre men dock fungerande där vi monterade plattan på motorfästet först men genomgående bultar instuckna från baksidan så vi fick fräsa upp lite i  plastplattan som sitter bak på akterspeglen, detta uppfräste hjälper även till att hinda att motorn rubbar sig mycket om det skulle lossna någon mutter eller så.

Glömde mäta avståndet idag när jag vara ute men skall ta en runda i morrn med så jag återkommer med det men vad jag vet är att den lilla fenan som sitter i skarven vid växelhuset den är ovan vatten när jag kör i nuvarande max fart typ 15-17 knop.

mvh

Jocke

post-26482-1394236116,5409_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, det som jag mest funderade över var hur du fick plats att bulta fast plattan, men nu vet jag.

Återkom med hur motorn sitter i höjdled.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med cylindervolymen ??

Ka det vara så att din 80 hk motor var i verkligheten starkare än 80 hk, kanske motorer med samma cylindervolymen såldes också som 90 - 100 -115 hk ?? Och att det är precis tvärtom med nya motorn, det är kanske en uppskrämd 50 hästare, dvs cylindervolym som säljs som 50 - 60 och 70 hk ??

Sen, om en 30 år gammal motorn gått i bara 20 timmar, kan det finnas skit i förgasaren eller uttorkade plast- eller gummidetaljer någonstans ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp denna nya motor borde vara lite svagare för den andra va 4 cyl och denna 3 cyl men sen gick inte den andra pjäsen speciellt jätte bra alltid hade mycket problem med bensin flödet och hade dagarna innan den exploderade beställt nya membran till bensin pumpen, jag vet att det var samma block som till 85 hk på den gamla men mer vet jag inte.

Hade vi kommit upp i en 25 knop så hade vi nog inte tänkt mer på det men 18 knop med 1 person, medvind och nerförsbacke känns inte riktigt rätt men jag tror efter att jag läst i andra inlägg på sida att hastigheten först och främst är pga botten beläggningar, i ett inlägg skrev han att han slipade och målade botten i augusti och nu efter 2 månader är den full av rosor och skit och han max fart gick från 36-38 knop till ca 20 knop, vi skall försöka köra upp den och ta en dag att skrapa rent och fint men vi har ingen ramp där vi ligger med båten så det blir lite trix, fix och pengar varje gång vi skall ha upp den.

Vi har tittat över förgasaren och motorn går gämt och fint för övrigt, förutom det lilla den hostade de första 30 sekunderna när vi startade den efter nästa 30 år så har den inte sagt ett knyst och det räcker jag tittart på nyckeln så startar den nästan Skrattande  (den andra fick vi vid varje start choka och mecka även efter bara 3 min stopp)

Impellen som suttit där sen motorn var ny var även till utseendet ny men så klart har vi bytat den och sen var det 6 elskaddar som torkat och spruckit så det fick skarvas och göras nytt men annars har som sagt allt sett ut som nytt och saker som växel hus och mellan huset lossnade som det var monterat dagen innan, helt fantastiskt. Men visst kan det vara nått strul med motorn som vi missat men den ger inga signaler om att ha problem i allafall.

Dock kvarstår vår tappa fästet problem som vi inte hade med den gamla dvs om vi inte i full fart gjorde full sväng, då hände det.

Skall ner och mäta vid båten idag och se hur den ligger i gämförelse mot botten.

mvh

Jocke

 



Senast ändrad av Jocke_Skane | 09 oktober 2009 | 11:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dum fråga kanske, men har du rätt rigglängd på den nya motorn? Långrigg 20, kortrigg 15 dvs måttet från akterspegelns övre kant till botten. Din kaviatorplatta skall ligga jäms med lägsta punkten på botten ( mätt lodträtt ).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dålig top fart. Vad är det, en brakfis som blev en liten smygare?

 

-skriv ihop, skriv rätt.

 

Sorry, inget illa menat, men jag kunde inte låta bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jepp missade tom ett p men man kan ju inte edita sin forum head line :D

 

Tillbaka till mitt problem jo jag blev med lite orolig att jag kanske inte själva sett att det kanske är en kortrigg men som det ser ut så är kavitationsplattan i samma höjd som lägsta punkten på botten, kanske 1-2 cm ovan botten så det är helt klart en långrigg.

Funderar igen på det lilla hacket som är på propellern kan det göra så det bli så mycket luft bubblor så det kaviterat?  efter som den konstant varvar upp vid små svängar och även i rikting rakt fram om jag inte fördelar vikten i båten rätt (dvs vi som åker ut).

Funderingar ännu så länge:

- Propeller skadan skapar luftbubblor så att den tappar fäste och varvar.

- Skit under båten som uppstått efter 3 månader utan använding har gjort så att den tappat toppfart samt ökar mängden luft runt propellern som kaviterar lättare.

- De lilla som saknas för att motor fästet skall vara 100% nere mot motorfästet ökar risken för problemen ovan.

Vad har jag missat.......

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte att de 1-2 cm som den skall ner kan skapa ditt problem men varför monterar du inte motorn enda ner mot akterspegelskanten? Du kan ju bara prova för att se om du får bättre fart. Du behöver ju inte bulta motorn till akterspegeln för att göra detta prov. Har titta på bilderna på motorn och allt ser ok ut men kolla så att du inte har en springa mellan propellern och vxl.huset. Detta kan göra att avgaserna läcker ut framför propellern och skapar bubblor som orsakar kavitation. Normalt så skall propellern ha en liten krage som skall gå in i vxl.huset (dvs vxl.huset skall gå omlott ca 5-8mm över propellern).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orsaken till att jag inte sänker motorn de 1.5-2 cm är att jag då måste ta upp motorn igen och vinkelslipa upp de 2 spåren vi gjort till de bultar som redan satt i akterspeglen(dom var perfekta för förra motorn men som sagt lite annorlunda på denna motor) och tyvärr har vi inte nån ramp här och inte heller el (ännu) men skall så klar försöka styra upp lite folk som kan göra en insats.

Det där med propellern lät intressant jag har förstorat en bild på hur det ser ut nu så kan ni kanske bedömma om det ser fel ut, dock så monterade jag inte av den inre bricka när jag fettade in propeller axeln men den kan ju suttit fel från början.

Tack

Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att propellern skulle kunna gå in längre i vxl.huset men är inte 100% ig. Kan tyvärr inte kolla på mina motorer (50Hp och 80Hp) för dom är inpackade för vintern och propellrarna bortmonterade. Men kolla så att den inre brickan sitter rätt. Den har en kona som den skall vila mot på propelleraxeln. Borde vara så på din 70Hp, för så är det på min 80hp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just den brickan är rätt tjock och konisk som du säger, skall ut en fiskerunda i morrn eftermiddag så då skall jag passa på att skruva av propellern och kolla innan vi kör ut och då skall även titta närmare på vulkningen om den ser frisk ut.

Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute på en fiskerunda idag och det är helt otroligt vad lätt den tappar fäste i vattnet men innan turen så monterade jag av propellern och kollade om det gick att få den längre in men den satt som den skulle och en passade jag även på att kolla om det skulle kunna vara vulkningen och även om den såg suspekt ut så borde den ju vara helt lös vid detta laget eftersom den hela tiden tappar fästet och varvar upp.

Kvar skulle då vara att hacket på ena bladet skulle göra så den pga luft bubblor som botten skit tar med ner kaviterar... har tagit en bild så ni kan se hur skadan ser ut.

Tänkte jag skulle ta med mig propellern till en Båt service firma och höra vad dom säger, kanske läge för en ny propeller.

Jocke

post-26482-1394236126,0198_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Proppen är det bara att svetsa på lite och sen fila till kanterna.

Inga problem om det inte är större skada än så.

//Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såja då borde problemet vara löst till 99.9%, tydligen var det vulkningen som var dålig och i vissa läge släppte den så bara axeln snurrade, ny alu propeller beställd för 1370:- som kommer i morrn så då vet jag 100% om det är bra.

Sen får vi ju endå skrapa bort skiten för att får bättre toppfart Skrattande men nu skall vi i allfall kunna köra normalt och svänga normalt.

Återkommer när det är testat....

 

Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan igen, vi fick den nya propellern men trots det så var det samma symptom, och då försökte jag mäta och kolla om det kunde vara att det var kort rigg och det är kanske just det, vi skall plocka upp båten och mäta ordentligt för nu får jag mått som är mellan kort och lång rigg men det ser tyvärr ut som om kavitation plattan ligger en bit över botten.

Skulle det vara kort rigg så har vi i allafall hittat ett rigg förlänglings kit i USA men med frakt och tull blir det ganska saftigt för en gammal motor, men vem vet kanske vi satsar på det efter som motorn är som ny och går som en klocka.

Eventuellt försökter vi sänka den på nått annat sätt vi får se när vi tar upp den.

Tillsvidare kör vi ut och fiskar som det är nu men vi måste köra lite saktare och inte svänga för snävt men vi kommer ut till höst torsken i allafall.

Tack för alla tips och om nån skulle ligga på ett sånt kit att förlänga riggen med så hojta till eller kanske har nån motor med lång rigg som ni vill göra nån form av byte med.

Mvh

Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...