SvartaMalin 0 Postad 3 Oktober , 2009 Jag har en Bella 621 DC med en Brenderup BUV 1200 kg. Jag är inte säker på att den är optimalt justerad till båten. Hur gör man det på bästa sätt ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passo 2 Postad 3 Oktober , 2009 Finns tyvärr inga genvägar.... Gör en grovinställning sedan får du testa att dra upp båten och finjustera. Tänk på att båten skall Stå på rullarna med kölen och endast vila mot sidorullarna. Lycka till. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 3 Oktober , 2009 Tyngden skall vila på kölrullarna, sidostöden skall bara stötta upp i sidled. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvartaMalin 0 Postad 4 Oktober , 2009 Jag hade lite problem med att få upp båten den allra sista biten på trailern. Det var svårt att få fören att gå in i den lilla vaggan med två vinkelstöd för fören. Det verkar vara för litet avstånd mellan vinschen och vaggan. Försökte höja tornet med vinscen men det blev inte helt perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passo 2 Postad 4 Oktober , 2009 Du kanske skall flytta fram, mot draget, hela vinchdelen. Passa bara så du inte får för hög vikt på draget, ställ en vanlig badrumsvåg under stödhjulet och kolla. För mkt bakvikt är inte heller bra då kulhandsken kan lossna, det skall vara ca 75-80 kg tryck på dragkulan på bilen. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvartaMalin 0 Postad 4 Oktober , 2009 Tack ! jag ska försöka med det. Det verkar också som om själva vinschen sitter lite för lågt i förhållande till den lilla vaggan fram där vinkelkuddarna till fören sitter. När fören närmar sig tornet när jag vinschar upp så är vaggan liksom ivägen och jag får tvinga fören mot kuddarna. Kanske kör jag ner kärran för långt i sjön så att aktern lyfter och fören trycks ner? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passo 2 Postad 4 Oktober , 2009 Prova att höja vinchen lite samt sänk ner främre sidostöden helt i botten. Sidostöden kan du justera efteråt då båten är på plats, de skall endast stödja båten i sidled, inte ta någon tyngd alls. Det är tyvärr lite trixande och det är jävligt stressigt om det står andra i kö för att ta upp sina båter. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 4 Oktober , 2009 När jag justerar en trailer så brukar jag göra det på land med båten lastad och med hjälp av en vanlig garagedomkraft för att trycka upp kölrullarna och ev. med en träkloss mellan kölen och domkraften lätta lite på båten om det skulle behövas. Obs båten lyftes endast i kölen där den är starkast! Och som sagt ovan kölrullarna skall bära och sidorullarna bara stötta i sidled! Detta sätt har funkat bra för mig på flera båtar från små roddbåtar till 7 meters daycruisers Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvartaMalin 0 Postad 4 Oktober , 2009 Det verkar vettigt coh jag ska försöka med det till sommaren. Nu står den inställd i en lada där det är väldigt trångt. Du har rätt att det blir väldigt stressigt när man ska ta upp den på rampen och det är folk som väntar. Därför ska jag fixa detta innan jag lägger i ordentligt för nästa säsong. Får väl lägga i och ta upp den ett par gånger. Jag ska också pröva att inte backa ner kärran så långt i vattnet. Sist så backde jag i så långt så att hjulen var helt under vattnet och då tor jag det blir problem med att båten lyfter i aktern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvartaMalin 0 Postad 15 Oktober , 2009 Tack för alla bra råd ! Jag ska följa dom när jag lägger i till våren. Då ska jag lägga i och ta upp tills det funkar ordentligt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser