Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
SvartaMalin

Mercury Optimax 1,5 liter, skötsel

Rekommendera Poster

Har en ny Optmax 115 hk och tänkte ställa några frågor.

1.) Ska man pumpa i lite vanlig motorolja i cylindrarna när man vinterkonserverar ? Det står så i manualen med en del säger att det kan förstöra tändstiften.

2.) Går motorn bättre på 98 oktan än på 95 ? Är det mindre alkohol i 98 oktan ? Enligt manualen är det inte bra med alkohol i bensinen under vinterförvaringen.

3.) Vad ska man i övrigt göra vid vinterförvaring och service ? Det finns ingen verkstad i närheten så jag gör det mesta själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ha inte i någon olja i tändstifthålen ställer bara till problem,VIKTIGT KÖR MOTORN MED STABILISERINGSMEDEL o kör motorn med sötvatten det räcker med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wanmar

Varför ska man inte ha olja i cylindrarna vid vinterkonservering av Optimax?

Behöver man inte använda Quick Clean heller?

Enligt instruktionsboken ska man ju blanda en tesked stabiliseringsmedel och en tesked Quick Clean och sedan hälla ner blandningen i det nya bränslefiltret. Efter det tomgång i tio minuter. Vad tror du om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

olja i tändstiftshålen ställer bara till problem de slår igen tändstiften  lika med qvick clean det finns stor risk att sot flagor lossnar o sätter sig på tändstiften,däremot så ska stabiliseringsmedel blandas i bränslet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört flera säga att man ska undvika olja i cylindrarna för att inte tändstiften ska ta skada. Det är ju speciella tändstift till Optimaxen som är ordentligt dyra. När jag köpte båten så sa säljaren till mig att inte spruta in olja men sen läste jag i manualen att man ska göra det för att undvika korrosion i cylindrarna. Jag lommer att hoppa över det.

Innan jag tog upp båten så blandade jag bränslestabilisering i tanken och körde en sväng. Jag tömde även bränslefiltret och pumpade in ny bensin. Tankade 98 oktan för att jag hört att den håller sig bättre och innehåller mindre alkohol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter besvärligt, glad att jag har en Evinrude E-TEC, smörjer in sig själv för vintern på typ 3 minuter..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att E-Tec fungerar på det sättet att den sprutar in extra två-taktsolja i motorn. Jag vet inte om det också kan bli problem med tändstiften. På min gamla förgasar två-taktare brukade jag göra så och det kunde hända att stiften sotade igen. Bränslestabiliseringen är till för att hålla bensinen fräsh under vinterförvaringen så det är nog ingen skillnad mellan E-Tec och andra antar jag ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...