p3mp 0 Postad 3 Oktober , 2009 Tjena, håller på att fernissa lite trä hemma, men vad jag än gör så blir det knottrigt. har testat med 3-4 olika fernissor nya som gamla. Just nu kör jag med le tonkinois fernissa. Har avfettat med t-röd, kört tjocka lager/tunna lager allt, får som små knott i lacken endå. penseln är riktigt fin och ren. Det enda jag INTE kört med, är klibbduk, är det ett måste? hoppas nån kan hjälpa/ge mig tips. Mvh. Senast ändrad av p3mp | 03 oktober 2009 | 17:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 3 Oktober , 2009 Blandade up lite 2k färg härromdagen i en gamal syltburk hade förtunningen på annat ställe och sköljde burken i rödsprit, bara att slänga färgen den bubblade sig, 2-k lack har samma struktur som gammal cellulosa dvs samma som din förnissa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
p3mp 0 Postad 3 Oktober , 2009 Okej så du tror alltså det är t-röden som är problemmet. Hmm om ja inte missminner mig så tvättade jag av med limtvätt innan så jag tror inte problemmet ligger där i, skall testa tvätta med balsamterpentin istället. får se hur det funkar. Tack för tipset iallafall:). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VivalaDee 0 Postad 4 Oktober , 2009 Hej Jag har en träbåt som jag skrapat och slipat hela skrovet och däcket på. Slipade sista vändan med 280 papper sedan impregnera flera gånger med linolja/balsamterpentin 50/50 och lämnade ca 3 veckor så det fick dra in i trät ordentligt. Tvättade sedan av båten med rejält dränkt trasa med t-röd, lät det torka nån dag. Köpte Inernational Schooner fernissa som jag blanda ut första lagret med 10% Inernational förtunning 1. Lät detta torka tills dagen efter och slipa med 380 papper, tvätta av lite lätt med t-röd och fortsatte med oblandad Schooner som fick torka tills dagen efter och fortsatte slipa/tvätta mellan varje lager och är uppe i 7 lager nu med enastående resultat, är toknöjd faktiskt. Det va lite apelsin-varning till 4e lagret sen blev det bara blankare och finare. Ps. Detta är första gången jag gett mig på ett sådant arbete. Båten min är 6m X 2,20m mahogny. Mvh Dee Senast ändrad av VivalaDee | 04 oktober 2009 | 19:51 Senast ändrad av VivalaDee | 04 oktober 2009 | 20:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
p3mp 0 Postad 4 Oktober , 2009 Du ska vara glad att du har sån tur, tror problemet ligger i min pensel då den inte verkade vara 100% ren men endå jäkligt ren. Knottret syns inte alls i sol eller vanligt ljus, bara i lamp ljus och om man känner över ytan.. Trädetaljerna sitter i en nordkapp 17 på insidan så är inte så jätte jätte viktiga delar som syns. Men jag får fortsätta försöka... skall endå fortsätta hela vintern med att lägga massa lager. Hare bra=). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 4 Oktober , 2009 Knotter är oftast slipdamm som lägger sig i lacken. Fundera över: - Våtslipade du, eller torrslipade? - Har du samma kläder när du lackar som när du slipade? - Är omgivningen fri från damm? Om ovan är OK, lägg grejorna på en tidning som du sprutat lite vatten på med en duschflaska när du lackar, den käkar bra med damm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 Oktober , 2009 Jag tycker också att det är lätt att få knottrig yta vid fernissning. De fel jag själv har funnit är: Katastrofalt dålig yta då jag lackat för tidigt på yta som lackats tidigare. Åtgärd: låt tidigare lager härda tillräckligt länge Knottror pga damm i luften i lacklokalen Åtgärd: Städa lokalen så fri från damm som möjligt. Släck allt ljus och tänd en strålkastare eller lampa med riktat ljus och observera dammet i luften som då lätt blir synligt i ljusstrålen. Lacka först när dammet i stort sett har lagt sig. Rör inte upp damm genom för hastiga rörelser. Öppna dörren sakta osv. Kolla ev. dammvirvlar i ljuset från strålkastaren. Lacka inte om det dammar för mycket. Dammet lägger sig efter nåt dygn. Knottror pga damm i fernissan. Partiklar från penseln överförs till burken så den blir mer och mer dammbemängd. Åtgärd: Ta nytt kärl för varje lackning. Häll fernissan i kärlet som du tror behövs för lackningen och släng ev. fernissa som blir över i burken. Penseln ska förstås göras så ren som möjligt. Lättast att få den dammfri är väl att skölja den med mycket rinnande vatten och torka den i så dammfritt rum som möjligt. Mellan lackningarna har jag penseln i lacknafta i en hög glasburk med lock. Jag brukar såga av skaftet om burken inte är tillräckligt hög. Penseln kan stå i burken med lock i nån månad utan att det torkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
p3mp 0 Postad 5 Oktober , 2009 Tackar för alla svar:) uppskattas grymt mycket. skall förflytta mig till mitt andra garage där jag oftast inte är, så det lär vara ganska dammfritt i luften. Har tvättat penseln ett antal gånger så ja vet att den inte är problemet.Hälla över i en annan burk har jag gjort hela tiden. Återkommer med resultat nästa vecka, Tack så länge:). EDIT; orkade inte vänta, gick ner till garaget och vattenslipade med 400 papper och fixade så allt var dammfritt,(så gott jag kunde) Gick väldigt väldigt bra på första objektet nästan absolut inge knott alls. Gick lite sämre på dem andra grejjerna, men endå bättre än dom första gångerna. Bara och förtsätta tills det blir perfekt. Men tack för alla tips, verkar ju funka hur bra som helst nu iallafall:). Måste varit slipdamm på trät och i penseln samt i rummet som gjorde att det blev som det blev. Hare bra =). Senast ändrad av p3mp | 05 oktober 2009 | 18:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser