Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
thomas-marine

I valet och kvalet

Rekommendera Poster

 Just när vi trodde vi hade hittat vår vega, blev den såld och nu har vi börjat fundera igen. Vi är medvetna om att vi de närmaste fem åren, inte kommer att ha tid att segla och utnyttja vår båt så mycket som vi skulle önska och har börjat tänka om lite. Men vet inte om vi tänker rätt. Har funderat nu på att det kanske vore bättre att sätta en max gräns på 20.000 och byta upp sej den dagen vi har tid att segla mer. Vilket betyder att utbudet av båtar blir helt annorlunda när vi letar. Och plötsligt dyker Rock, Scalare och andra namn upp. Och det gör att vi står villrådiga igen. Tar hemskt gärna emot råd och åsikter och tankar från er alla. Man borde ju kunna göra en mindre båt bekväm också, med neddragna fall och toa osv. Eller tänker vi i fel banor? MVH Thomas och Marine

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på at ni inte kommer att få igen pengarna ni lägger ner för att mordernisera båten - den blir lättare att sälja bara.

Jag skulle nog spara pengar  i 5 år till så jag hade fler båttyper att välja mellan sedan istället.

Men är ni jättesegelsugna så visst köp en men lägg inte pengar på att göra den bekväm. Spar!

P.S En båt ni skulle kunna spara till är Albin Accent. Fast spoltoa, fint pentry. 5 kojplatser och riktigt rolig att segla! D.S



Senast ändrad av ciaraud | 03 oktober 2009 | 09:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går alldeles utmärkt att leva med båt enligt de förutsättningar ni tänker också.  Jag och flera av mina båtkompisar gör precis detta.

Dvs köpt en midgetcruiser för 5-20,000 kr, renoverar för kanske 3-4 och har en välfungerande båt som man kan låta ligga utan dåligt samvete och som kostar småpengar i sjö-och landplats samt bottenfärg etc.

Jag köpte min numera sålda Hurley för 7,000 med helt ok segel och en gammal fungerande tvåtaktare (användes mycket lite, mest ur och in i hamn).

Målade om hela ruffen med Toplac, kostnad 1000 kr 1 dags arbete.  Slipade ned ruffdurk och vissa trädetaljer, oljade och lackade sen 5-6 lager med Biltemas marinolja och båtlack. Kostnad c:a 400 kr 1-2 dagars jobb.

Slipade sen ner allt trä på däck, och behandlade detta. 200 kr samt 1 dags arbete.

Köpte marintyg till ruffdynor, 700 kr som en kompis sydde om för en symbolisk summa.

Målade om däcket med enkomponents, 1000 kr, 1-2 dags jobb

Så här blev det:

http://oceanplurra.blogspot.com/2008/06/btar-kan-inte-flyga.html

Sen drog jag också ner fall och nedhal till storsegel och genua till brunnen. Köpte begagnade Bartonblock och Biltemas utmärkta skotlås, 1 dags arbete och några hundralappar inkl tamp på vårrrea på HJertmans.

http://oceanplurra.blogspot.com/2009/03/nedrakning-vid-cape-kungsbacka.html

 

Köpte också ett Delta-ankare (600kr), ordentligt med förtöjningstamp på rea (500kr), begagnad solcell 50w (1500kr), två marinbatterier (1500kr) och en LED 360-lanterna (200kr med kabel) samt en beg autopilot (1500kr).

Jag lade c.a 15-16,000 kr samt kanske två-tre veckors jobb.  Jag fick mer för båten när jag sålde henne, och jopbbet var bara kul.

Jag kunde också ha struntat i renoveringen och alla installationer och bara seglat henne. Slängt in Biltemas utmärkta Portapotti-toa för 500 spänn och levt med en båt som ändå var ganska hygglig att ha som semesterbåt. 

Jag har seglat tusentals sjömil i all tänkbar väderlek och sjö under de år jag ägt henne, till en väldigt liten kostnad. Bekvämlighet...njaa...men å andra sidan lever jag ett digitalt, komfortabelt medelklassliv hemma i min vardag. Jag har inget emot att befinna mig nära naturen när jag seglar på fritiden.  Och jag kunde som sagt låta henne ligga två månader utan dåligt samvete.

Small is beautiful !  Go simple, go cheap, go now.  Köp en äldre båt som är välbyggd med inbakad blyköl och sund i grunden så slipper man noja på rostande kölbultar  etc.

Nu ska jag köpa en något större båt. Men det beror bara på att barnen får det för trångt. Annars skulle jag behållt henne för resten av livet.  Små båtar- små problem.

 

fair winds,

Leif, Gbg

 

http://oceanplurra.blogspot.com

 

jo, just det, jag förstärkte rodret, plastade om det (polyester och glasfiberväv för 250 kr) så att det skulle hålla 40 år till....1 dags jobb

.

 

 

 

 

 

 

 



Senast ändrad av leleif | 03 oktober 2009 | 10:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vi klarar nog inte att vänta i fem år, vi vill segla nu! Så det där som du skriver Leleif, det tar vi till oss! Låter som det finns hopp om att kunna fixa det billigt och ändå få en bra båt. Och din Hurley var fantastiskt snygg och såg ut att segla bra med den form skrovet har, har tittat på en Hurley 22:a som vi tyckte såg bra ut men vet inget om hur seglingsegenskaperna är, samt om Engelska båtar har genomgående god kvalite´ ! Thomas och Marine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja..Hurleyn seglar bra så länge det blåser och då helst inte motvind  :-)

Kryssegenskaperna är inte fantastiska om man skall vara ärlig, och i lättvind går det inte fort.  Å andra sidan seglar Hurleyn fint så fort det blåser lite och i halvvind/slör/läns från fyra sekundmeter går det utmärkt. Och oerhört stabil i hårda vindar och grov sjö. Och en väldigt snäll och förlåtande båt. Seglade min 18-fotare i full kuling på Kattegatt i grov sjö med revad stor och stormfock..slitigt var det och ruffen såg ut som det varit inbrott efteråt med allt löst i en stor hög på durken. Men orolig var jag aldrig. Och inte speciellt blött i sittbrunnen heller.

Här är ett annat tillfälle där det plötsligt blåser upp lite, vilket jag hade på känn och hade revat i förtid.   http://oceanplurra.blogspot.com/2009/07/mantrat-for-dagen.html

Hurley 22.an, som jag funderar på att köpa nu, är en något bekvämare båt som seglats över oceaner ett antal gånger. Sen får man med dras med lite risig finish på inredningen samt att man måste kolla roderröret på alla de tidiga Hurley-modellerna, de var bara galvade. Jag har seglat H22 uppe i Stockholms skärgård i rejält busväder, bara kul med den båten som har 60% av vikten i kölen.

Sen finns det ju andra billiga trevliga båtar..bl.a Scalare som ni nämner (nästan ståhöjd i ruffen), Westerly Cirrus (definitivt ståhöjd, dinett, riktig toa och otroliga utrymmen), Leisure 23 (samma där samt seglar rätt skapligt), Magnifik Midget (fast lite för trång sittbrunn för min smak), Sunwind 20 (en mycket fin och stabil seglare enligt  flera tidigare ägare jag pratat med).... samtliga dessa går att med lite tur hitta för kaffepengar. 

fair winds

/leif

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Westerley Cirrus har vi aldrig kollat ens. Det ska vi göra! Och eftersom vi inte tänkt kappsegla med vår båt, så räcker det med okay seglingsegenskaper skulle jag tro. Det är väl mest jag (frugan i familjen) som inte kan det här med segling än och som tjatar om sjösäkerhet och trygg båt. Skrattande min man, som kan segla, har en betydligt mer avslappnad attityd till båtar. Men jag ska nog banne mej lära mej, bara vi hittar båten! Glad Och jag har ingenting emot enkelheten och basic känslan. Tvärtom! Det är ju naturupplevelsen och frihetskänslan som är viktig. Det bekväma livet, kan man leva i land. Gör inget om jag blir dyngsur av vatten som spolar över mej, bara jag vet att båten inte slår runt. Och det är just den mentala biten jag jobbar med, efter en dag till havs i dåligt väder i sommras. Marine och Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du har helt rätt, sjösäkerhet och trygg båt är viktigt !!  För många år sedan var jag oerhört nära att drunkna när vi gick runt 360 grader med en sexmeters fällkölsbåt i tjugo sekundmeters kuling och betydligt mer i byarna. Båten rätade upp sig till slut och allt slutade väl, men detta hade inte behövt hända om vi hade seglat en stabilare båt, revat ordentligt, haft flytvästar ( ...vilka idioter vi var..) , säkerhetslinor etc.  Vi hade varken VHF, nödraketer eller någon som helst säk-utrustning. 

Och om det annonseras dåligt väder skulle jag idag aldrig ta med någon ut som inte är van vid det. Min mellanson och fru har sakta vant sig och förstått att båten inte kan välta genom att jag gått ut i fint väder och mellanvind och först seglat med väldigt löst skot, och sedan, medan timmarna gått, försiktigt ökat lutningen mer och mer, tills deras kroppar vant sig vid krängningen. Och framförallt låtit dom styra och skota, det är viktigt att själv få uppleva hur båten beter sig. Och så småningom efter ett par säsonger satt mellansonen, sex år, mer vid rorskulten än vad jag gjorde, lärde sig slå och hur han kunde titta på windexen och anpassa seglingen efter vinden. Numera är han fullständigt hooked och vill börja segla jolle. Hans rädsla är helt borta, även om de blåser småspik. 

Jag kom på några andra båtar också :   Ohlson 22 (har jag seglat, jättefin båt som seglar bra och har väldigt stora innerutrymmen och sittbrunn. Finns ibland för under 20 tusen), Golif Jog (fransk minihavskryssare), och sen såg jag en Galion 22 på Blocket (finns nästan aldrig till salu i Sverige, men en båt jag hört mycket gott om)

mvh,

Leif

 

http://oceanplurra.blogspot.com/

 

.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får bi en titt på den här granada 24:an i morrn, som vi hittat på blocket. Ligger prismässigt mittemellan vega och hurley och vi vet inget om den, men nånstans måste man ju börja. Har du någon erfarenhet av granada?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Du hittar massor av info om segelbåtar på www.sailguiden.com

Jag kan rekommendera Triss Magnum och Maxi 68. Enkla och trygga båtar med vettig bokomfort med tanke på storleken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, inte seglat den personligen.  Verkar vara en båt med goda omdömen både här på MG och på Sailguide....stora utrymmen i ruffen.  Minns dock att en granne på marinan muttrade nåt om sin Granada och vek kölinfästning...

 

/leif

 

http://oceanplurra.blogspot.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hydra är det inget större fel på - för de pengarna vi pratar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla vettiga synpunkter!

Men nu har vi varit och tittat på en Granada 24 och insett att båtar av den storleken inte är till för äldre sargade människor.

Och vi bestämmer oss nog för att ändå hålla fast vid Min ungdomsdröm en segelbåt med rymd och hyfsade egenskaper till ett pris som inte ruinerar en arbetare.

Vi söker en Vega igen och tror att den har det mesta för en summa som kan förverkligas. Vi har också en på lut med utbytt inombordare (bensin) men som för övrigt verkar vara välskött.

MVH

Thomas & Marine

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...