Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Vange80

Vinterkonservering imorgon - behöver hjälp!

Rekommendera Poster

Hej!

Imorgon ska vi vinterkonservera vår Ryds 23 WA med Mercruiser 4,3l MPI med Alpha One g2-drev.

Jag har köpt glykol i mängder som jag tänkte hälla i en stor dunk. Från dunken tänkte jag dra en slang till en spolmuff som sitter runt drevet och kylvattenintaget. Jag blev dock lite konfunderad när jag tittar under båten och ser ett vitt vattenintag(?) med galler någon meter eller två från aktern. Kan det vara så att det enbart är drevet som kyls via kylvattenintaget på drever och att motorn i så fall inte få någon kylning om man gör som jag tänkt?

Tack för snabba svar, jag antar att det är rätt simpelt även om jag inte förstår riktigt :)

/Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om det finns en svart grov slang typ 1'' som har sin in fästning under inkommande axel från drevet , slangen går sedan till en oljekylare och sedan vidare till motorn .

Finns den så är motorn vattenkyld via drevet !

Innan du kopplar på glykolen  så ska motorn varmköras med vanligt sötvatten via spolmuff och trädgårdsslang   för lite rengöring i motorn ,limpor och knän.

Efter detta så ska motorblock och limpor dräneras , 4st blåa plastkranar som skall öppnas och tömmas helt . Sedan kör du igenom glykol blandningen (ca 20L 50/50 blandning) och låter givet vis all glykol vara kvar i motorblock och limpor för det rostskyddar !!!!!!!!!!

Oljan har vi inte talat om .. hoppas du har koll på de, i både motor och drev!?!?!

/Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en sådan muff bör du ha när du har separatvattenintag, du har vattenpump i drevet används ej när du ha sep intag då har du en impeller pump på motorn i stället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar!

Det slutade med att vi tog bort drevet och ställer det i källaren under vintern - frostfritt. Efter oljebyte såklart. Då behövde vi enbart kyla via intaget i skrovet.

En annan fråga: Jag skulle byta bränslefilter men det sitter otroligt hårt. Någon som har några tips på hur man får loss det? Även oljefiltret satt hårt men gick att få bort med hjälp av en avdragare från Biltema. Bränslefiltret verkar dock sitta ännu hårdare. Motorn är ju från 2007 så det borde inte vara frågan om någon igenrostning eller dylikt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då gjorde ni helt rätt. För på båtar som har kylvattenintag genom durken måste man ha både spolmuff på drevet och vattentillförsel till intaget i durken, oftast en sån som ser ut som en vaskrens, när man kör motorn på land. Många missar att koppla vatten till drevet och då går impellern sönder och den ska  fungera även om slangen mellan drev och sköld är avskuren/saknas och motorn inte tar kylvatten därifrån. Detta för att den kyler drevets överhus. Alltså samma bytesintervall på impellern som på alla Alpha drev. Det är typiskt att bränslefiltret och oljefiltret sitter fast på dessa motorer. Har själv råkat ut för det åtskilliga gånger. Verkar  som om de dras åt för hårt från fabrik alt. att nån mekaniker dragit de för hårt. Nästan så man kan tro att avdragaren använts även för att montera filtretRynkar Och, då duger inte Biltemas avdragare utan rejälare doningar måste till. Sök på oljefilteravdragare så hittar du grejer. Mina favoriter är den med kedja och allra bäst en modell som ser ut som en svetstång om det säger något. Den senare har inget olje/bränslefilter stått emot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om motorn har vatten intag i botten så fyller vatten pumpen på drevet ingen funktion,slangen till motorn brukar vara kapad till motorn........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, men det är ju just funktion den har... Vatten ska ändå passera igenom drevet med hjälp av impellern för att kyla överhuset när båten går i plan och överhuset ligger över vattenytan och inte får kylning från sjövattnet som underhuset får. Alltså ska impellern fungera ändå, men givetvis har den inget med motorns kylning att göra..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad skulle man göra utan detta forum?!?!

Jag har en oljefilteravdragare av modell slangklämma med handtag, som jag köpte på biltema för 32kr. Det känns som jag tar i så mycket att jag tror att fästet som filtret sitter på ska gå sönder...men det är väl bara att ta i lite till. Sitter filtret rättgängat eller är det tvärtom? Har i och för sig provat åt båda håll men...Känns löjligt att behöva lämna in båten bara för att man inte får loss ett ynka filter!?

En annan fråga: Kan det vara så att vår båt har dubbla kylsystem till motorn, d v s sjövattenpump med skrovgenomföring samt impeller i drev? Jag har försökt se om det kommer in någon slang från drevet till motorn men det är så svårt att se...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Filtret är rätt gängat så det är att ta i som gäller. Har också råkat ut för att själva hållaren nästan viker sej. Biltemas avdragare är ju bra men lite klen så den brukar vika sej i själva handtaget. Jag har faktiskt varit med om att bränslefiltret suttit så hårt (på just Ryds av nån anledning!!) att jag fått demontera själva filterhållaren och sätta den i ett skruvstäd för att få loss det. Så man behöver väl inte nämna att dra det med viss känsla när det nya monterasGlad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Är det ett separat monterat vatten avskiljare/bränsle filter som du har problem med?

Mitt sådant filter är felgängat.

lycka till

/Hans

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På den motorn har du ett originalmonterat filter och det är rättgängat. Men eftersom det  sitter upp och ner så får man tänka rättObestämd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...