Janus82 7 Postad 2 Oktober , 2009 Min fru och jag funderar på att dra ner fallen på vår Hydra och har tittat på olika alternativ till avlastare. Tyvärr så kostar ju riktiga avlastare ganska mycket pengar så därför har vi börjat fundera på att låsa fallen med skotråttor istället. Frågan är kommer de hålla för belastningen. Hydran är ju en ganska liten båt och enligt sailguide är storseglet max 7,5kvm och Genua I 15kvm. Jag tycker att det inte borde bli så väldigt stora laster av det men vad säger ni andra? Enligt flera tillverkare (bla. Ronstan och Selden) verkar en skotråtta som tar 4-12mm rep tåla ungefär 120-140kg som arbetslast och dubbelt så mycket som brottslast. Duger det på en båt som Hydra eller bör vi köpa riktiga avlastare som har en arbetslast runt 500kg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Oktober , 2009 Kan nog duga! 120 kp är rätt mycket kraft. Som en liten extra säkerhet skulle en minipollare strax innan skotråttan kunna beläggas med ett eller två varv sen man sträckt upp. Sen lägger man fallet i skotråttan. Eller ett spärrblock vid mastfoten som bryttrissa. Det ger nog en bra avlastning för skotråttan men kan bli för bra så fallet går för trögt vid nedtagning av seglet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 2 Oktober , 2009 Skulle inte använda skotråttor till fallen eftersom du spänner fallen max när du vinchar upp seglet,kan bli svårt att lossa fallen eftersom skotråttan inte släpper utan att du spänner lite til samtidigt som du drar loss fallet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 2 Oktober , 2009 Benns har avlastare för under 300:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 2 Oktober , 2009 Jag har haft skotråttor på en H-båt till fockfall (10 kvm) och till kicken (som jag föreställer mig har större belastning). Det har funkat bra, har inte glidit eller skadat linorna. Går att släppa snabbt även under belastning. En fördel tycker jag är att de inte tar så mycket plats jämfört med riktiga avlastare. Ett alternativ är ju cam-cleats men där har jag erfarenhet av att linorna kan glida (vet inte om det berodde på cleats:en eller linan eller kombinationen). ./stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leleif 10 Postad 2 Oktober , 2009 Fungerar alldeles utmärkt med skotlås tycker jag . Jag drog ner på min förra båt, med stor på 10 kvm och genua på 14. Köpte dels från Hjertmans, dels Biltemas kraftigaste. Flera seglande kamrater har löst det på samma sätt utan problem och sparat tusenlappar. Finns en bild här: http://oceanplurra.blogspot.com/2009/03/nedrakning-vid-cape-kungsbacka.html fair winds, Leif, Gbg Senast ändrad av leleif | 02 oktober 2009 | 23:10 Senast ändrad av leleif | 02 oktober 2009 | 23:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
explano 0 Postad 3 Oktober , 2009 Jag har en Camcleat för att reglera och låsa rullgenuan (Furlex) och det har fungerat bra i tio år. Vid ökande vind tar jag lätt inpå genuan och låser den enkelt och utan problem. Det kan ju bli ganska stora påfrestningar på genuan ibland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rimmoe 0 Postad 4 Oktober , 2009 På mitt gamla storfall (wire halända) funkade skotråtta bra. Men när jag bytte fallet till genomgående dyneema så kunde inte råttan hålla repet. Jag bytte till en avlastare från Ronstan, som klarade det utmärkt. Dessutom blev det enklare att att låsa fallet, bara att trycka en spak, emot fibblandet att passa in det gamla fallet i skotråttan. Var dock noga med att dimensionera avlastaren rätt efter diametern på fallet. Dyneeman är hal, och har vill gärna krypa i fel avlastare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janus82 7 Postad 5 Oktober , 2009 Tack för alla svar. Nu har det här dilemmat löst sig riktigt fint eftersom Hjertmans säljer ut Rutgersons avlastare till ett grymt bra pris. Det skulle helt enkelt bli dyrare att köpa skotråttor än vad det blir att köpa avlastarna. Senast ändrad av Janus82 | 05 oktober 2009 | 10:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser