Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
andtom

Tyst luftvärmare?

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet olika luftvärmare? Vilken är tystast?

Jag ska ev. slänga ut min 30 år gamla Ebersprakare som är känd att låta som ett startande jaktplan. Men jag vet inte vad jag ska ta istället. Har inte sett några decibelmätningar motsvarande de som finns för exempelvis diskmaskiner.

Helst vill jag ha dieselbrännare eftersom motorn går på diesel och för ny värmare vill jag använda de slangar som finns.

Vattenburet har jag valt bort eftersom det redan finns luftslangar dragna till sittbrunn samt till för- och akter-ruff. Återanvändning var ordet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har monterat in en Eberspächer D4S i vår båt förra våren, man kan knappt höra att den är igång, på morgonen brukar jag känna efter om det strömmar varmluft från insläppen.

Den går på låg effekt och lägre varv på fläkten när båten blivit varm och ger då ca 1000W.

D4S har 75 mm utblås maxeffekt 3500w, D4 har 90 mm utblås maxeffekt 4000w, så om du har 75mm slangar så kan du gå på D4S så passar den direkt.

Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma reaktion här. En Dieselvärmare som inte hörs speciellt mycket. Iofs inte placerad i ruffen utan en bit bort i båten, men definitivt inget jetplan. Men jag brukar behöva också känna med handen om det kommer nåt. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Placering och isolering är avgörande för ljudet!

Tickande pumpar/slangar isoleras ganska lätt, insug placeras så långt från kojerna som möjligt. Vår Eberspächer D4 låter endel när i akterruffen då insuget ligger där, i övriga båten är den knappast hörbar.
Ska försöka flytta insuget i vinter så ska nog ljudnivån minska drastiskt.
Köp till alla ljuddämpare som finns att få! in ut avgas. det är värt penagarna.
I övrigt tror jag inte det skiljer så mycket på de olika värmarna. (dieselkaminerna undantaget)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker spontant att Din fråga nästan ger svaret åt Dig; om värmaren hållt i 30 år så verkar det ju vara bra prylar - eller hur? Jag har en tre år gammal D2 i vår Nimbus 2600 med ett utblås i fören, ett vid styrplatsen och ett utblås i akterruffen, funkar perfekt och låter inte speciellt mkt, blir riktigt varmt, torrt och gott!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har en webasto 3500 som för en mycket tyst tillvara under drift. Dock så har den en ganska lyxig installation med insugsljud dämpare på hela tre ställen. Samt en lång dämpare på röret till värmarens förbrännings luft.

Vilket märke man än väljer så finns det en fläkt vars ljud måste dämpas bort.

mvh / Plarsa

http://wasa55.plars.org

Senast ändrad av plarsa | 03 oktober 2009 | 10:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren. Det var de svaren jag ville läsa. Låter som det varit en del produktutveckling under 30 år.  

Har en kompletterande fråga. Min gamla brännare har luftintag och avgas via friborden. Har de nya apparaterna liknande lösning? Hoppas på att slippa plasta igen de hålen. Wallasen jag hade på förra båten hade en liten skorsten på skarndäck som man snubblade över. Locket skulle av när man skulle tända och det glömdes ju ständigt och jämt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min kör avgaser och luft genom skrovet. Med lite tur kanske dina nuvarande hål passar nästa maskin!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min D2:a tar in lyft i sidan på skrovet (där luftintaget till motorn också är) och avgasrör i akterspegeln, ca 10 cm ovanför badbryggan. syns inget sot etc. som jag trodde skulle kunna var en risk....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...