dc21an 0 Postad 1 Oktober , 2009 Tänkte fixa till toaletten med septitank.Måste det vara rostfritt? SeaSea har en 40l i polyetenplast för 850:- en rostfri 40l för 1855:-, viss skillnad om det funkar med plast. M.V.H Janne! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Oktober , 2009 Det finns en fördel som jag tänker på med plasten. Det är att ingen risk finns för galvanisk korrossion mellan rostfria tanken och röranslutning med eventuella ventiler. Jag har får byta kran vid tankens utlopp då den rostfria tanken och mässingventilen har reagerat med varandra. Följden har blivit att ventilen inte går att vrida runt efter några år pga beläggning av material från tanken på ventilens axel. Den får större diameter och går småningom inte att vrida runt och handtaget släpper från axeln när man tar i. Numera är jag observant på fenomenet och det har hittills räckt att smörja axeln. En risk är att det luktar. Plast är ju inte helt gastätt men kanske tillräckligt för att det inte ska vara en nackdel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 1 Oktober , 2009 Har i min ägo två Bayliners med plasttankar. En år -80 andra -89. Båda tankarna har suttit i sen nya o ingen av dem luktar eller läcker. Du får ju två tankar för en rostfri så logiskt borde Du ha plasttankar i 20 - 30 år med plast. Tror nog mest att det är slangarna som ger upp o ger dofter.Satsa alltså på bra dyr kvalitet på slangarna....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dc21an 0 Postad 2 Oktober , 2009 Tack för svaren, då får det bli plasttank. Janne! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle_p292 0 Postad 2 Oktober , 2009 Jag hade nog föredragit en tank i rostfritt. Jag har plasttank och jag tycker faktiskt det luktar lite, inte mycket men tillräckligt för att det skall kännas lite unket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frejo 0 Postad 2 Oktober , 2009 Ronald Rybbe har ju skrivit några ingående artiklar kring detta i Båtnytt, tror jag det var. Slutsatsen var dock ganska klar: Skittankar i plast är bara skit eller något i den stilen. Kanske kan du googla detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 2 Oktober , 2009 Jag har plasttank som orginal i min båt och det fungerar utmärkt, ja faktiskt skitbra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Torsten- 12 Postad 2 Oktober , 2009 Du verkar få lite olika svar ang lukt fr plasttank. Min erfarenhet säger att det luktar fr plast men det funkar bevisligen. Så länge inte luckan till utrymmet där tanken ligger öppnas tycker jag inte lukten är så störande. Det är ju ändå en toalett man är på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 2 Oktober , 2009 Ronald Rybbe är en man med många åsikter, alla är kanske inte helt underbyggda... En fördel till med plasttank är ju att den är skarvfri. Som bekant är det oftast i skarvarna det läcker. (Läcker i skarvarna...) Senast ändrad av Peter_K | 02 oktober 2009 | 15:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bojseglaren 0 Postad 2 Oktober , 2009 Hej Janne! Har själv en plasttank och den stank ordentligt, bytte till riktiga slangar som är gastäta mellan wc och tank samt tank och ut ur botten, glöm inte luftnings slangen den bör/ska också vara gastät. det gjorde stor skillnad tycker dock att det lucktar lite unket ibland men det funkar. annat att tänka på plasttank är betydligt lättare än RF. lyckat till! MVH GB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 2 Oktober , 2009 Litet förtydligande. Mina tankar finns i motorrummet dvs har ingen erfarenhet av tankar på toa eller i cabinutrymmet. Alltså ingen doft i motorrum.(Luktar just det ---motorrum). 40 liter är inte mycket min erfarenhet, så töm den ganska ofta o ha i vätska ibland som tar bort doften, blir den för full o Du spolar så luktar iafall vår........skit!!!!Inte kul vid bryggan när alla skall grilla!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dc21an 0 Postad 3 Oktober , 2009 Tackar för alla tips och erfarenheter från er alla. Det verkar ju ändå som plast håller lika bra som RF,det är väl då möjligtvis lukten. Har ändå svårt att tro att det luktar igenom plasten. mvh janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 3 Oktober , 2009 http://www.batbesiktning.se/Besiktning-segelbatar/Septiktank.php#3 http://www.batbesiktning.se/Artiklar/Pdf/Vi_Batagare_nr4_2007.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 3 Oktober , 2009 Det luktar inte genom plasten på min båt i alla fall. Didigare i somras så var det lukter, men det hade med förskruvningarna att göra, vred åt alla slangklämmor lite så försvann det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 3 Oktober , 2009 http://www.batbesiktning.se/Artiklar/Pdf/Vi_Batagare_nr12_2007.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dc21an 0 Postad 3 Oktober , 2009 Tack för länken till info om plasttankar. Kanske är dumt att snåla när man ändå lägger ner en del jobb på det. janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 3 Oktober , 2009 Min tank luktar forfarande inte, även sedan jag läst artikeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 4 Oktober , 2009 Vem tvekar att förvara bensin eller diesel i en plasttank? Brukar det lukta? Nej. Varför skulle då en fekalietank i plast lukta? Tänk på alla avloppsrör man har hemma som är gjorda i plast. Funkar hur bra som helst! Men - det ska vara rätt sorts plast! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andtom 2 Postad 4 Oktober , 2009 Jag har 2 dieseltankar i plast på vardera 200 liter. De har suttitt där i 30 år. Kan inte känna någon diesellukt även om jag lägger näsan emot. Bensindunkar i plast som jag har haft i bilen har genererat bensindoft ganska ordentligt. Jag kan dock inte säga om de kommer via dunklocket. Men det finns ju olika plastmaterial mer eller mindre lämpade för olika innehåll och kanske de intressanta molekylerna från en septik har lättare att tränga igenom vissa plaster. Plast har en fördel mot stål och det är att det är mindre risk för sprickor (ex. svetsskarvar). Mjuka material spricker ju inte lika lätt och är tåligare mot vibrationer. Husens avloppsrör är ju i plast nuförtiden och de förväntas ju hänga med några år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dc21an 0 Postad 15 Oktober , 2009 Hej alla. Utan någon som helst vetenskapligt underlag funderar jag på om det inte är så att om det luktar beror det nog mer på otäta installationer än själva plasten,sen kan det ju vara så att plast i kombination med fekalier och värme avger mer skitlukt. I vilket fall blev det en RF tank som nu sitter på plats i båten mera beroende på att måtten passade bättre i båten. Som sagt: Det är inte farten som dödar det är smällen. It´ s not the fart who kills it´ s the smell. mvh/janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser