Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Slutlekt

Handskar?

Rekommendera Poster

Hej.

Vi ska ut på en 8 dagars segling nu i mitten på oktober.

Jag hittar ingaa handskar som både är varma och vattentåliga.

Några som har tips på vart man kan köpa handskar för detta ändamålet?

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kör med gummihandskar med '3-grepp' (tumme/pekfinger/resten) av en typ som dykare och vissa brandmän använder. Och innanför har vi vid behov vanliga stickade fingervantar. Fungerar bra hela vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sök på snöscooter och kläder.  Har själv köpt scooterkläder, både till fötter och händer som är rejält varma och täta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hemligheten med att inte frysa om händerna är att pälsa på sig lite för mycket på kropp och huvud.

Då kan man ha enklare handskar eller inga alls. För att kyla kroppen öppnas blodkärlen till händer och fötter för att kyla ner kroppen.

Omvänt stängs blodgenomströmningen av till extremiteterna när kroppen blir för kall för att spara värme. Händer och fötter blir jättekalla.

Ordentligt vara kläder alltså och låt värmeöverskottet gå ut i händerna. Då kan man värma kaffet med dem nästan. Även när det är kallt på sjön.

Vi hade ett par arbetshandskar av gummi på båten försedd med gummi-noppor. Bra grepp men de nöter på rattskinnet så de har blivit portade. Finns nog att köpa på byggmarknad eller arbetskläds-affärer.

Annars är det rätt drägligt att segla på hösten om man jämför med våren tycker jag. Vattnet är fortfarande varmare nu än i april-maj t.ex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ett par toppenhandskar som består av ett gortex-skal och ett par innerhandskar som är varma.

Man kan alltså välja att ha bara skalen om det är regn men varmt eller allt om det är kallt. Det är egentligen ett par skidhandskar - finns på sportaffärer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla i någon fiskebutik för yrkesfiskare. Hos Carapax i Lysekil finns kraftiga handskar både med och utan foder. Fungerar säkert alldeles utmärkt när man seglar också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ett par neoprenvantar av typ dykmaterial som fungerar fint men om det är regnigt, blöt och eländigt så brukar det vara bäst med ett par vanliga stickade fingervantar med ett par vanliga diskhandskar utanpå. Köps hos tex ICA för en billig peng jämfört med båttillbehörs affärens sk seglarvantar för 500-600 spänn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...