rool 3 Postad 1 Oktober , 2009 Hej! Jag har en nyinköpt båtmed OMC Cobra-drev, och är osäker på vilken drevolja jag skall köpa. Någon som tror sig veta? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 1 Oktober , 2009 Som alla fabrikat har OMC en egen olja som de så klart tycker man ska använda. Men det som krävs är en transmissionsolja och det finns det många som överträffar OMC originaloljan. Eftersom OMC dessutom är lite känsliga så skulle jag rekommendera en helsyntetisk olja med viskositet 75w/140. Då har du en olja som klarar allt. Och påfyllnings proceduren känner du till? Vet allt för många som fyllt oljan på fel sätt med överhus haveri som följd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 1 Oktober , 2009 Hej och tack för svaret. Så om jag förstår dig rätt så är det viktiga att det är en transmissionsolja, helsyntetisk olja med viskositet 75w/140? Behöver alltså inte vara den olja som OMC förespråkar? Det med påfyllningen har jag läst några olika alternativ på, vad rekommenderar du? /rool Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 1 Oktober , 2009 Ett drev är ju en transmission så det är sån olja man använder och eftersom de bara rymmer knappt 2 liter så kan man ju kosta på sej det bästa. Ang. påfyllningen så är ett ganska vanligt fel att man fyller på genom oljestickans hål uppe på locket. Efter en stund ser det fullt ut MEN oljan rinner sakta ner i underhuset och överhuset blir tomt och havererar. Ofta går det inte att renovera heller för att lagerbanorna har snurrat i sina säten och förstört dessa. Rätt sätt att fylla är (med drevoljepump då så klart) genom oljepluggen som sitter ungefär mitt på drevet (Till skillnad från Mercruiser som fylls genom pluggen längst ner på underhuset) tills man ser nivån på oljestickan när den ligger på löst på gängorna. Man fyller tills oljenivån syns i höjd med strecket på stickan. Då drar man åt stickan med ny packning. Det skapar ett vaccumlås så att när man sen lossar oljepumpen så rinner inte oljan ut allt för snabbt medan man monterar oljepluggen, givetvis ny packning även på den. Den understa pluggen som man tappade oljan ur har så klart redan fått ny packning. Viktigt med packningarna för det är det vanligaste läckagestället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 1 Oktober , 2009 Kanon, tack för det. Så en oljamed viskositet 75w/90 anser inte du tillräcklig?För det verkar vara ganska vanligtnärman tittar på båtfirmor tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 1 Oktober , 2009 Jodå, det räcker gott och väl men prisskillnaden brukar inte vara stor och det är ju den övre siffran som anger hur mycket värme oljan klarar och ett överhus på en planande båt blir hyfsat varmt eftersom det ligger ovanför vattenytan när båten planar och därmed inte kyls på samma effektiva sätt som underhuset. Nu har ju OMC dreven en hyfsat tilltagen oljemängd som hjälper till med kylningen till skillnad från Mercruiser`s Alpha drev, men varför inte ta till när det ändå ska bytas? Sen är faktiskt dessa superoljor märkligt nog billigare än originaloljorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 1 Oktober , 2009 Tack, jag är jättenöjd med dina svar! Hoppas jag fixar detta i helgen!! /rool Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 1 Oktober , 2009 http://www.ishopmarine.com/ishop/sec/ecatalogs/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 1 Oktober , 2009 http://www.brunswickmarineemea.com/products/single/2006$$$ENEN-$-LUB$GEAR$HIGH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 1 Oktober , 2009 Denna olja är mycket bra Hi-Performance . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 2 Oktober , 2009 Det är inte bara Mercruiser som ska fyllas genom pluggen längst ner på underhuset. Även Volvos SX-drev ska fyllas genom pluggen allra längst ner. (Visst det går att fylla genom mittersta pluggen, oljenivåpluggen, men då är det några fler steg som behövs.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 2 Oktober , 2009 Så är det säkert. Men frågan här gällde OMC och dom avviker ju lite just genom att de ska fyllas från mittenpluggen (nämnde Mercruiser bara som jämförelse). Gör man det by the book så är det så här det ska göras. Sen att det går precis lika bra att fylla även OMC från den understa pluggen är en annan sak. Det handlar ju om att få ut luften uppåt vilket man alltså inte får om man fyller uppifrån som jag vet att många gjort misstaget att göra. Blir dyrt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser