Gå till innehåll
måndag 15 december 2025
thomas-marine

viggen kontra maxi 68

Rekommendera Poster

Hej! Skulle vilja ha reda på hur ni segelvana upplever skillnaden på viggen kontra maxi 68. Jag upplever att maxin stampar i vågorna och känns otrygg. Kan ju i och för sej vara för att jag inte är segelvan, men vill veta om viggen uppträder liknande eller klyver vågorna bättre. Tacksam för snabbt svar. Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig seglat en Maxi 68 men ägde en Vigg i 10 år.

Kände mig faktiskt väldigt trygg i den. Den har också en bred för så den klyver inte vågorna som en vassare båt men så stampig tyckte jag inte den var. Det går dock lite långsammare i hög motsjö då vågorna stoppar upp den. Trivdes väldigt bra med min Vigg. Jag hade en långkölad Karlskronavigg. Det finns också fenkölade Albin-viggar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen erfarenhet av någon av båtarna, men:

Bägge är små båtar med fylliga förskepp för att vinna maximal volym invändigt. Och sådana båtar stampar.
Dessutom stampar alla båtar mer eller mindre när våglängden hamnar i ett olyckligt förhållande till båtens vattenlinjelängd. Och för dessa båtar med sin vattenlinjelängd på ca 6m blir de stampiga i just den sjö som blir på störr fjärdar, sjöar och vid kusterna - där man man seglar som mest.
Jag vet inte säkert, men jag tror inte det är någon större skillnad mellan Maxi 68 och en Vigg i det här fallet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har seglat Maxi 68 under ett par semsterveckor. Jag är imponerad av den lilla båten och skulle kunna tänka mig att ha en själv. Lite ful, möjligen, men de seglar bra och har mycket bra boendekomfort. Otrygg behöver man absolut inte känna sig, den duger gott i de flesta väder.

Både Maxi 68 och Viggen har seglats på långfärd och är trygga båtar. Har dock aldrig seglat viggen.

Men jag skulle välja Maxin....

Nils Nobbing

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...