Stefan48 0 Postad 6 Augusti , 2004 Jag funderar på att installera ett ekolod i båten. Har hört att man inte ska behöva sätta sökaren utanpå båten utan att det ska räcka om man fäster nere på durken invändigt. Jag har en hardtopbåt i plast. Är det någon som har testat eller vet något om detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Håkan Postad 6 Augusti , 2004 Du kan sätta det inne i båten om du har plast skrov & inte har dubbel botten. får något sämre mottagning, men inte mycke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Berra Postad 6 Augusti , 2004 Hej Har haft lod med båda invendigt o utvendig sensor,tyckar att dom funkar lika bra, kan tappa något i signal vid invändig montage, men inget jag märkte. Vid montage invändigt ska sensorn stå i tex matolja e.l. annars funkar det inte, viktigt med vinklingen också så att den står i lod :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan48 0 Postad 6 Augusti , 2004 Jag har dubbelbotten, men på ett ställe i aktern är det enkelbotten 2x2 dm ungefär. Det räcker ,va? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Håkan Postad 6 Augusti , 2004 2x2 dm räcker, men sätt den inte så långt bak om du har en köl på båten. Den får inte störas av virvel strömmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 6 Augusti , 2004 Kan du inte använda en aktergivare ? (Alltså utanpå skrovet). Funkar bra för mig (HT-båt). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan48 0 Postad 6 Augusti , 2004 Det kan jag ju göra. Det var bara att om det funkar att ha den inne i båten är ju det smidigare. Man slipper ju borra hål i båten, men lodar den för dåligt får man väl sätta den som du har gjort. Hur långt framåt lodar den som du har satt den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel Postad 7 Augusti , 2004 Frammåt??? Du vill bara ha nedåt. Vissa lod har även åt sidorna. Frammåt kallas det för Sonar och finns på ubåtar och annat dyrt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 7 Augusti , 2004 Hej, tja inte speciellt framåt, men nedåt i alla fall och man ser ju djupkurvan ritas upp och tendenser till stigning men det är ju rakt ner, inte som Echopilot och liknande. Se: www.plastimo.com/catalogue/productdetail.php?listnom=EKOLOD.|Fishfinders.|Fish 4200&ref=46611&LangID=7 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan48 0 Postad 9 Augusti , 2004 OK, jag inser misstaget, sonar kommer jag nog inte att satsa på. Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser