eriarn 0 Postad 1 Oktober , 2009 Hej, törs man köpa evinrude 110-140 hk av 91 - 95 årsmodell. Bräsleförbrukning mot andra likvärdiga och driftsäkerhet??Andra motoralternativ som är bättre i dessa årsmodeller?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
piggelina 0 Postad 1 Oktober , 2009 Hej! Generellt sett är gamla utombordare rätt pålitliga, bla ett resultat av relativt få rörliga delar. Enkel konstruktion som ger få felmöjligheter. Om de startar och får olja brukar de gå tills man stänger av dem eller bensinen eller oljan tar slut. Eller kylvattnet. Innan du köper kolla att kylvatten sprutar ut genom skvallerhålet, kolla så att den går lätt att svänga, kolla att styrspindeln inte är sprucken, kolla att oljan i växelhuset är OK. Om motorn har separatoljesmörning, kolla att den drar i sig olja. Om jag köper en så pass gammal utombordare skulle jag byta kylvattenimpeller (sitter innuti riggen, rätt enkelt att byta), då är du väl försäkrad mot kylrelaterade problem. Vidare skulle jag snarast trycka in fett i alla nipplar samt dra av propellern och fetta in propelleraxeln. Nackdelen med dessa gamla motorer är att de ryker rätt ordentligt, speciellt efter start samt på tomgång. Jag tror att den individuella motorns skick är viktigare än vilket fabrikat du väljer. Likaså skiljer inte förbrukning så speciellt mycket mellan olika fabrikat om vi pratar traditionell 2-takt. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eriarn 0 Postad 1 Oktober , 2009 Tack för alla tipsen o all info. /AR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 1 Oktober , 2009 Jag skulle inte köpa den! Det är en känd problem motor. känner ingen som haft en mer en en sommar utan att den skurit. Detta gäller V4 90-140hk johnson och evinrude. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
piggelina 0 Postad 5 Oktober , 2009 Om motorn är så rutten att den skär efter en sommar, då lär det inte finna några kvar, eller hur!?! Om man hittar en motor från 95 så har den ju klarat 14 somrar, eller? Då är den ju rätt driftsäker Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 6 Oktober , 2009 Det kan såklart finnas några motorer som funkar men jag skulle inte shansa att köpa en problemmotor och hoppas att just den jag köpte skulle vara ok. självklart så kan även en sådan motor servas och hållas i liv men dom är kännda för att ha fler problem en andra. sen är det ju så att endel andvänder inte sina båtar särskilt myket så 14 sommrar kan vara allt ifrån inga timmar alls till massor med timmar på motorn. den kan dessutom vara renoverad ett par gånger på vägen. Mitt råd är att köper du en sådan så kopla bort oljeblandningen och blanda olja direkt i bensinen. Det är oftast det systemet som strular med totalhaveri som följd. Står det Ficht på motorn skulle lag enu mindre köpa den. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser