memike 0 Postad 1 Oktober , 2009 Håller på och kollar in lite båtar för ev köp nu i höst. Har hittat några jag se som ev objekt men då tillfrågan 4-takt eller 2-takt? Någon båt har en Honda 50hk fyrtakt och någon har en Mercury 40 ELPTO. Vilken av dessa dricker mest (tror jag vet svaret) Men vilken är piggast och vilken är bäst om man vill åka lite vattenskidor? Någon som har koll på bensinförbrukningen på dessa motorer. Alla för och nackdelar är varmt välkommna vill veta så mycket som möjligt. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 1 Oktober , 2009 Vilken årsmodell på Hondan? De äldre har förgasare. Skulle iaf om de är någorlunda lika gamla valt Hondan då den iaf är mycket tystare än Murklan. Dock är det väl lite tveksamt med 40 Hk å vattenskidor. Beror på båt å vikt på alla inblandade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
memike 0 Postad 1 Oktober , 2009 Ok. Hondan är 00:a och Mercuryn är 01:a. Ja det kanske är lite klent. Har hittat ytterligare en båt för bra pris, Scandica 550 med en 75hk optimax. Frågan är bara om man vill ha 2-takt pga förbrukningen. Man vill juh inte lägga hela månadslönen under sommar månaderna på soppa. Någon som vet mer om scandica båtarna bra eller anus??? /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 1 Oktober , 2009 En modern 2-takt (optimax) drar inte nämnvärt mer än en 4-taktare. Det är förövrigt inte bensinen som kostar i båtlivet om man har en normal styrpulpet. Värdeminskning, försäkring, båtfärg, service, förvaring etc. kostar betydligt mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
memike 0 Postad 1 Oktober , 2009 Ok det låter juh intressant då en 2-taktare är lite piggare att dra upp med när man t.ex åker wakeboard. Men å andra sidan är juh en 4-taktare tystare om man vill softa fram eller fiska. Jo jag hade båt för några år sedan dock så har jag den på trailer samt eget garage så förvaring och båtplats går bort Har inte riktigt koll på vad försäkring kostar ifall man har den på kärra samt i eget garage? Det som kostar är väl service försäkring samt slitdelar. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 1 Oktober , 2009 Jag åker väl lite mer än normalanvändaren så här kommer ett räkneexempel. Jag har en 115 hk Optimax. Har använt ca 5 L olja denna säsång. Oljeförbrukningen är ca 1-1.5%/liter bensin. Låt säga att snittet är 1.25% Dvs jag har då förbrukat 400L bensin i år. På min båtmack kostar bensinen typ 14 kr. Om båten drar 1l/Nm så blir alltså kostnaden för att åka 400 sjömil 5600 kr 500 kr för oljan. (Antagligen drar den inte 1l/Nm men det är ju bara ett räkneexempel) Om jag har en annan motor som drar 10% mer så blir kostnaden för samma sträcka typ 600 kr mer. Kostnaden för oljan för en 2-takt torde vara samma som kostnaden för den oljan som skall vara för 4-tak som man ju ändå skall byta varje år. Dvs jämför man inte en gurglande V8 med en dieselmotor så är inte bränsleförbrukningen viktigt. Att försäkra en styrpulpet med 75 hk borde ligga på runt 2-3000 kr. Jag betalar 2900 för min hos Atlantica å blev lite förvånad när Trygg Hansa skulle ha över 8000 för samma sak. Dvs det är viktigare att ha koll på sånna saker än bensinförbrukningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
memike 0 Postad 1 Oktober , 2009 Tack för ett kanon svar nu fick man lite att tänka på och räkna in i budgeten. Tror dock det lutar åt en fyrtakt ändå fast jag hitta många med nyare 2-takts motorer till bra priser. Vill ha en motor som är tyst när man åker sakta och fiskar. Men som även är stark nog för att dra wakeboard/vattenskidor. En på jobbet säger att 50hk 4-takt funkar utmärkt till detta då har han en Ryds 478 Gt med en Yamaha 50hk på. Ang försäkringen så va det jug riktigt billigt, Jag har lagt ner banhojsåkat/sporthoj där jag pröjsat 1600kr Månaden halvförsäkrat bränsle, däck och service. Då känns båt billigt /micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 1 Oktober , 2009 Bella, vad har du gjort för att försäkra en båt med 115 hk Optimax i Stockholm för 2900:- ?? Jag har en RYDS480S med 40 hk 2-takt Tohatsu som kostar nästan lika mycket att försäkra. Försäkringsvärde 100K inkl tillbehör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 1 Oktober , 2009 Söksystem, startspärr, förarbevis samt medlem i sportfiskarna som ger rabatt hos Atlantica. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
memike 0 Postad 1 Oktober , 2009 Bra tips igen... Köper jag en båt kommer den bli märkt med GPS spårchip både motor och båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
piggelina 0 Postad 1 Oktober , 2009 Hej! Mina åsikter i frågan: Hondan är tystare, rökfriare men tyngre och ger sannolikt inte båten högre fart än Merc 40hk. Mercuryn är sannolikt pålitligare samt lättare, ryker lite mer odrar något mer. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 1 Oktober , 2009 Man sätter oftast bara sökgrejen i motorn för det är den de vill ha, tar de hela ekipaget så larmar ju söksystemet iaf. Men, men det är bara för att jag skall sova bättre. Vill de ha grejorna så tar de dem iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
memike 0 Postad 1 Oktober , 2009 Ok har några objekt jag ska ringa på till helgen och kanske åka och kolla på. Har hittat en med en 50hk mercury 2-takt hur är bränsleförbrukningen vs honda 4-takt dessa två??? Någa dl hit och dit skiter jag i men måste bli riktigt övertygad ifall jag ska köpa 2-takt igen då jag gillar när det är tyst. Har läst en hel del idag och många säger att de nya 2-taktarna är rätt så tysta ändå. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 1 Oktober , 2009 Jag skulle lätt ta en fyrtaktare då den går mjukare är tystare snålare och i dagensläge faktiskt inte mkt slöare en en 2taktare. se dock till att det är en insprutad motor varesig du köper en 2t eller 4t för båda alternativen med förgasare är betydligt törstigare och inte lika rappa. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brandur 0 Postad 1 Oktober , 2009 Hej. jag har en Saltö 530 och är enormt nödj med den båten. Längden är 5,7 meter ( ink. badbryggorna) och den klarar 15 m/s utan problem på en krabbig vänern. Ser att det finns en på blocket....köpläge?? JA!! ps. det är INTE min båt som ligger där ds http://www.blocket.se/stockholm/Salto_530_23637094.htm?ca=7&w=3&last=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
memike 0 Postad 2 Oktober , 2009 Hej. Ja den såg verkligen ut som ett alt, Ska kolla upp lite ang saltö, Antar att det är en svensk båt 90hk på den med men antar att det är en 2takt hehe annars hade väl priset sett helt annorlunda ut. /micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brandur 0 Postad 2 Oktober , 2009 Tydligen är skrovet en kopia av Ryds 530GT......Jag kan maila brochyren av Saltö 530 till dig om du är snäll. Mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
memike 0 Postad 3 Oktober , 2009 Ja den ser fin ut. mail: gustafsson.mikael@hotmail.com Fasen alla båtar är juh sålda som man är intresserad av Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 3 Oktober , 2009 Jag har haft en 2-takts Murkla -05 med förgasare som nu är ersatt med en E-tech. Skillnaden mellan dessa två är enorm i både förbrukning och ljudnivå om man ite ligger på fullt järn. Murklan hade minst lika bra klipp som min E-tec, men osade, rök och drog mycket soppa. Speciellt i trollingfart och marshfart var murklan riktigt törstig. Att välja mellan en 4-taktare och förgasar 2-takt så är valet för mig 4-takt. Däremot om man skall välja helt ny motor, så är kriterierna för vilken man skall ha helt personligt. Jag valde E-tec för att slippa kamremsbyte, kan startas med snöre även med tomt batteri, lätt samt låg profil. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
memike 0 Postad 21 Oktober , 2009 Skriver lite igen då jag kollat runt och marknaden verkar ha vänt. Finns inte alls många objekt som är intressanta just nu. Kommer det komma ut fler objekt i vår efter att folk varit på båtmässa osv??? Letar som sagt efter en båt som funkar till fiske, vattensport och utflykt gärna med 4-takts motor, men en med 2-takts motor som är relativt snål funkar. Så lista gärna prisvärda 2-takts motorer som är hållbara pch dricker relativt lite soppa. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser