Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
varaderon

Stämmer det här?

Rekommendera Poster

Tjena!

Var hos en båthandlare häromdagen och han förklarade följande:

Mercury och yamahas 4-taktare är samma grejor, det är bara kåpan som skiljer, därför är yamaha tystare. Påstående: Mercury:s 115_hästare är lika tyst som yamahas! Jag har ingen aning.

Den andra saken han berättade var ang optimax och e-tec.... Dom har samma motor, men olika rigg...., därför håller mercury men inte evinrude .

Hm, vilket märke tror ni att han säljer?  :-)

Detta är som sagt berättat av en säljare. Är det någon som kan bekräfta/dementera dessa fakta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

i vissa årsmodeller av mercurys fyrtaktare andvänder man Yamahas powerhead. dock inte veradon men i princip alla andra.

att optimax och etec skulle vara samma betvivlar jag starkt. därimot kan jag hålla med han om att Mercury är att föredra framför Evinrude. Men det är vad jag tycker och baseras på mina erfarenheter.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är precis som i bilbranchen, tillverkarna delar vissa grejor för att hålla nere kostnaderna. Inget fel i det.

Lite konstigt resonemang dock av handlaren.....

Helt ovetenskapligt så tror jag inte man märker så stor skillnad i ljudnivå mellan olika 4-taktare. 1 db hit eller dit spelar ingen roll. Blåser det mycket eller andra båtar i närheten så avgör det. Ända tillfället då ljudnivå är viktigt är vid tomgång och då är iaf Yamaha riktigt bra.

Tyvärr kan man inte äga Yamaha där jag har båten för då ligger den i nån skåpbil på vägen över till Estland.....

Men jag är mycket nöjd med min Optimax!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag renoverade en mercyru 50hk -00 för några veckor sedan, då lånade jag yamahas repbok och detär samma motor. Det som skiljer är toppen som mercyru har gjort själva men resten är samma och det gällde 50hk och 60hk åren -98 fram till typ -02-03 sade handlaren till mig..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och vad skulle vara konstigt med detta då?

De felsta vet att Mercury med sina Mercrusier är relativt lika med sina V6:or och V8:or som Volvo Penta V6 och V8:or.

Inte för att Volvo och Mercury sammarbetar utan via att det är en Chevrolett motor i grunden.

Men för utombordare kanske det är sammarbete och vissa samma delar.

Inget konstigt men får absolut inte sammanblandas med liknande diskussioner som bygger på Kina kopior som ser ut av vara liknande som andra kvalitetsfrabrikat men med skitkvalitet på de flesta delarana och komer orsaka en hel del problem för sina ägare.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Lite kul om äldre snurror 2takt förgasare, upp till ca. -00.

Mercury & Yamaha har ju liknat varandra ganska länge i både rigg & vissa motormodeller andra är lika Evinrude; som kul bi-info är det numera Yamaha som har de flesta reservdelarna till Mariner (som i vissa fall ÄR Yamaha), med undantag för vissa delar i tändsystemen som är Mercurydel men med adapter.

Det snurrar runt...

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Mercury Optimax och Evinrude e-Tec är inte samma motorer, kolla själv, de har tex. inte samma cylindervolym. Vidare har de inte samma insprutingskoncept.

Det skiljer inte något speciellt på kvaliten mella Mercury och Evinrude, båda håller idag god kvalitet. Evinrude hade problem med sina första insprutade motorer med Ficht-teknik. En uppdatering erbjöds alla som hade problem och därefter fungerade dessa motorer perfekt. Ficht har sedermera utvecklats (via RamFicht) till dagens e-Tec. Evinrude har massor med rostfritt, automotivekvalitet på kontaktdon etc - mycket god kvalitet generellt. Detsamma gäller Mercury.

Mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...