olof53 0 Postad 30 September , 2009 Ska man behöva ta bort termostaten på en MD21B innan man kör rent med sötvatten och sen en Glykolblandning ? för att då vara säker på att de kommer glykol i ALLA kanaler som de har varit saltvatten i. Har ett sötvatensystem och ett sjövatten system, men de har väll dom flästa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 1 Oktober , 2009 Jag har en Yanmar med sötvattenkylning och en sjövattensida, på sötvattensidan har jag redan en glykolblandning i ett slutet system så den rör jag aldrig däremot kör jag igenom på sjövattensidan med en glyckolblanding och på den sidan finns ingen termostat, utförde samma procedur på min tidigare båt med en VP MD11D. Denna procedur bör fungera för dig också om jag förstår dig rätt M.V.H Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 1 Oktober , 2009 Det enda du behöver göra är att stänga sjövattenkranen och sen fylla i glykol/vatten via sjövattenfiltret (bara att skruva av locket). Precis som föregående talare säger så behöver du inte bry dig om det slutna systemet i motorn (där termostaten sitter), där har du inget sjövatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olof53 0 Postad 1 Oktober , 2009 Ja man lär sig någott nytt var dag, viste inte att termostaten satt i sötvatensystemet. Så då va den frågan löst. Tack alla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 1 Oktober , 2009 Glöm inte att kolla fryspunkten på kylvattnet i motorn..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 1 Oktober , 2009 Att inte bry sig om färskvattensystemet, är väl lite farligt. Man måste mäta fryspunkten på kylvätskan. Det kan ju vara så att det finns en läcka i värmeväxlarinsatsen, så att sjövatten har kommit in i färskvattensystemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 2 Oktober , 2009 Ja Rollen , om man inte har nagra kunskaper sa kanske man skall lamna jobbet at nagon som kan , jag ,antager att Maximarcus menar samma sak ,menade farstas inte att man skall STRUNTA i den delen OVERHUVUDTAGET men man far faktisk anta att fragestallaren ar medveten om att man maste kolla olja, backslag , kylvattenniva i sotvattensystemet, fryspunkt i sotvattensystemet olika drivremmar filter ha sakringar i baten o.s.v man kan in fa med allt , jag slutar snart att svara pa fragor da det ALLTID slutar med pahopp /Kenbja O.B.S Har en PC utan svenska tecken !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olof53 0 Postad 5 Oktober , 2009 Nej nej sluta inte med att svara, de är ju sådana som ni som gör de möjligt att vi andra som inte vet ALLT får den hjälp som vi frågar efter, och den är guld värd.För övrigt har ja faktiskt kollat allt som här uppe angivits, förutom fryspunkten på sötvattensidan, men de kommer. Förästen när de gäller att täcka den för vintern, tar alla bort masten då, gäller då på Maxim, de ä ju ett litet pill varje gång den ska dit igen. Köpte en däckställning till den inför förra vintern, men de blev ju ett j...la vid fång när stormarna satte in. och då var masten på. Så i inför denna vinter så ska ja ta bort masten för att få ner presenningen längre ner. Har en NOA ställning. så igentligen behöver man en vinklad del (2st) som gör att man kan få en mer slimad täckning. ä de någon som har förslag på sådana vinklade delar. De ska ju inte va så svårt bara man hadde tillgång till lite extra rör och svets kan man tänka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser