Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Esteve

Bränsleförbrukning amerikansk mid cabin 24 fot?

Rekommendera Poster

Har lite löst börjat titta på ny båt och är bland annat intresserad av de amerikanska 24 fots mid cabin-båtarna som finns av ett flertal fabrikat. Jag är än så länge ganska dåligt uppdaterad på de olika modellerna, men har noterat att de flesta är utrustade med 5,0 eller 5,7 liters Mercruiser-motorer. Har kollat runt en del på MG, men jag hittar ingen riktigt bra information angående medelbränsleförbrukningen/distans för de två olika motoralternativen. Jag utgår från att förbrukningen är ungefär lika på de olika båtfabrikaten. Tacksam för svar.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man kollar runt lite här på forumet samt kollar med lite polare så ser det ungefär ut så här:

V8 5.0 eller 5,7 så rekommederas 5,7l samma vikt som 5.0 men med mer vridmomement = lägre varv på motorn i samma hastighet.

Min erfarenhet är att det är mycket snack och lite kunnande just gällande bränsleförbrukning. Därför är detta min personliga erfarenhet som ligger i grunden för mitt utal.

Jänkarna verkar ha haft väldigt bra skov under väldigt lång tid, vassa skrov som går lätt i vattnet.

Hade förut en Ryds 20DC V6 MPI på 220 HK, den vägde ca 1,5 ton med lite folk och packning. och drog ungefär 1,4l distansen. Min nuvarande båt har en V8 5,7 MPI och väger ca 2,5 ton utan folk och packning och är 26 fot och den drar ungefär 1,7 distansen. Den lilla skillnaden i förbrukningen är totalt intill ointressant. Visst min 26 fotare gör 10knop mindre men det är också rätt ointressant faktiskt. Matchfart ca 25knop.

Säsongen är så kort här i Sverige så det spelar mindre roll vad båten drar enligt min mening. Har man inte råd att köra en båt som drar 1,7l distansen har man faktiskt inte råd att ha en båt som drar 1,4l heller.

Det som är viktigt är att motorn är i bra skick, det gör nog mest för bränsleförbrukningen och driftsäkerheten. Att vårda motorn lönar sig så fruktansvärt mycket på alla sätt. Min rekommendation är att leta efter en båt som ägaren gör all service på själv och att ägaren har ett bra kunnande gällande motorn. Den motorn är med största sannolikhet i bra skick.

Vid köp gäller det att göra komp-prov på alla cylindrar samt verkligen kolla att oljan ser bra ut. Att ta en titt påtändstiften säger mycket om hälsan på motorn. Sedan skulle jag grilla ägaren av båten på hur mycket han vet om motorer. Ju mer destu bättre. En båt som alltid haft service hos en marina skulle jag aldrig ta i. Men det är jag det.

Första frågan är alltid vet du vad det är för olja i motorn? Svarar ägaren ingenaning? Då är det dags att leta nästa objekt.

Lycka till, var själv skeptiskt till jänkar båtar förr. Men tänkt om helt när man känt och tagit i dem. Mycket båt för pengarna helt enkelt.

Mvh
Kristian
EDIT: Fixat till Svenskan, för bråttom alltid...



Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 01 oktober 2009 | 10:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett uttömmande svar AvS. (Ursäkta förkortningen.)

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Bayliner 2655 från -92 drar bra precis 1.7l om jag marchar 24 knop. (min 2655 är en upphottad 2455a så förbrukningen är jämförbar)
Har en Marcruiser 5.0 med Thunderbolt tändning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

jag har en 25 fots midcabin med en 5,0 penta och den drar i snitt ca 2liter distansen.

Räkna med detta för du ligger ju inte bara och marschar med båten. tror inte att det är någon större skillnad på en 5.0 mot en 5,7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min SR Sundancer 24fotare drog 2l/nm i 25knop med en 5.7L och Alphadrev 1991

Mao .. allt under 2L/nm är plus !! :-)

post-11345-1394236114,0453_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Det lutar åt två liter /distans i snitt och det är ungefär i linje ned mina förväntningar. I marschfart ca 1,7, men vid jämförelse antal förflyttade distans och antal itankade liter vid blandad körning ca 2,0. Någon som har annan uppfattning?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp båt med större motor! Har du lite folk på båten så behövs en större motor. Finns inget tråkigare än en slö motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite Off topic men:

Ok. Hur stor motor anser du att man ska ha på en 24-fotare?



Senast ändrad av Esteve | 03 oktober 2009 | 00:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryds är ett jänkarskrov då dom tog över endel formar från sunbird på OMC tiden. dom går minst lika lätt i vattnet som tex bayliner.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla rörande överens om detta? Eller är det mer eller mindre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en 5,0 mercruser. 

1,7L/dist?

svar ja på plattvatten med en pers ombord och lite last i ca 23knop. 

I verkligheten kommer båten att dra minst 2L i snitt.  kan nog säga att beroende på hur du kör så kan den dra allt mellan 1,7-3L/dist

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har en bekant som har en amerikansk 24fots midkabin merc 5,0 med flödesmätare.

Sen har jag hålt på med båtar hela mitt liv så jag vet ungefär vad de drar. Problemet när du frågar folk vad deras båtar drar är att dom vill helst inte inse vad det igentligen drar och då tar man oftast till den siffran man har som är den lägsta man mätt upp. Jag kan köra min båt på 0,8/distans i 23knop i optimala förhållanden om jag bara mäter när den går. men om jag tar ett snitt så drar den ju såklart mer. man har folk o last i båten man gasar fullt för att få den i plan mm.

Jag kan lätt köra min mondeokombi diselbil på 0,44/mil om jag anstränger miig men när jag sitter och vardagskör i jobbet så drar den så klart mer.

När det gäller Knop och soppaförbrukningar så är det långt ifrån alla som håller sig till sanningen på detta forum.

/Daniel



Senast ändrad av Yammamoto250 | 03 oktober 2009 | 11:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara stor skillnad på förbrukningen mellan en ny och låt oss säga en tio år gammal Mercruiser v8:a?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är lite skilnad om det är en insprutad maskin men annars är det nog ungefär samma.

dom jag har som referens är ca 3,5,och 9år

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon skillnad på VP och Mercruisers åttor? Har hört att det är i princip samma motor, eller åtminstone samma block.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är oftast samma block och jag gissar att dom är ganska likvärdiga i förbrukning.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ibland kan man hitta dessa båtar med nån fin diselmotor i och dom kan vara något dyrare men i gengäld så drar dom ingenting jämfört med V8orna. jag såg en glastron midkabin 24,5 fot för nått år sen med en Penta D3 190 i och den skulle enl säljaren dra 0,7 i march som då var 25 knop skulle toppa ca 30-35 knop nånting. kommer inte ihåg exakt men nåt sånt var det.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yammamoto250: Jo jag vet att Ryds har jänkarskrov, det jag ville få fram var att vikten inte har så stor betydelse som man kan tro. Det är ju näst intill pinsamt att den båten med den lilla vikten skall nästa dra lika mycket som en båt som nästan är dubbelt så tung.

Rydsen är jättefin båt, men bränsleförburkning imponerade inte på mig. Utombordare kanske imponerar mer, men skall man en rejäl badbrygga så måste det tyvärr bli jänkarspisen.

Folk i allmänhet verkar köpa en mindre båt än vad de vill ha på grund av förbrukning. Jag gjorde det misstaget själv. Men nu när man växlat upp så märker man knappt skillnaden i plånboken och kör en rejäl bobåt med all bekvämlighet man kan tänkas behöva.

Puss o Kram på er!

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercruiser 5.7L V8 på 250 hästar med Bravo3 och DuoProp. På teststräckan bullandö -> bergs brygga på möja körde jag 23 knop med ca 3200-3300 varv på motorn...    1,66 L / Distans blev resultatet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppade den 35 så var han nog nära sanningen

post-10011607-1394236114,814_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu hittat ett intressant objekt. En VP 5,7 Gi med DPS duoprop drev. Årsmodell 2003.

Behöver man göra komp.prov på en så pass ny motor?

Vore intressant att höra från er med erfarenhet om det finns några speciella svagheter eller vanliga fel på som jag bör kolla extra noga efter på denna motor med drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Esteve: Tycker nog att man alltid skall göra komp-prov. Det är ju rätt så enkel procedur, samtidigt ser du skicket på tändstiften.

Volvo Penta eller Mercrusier är samma motor i grunden på just den modellen du nu hittat. Vad jag vet så finns det inga direkta vanliga defekter i denna motorkonstruktion att leta efter. Det är ju väldigt vanliga motorkonstruktioner som har många många år på nacken.

Men kolla limpor och knä ordenligt om de gått i saltvatten. Då är det nog dags att byta dem. Räkna med ett byte inom en snar framtid så slipper det bli en otrevlig överaskning.

Det du har funnit är en fin motor och ett bra drev enligt mig i alla fall :) men det är ju väldigt personligt.

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft utombordare på tre tidigare båtar, så det här med byte av limpor och knän är ju nytt för mig. Finns det några generella bytesintervaller för dessa eller kan man själv inspektera och avgöra när det är dags?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått för mig att Volvo penta är mycket dyrare på reservdelar(än mercruiser)? Är det så eller är det en myt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2ton 23fot USA-båt(DC), med 27år gammal orginal 5.0L 305mercruiser.
Snittar 2L/dis i marshfart (20knop). Uträknat med loggboken, där både resor och tankningar loggas under 3år.



Senast ändrad av knak | 14 oktober 2009 | 23:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka kompressionsförhållanden ska det vara på denna motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...