glastron25 0 Postad 30 September , 2009 Hej! jag tänkte byta min vv beredare som idag går på 110v, lär inte få tag i någon ny 110v vvberedare så därför tänkte jag köpa en 230v beredare. kan det funka att köra den på 110v, misstänker att den tar längre tid på sig för att värma vattnet men kan det hända något mer?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 30 September , 2009 Nu förstår jag inte, du bor väl i Sverige? Då är det väl bara att sätta in en 230V beredare och köra på den ström vi har här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xcelro 4 Postad 30 September , 2009 Isotherm/Isotemp säljer sina beredare med 115 volts elpatron om man så önskar. Köpte själv en Basic 24 115 volt rostfri i våras, ca 5500 SEK, funkar kanon. /Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 30 September , 2009 Jo då det... skall allt gå att köra 110V på en 220 beredare, du får ju inte den effekten som du skulle få om du kör på 220V. Men det skall fungera har jag läst här på forumet någonstans. Jag köpte ny beredare med 220V till mitt 110V system. Men valde att inte koppla in den till elen. De nya beredarna håller ju värmen i evigheter. Och själv ligger jag mest i naturhamnar så det finns ingen ström ändå att tillgå. Men du kanske ligger mycket i hamn? Det går att byta ut själva elpatronen på de flesta nya beredare till 110V kontakta leverantören. Inte särskilt dyrt, och inte svårt att installera. Mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 1 Oktober , 2009 Som Terrafobica skriver. Varför köpa en 110Volts? Man vill ju bli av med alla 110Volts grejer i en importbåt. På sikt slipper man omvandlaren tex. Varför ska du köra den på 110Volt?Antar att du redan delat upp inkommande el så du har 220V i uttagen i båten så det är ju bara att dra ström till den nya beredaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 1 Oktober , 2009 Jag förstår frågeställaren. Har man investerat tex i en isolationstransformator som förvandlar 220v till 110v för dryga pengar som hanterar 110v så kanske man vill fortsätta att använda denna för att skydda sin båt och andras. Dessutom kanske man behöver dra om el för att använda 220v, och jag har hellre ett elsystem i båten att underhålla än två, även om det är fel elsystem för just denna lilla del av världen? Frågeställaren har 4 alternativ. 1. Strunta i att koppla in elvärme för beredaren. 2. Byta ut värmelemetet i beredaren. 3. Bygga två elsystem i båten. 4. koppla in sin 220 element till 110 och få mindre effekt. Det är nog inte så mycket mera att fundera på. Mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 1 Oktober , 2009 Ok. Volvo penta har beredare på 110V i sin QL-serie, 4 papp för en 20-liters. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 1 Oktober , 2009 Ingen speciellt bra ide att köra en beredare för 230v på 115 v- den kommer bara att ge ca 1/4 av effekten- en patron på 750 w kommer alltså bara ge knappt 200 w --låång uppvärmningstid. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Michel-Graf 0 Postad 7 Oktober , 2009 Hej! Ta kontakt med Bowlinder Marin i Stockholm och tala med en kille som heter Perry... De har 110 volts utrustning på lager både nytt och beg. MVH CM Marine Michel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser