Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Crona

Maxi 77 i vattnet över vintern?

Rekommendera Poster

Någon som har haft sin Maxi 77 i vattnet över vintern med en sjövattenkyld inombordare? Jag får ev. inte plats för uppläggning på land i år och överväger att ev. ha den i över vintern? Tror ni det är något problem? Ligger i södra Sverige där vintrarna är milda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej... inte än, men snart så ;)

Jag ligger i över vintern. Båten ligger i sjön och jag ligger i båten ;)

Nu ska ju jag bo i baljan så det blir väl kanske lite annorlunda än att bara ha henne ligga i vattnet. Det jag gjort hittills för vintern är:

Isolerat skrovet överallt där det gick att komma åt utan att använda motorsåg, isolerat stuvfacken och under durkar. Ej taket då jag räknar med att sandwichen ska ta det värsta. Skulle det visa sig otillräckligt lägger jag på en press utvändigt,över däcket

Golvvärme (endast på landström tyvärr.. fy faen va gött det är) samt värme under dynorna i förpiken

En 40W glödlampor intill samtliga skrovgenomföringar. (Självläns, kylvatten samt vask)

Bytt olja

Kollat frysskyddet

2 små oljefyllda radiatorer har införskaffats plus en vanlig bordsfläkt för cirkulationens skull, samt som backup en värmefläkt. Tar sedan bort den lilla luckan under motorlådan, för att få lite värme dit med. Isolerade även motorrummet med såväl liggunderlag som nya ljuddämpningsplattor, så jag räknar inte med nån större kyla efter durken även om den lilla luckan/brädan är borttagen.

Hittills -med en frostnatt som facit- har jag torrt och varmt i båten utan att ha använt mer än den gamla kupévärmaren som jag äääääntligen får slippa höra iom elementen ;)

Masten får sitta

Kanske inte riktigt vad du frågade om, men det är mitt svar so far iaf hehe

En stor fördel m att ha båten i hela vintern är ju att säsongen blir lååååååång. Imorrn ska jag ut till en ö där det finns vedeldad bastu. Det, ihop med ett par pilsner, blir fina fisken efter ytterligare några loggade sjömil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Killerboo!

Låter väl bra. Du bör nog komplettera med avfuktare som du kör när du inte är i båten (brummar) för att hålla undan kondensen.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag har funderat på det också. Tar det när det blir aktuellt. Än så länge är det nästan för torrt i båten. Snoret torkar i bihålorna hehe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste ändå räkna med kalla nätter så att lita på ström kan vara farligt att lita på.
Det som är känsligast är bottengenomföringar som inte får frysa - de kan spricka och båten sjunka. Fyll med glykol.
Is skadar inte om den ligger still. Rör den på sig - välj annan plats. Det kan vara vits att skydda rodret med några gamla mattor eller liknande så att det inte bryts mot isen om det skulle frysa och båten rör sig.
I övrigt konserverar du som på land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...