Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
leleif

Epoxy & torktid...?

Rekommendera Poster

Har ev en ny båt på gång och funderar på att epoxybehandla skrovet eftersom jag vill ha båten i sjön under vinterhalvåret. Efter jag slipat bort gelcoaten, hur länge kan jag räkna med att båten måste torka ur laminaten..?  Måste jag ha fuktmätare och noggrant följa processen? Hur har ni gjort ?

Tacksam för svar

Leif/Gbg

http://oceanplurra.blogspot.com/

.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska du slipa bort gelcoaten?- det gör man väl bara om man ska reparera plastpest( och då brukar man blästra bort den ).

För en vanlig epoxybehandling för att hindra att det tränger in vatten i skrovet räcker det med att mattslipa innan du lägger på epoxyn.

Är väl inte fel att låta båten ligga torrt över vintern för att torka ur.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jojo, men nu verkar den ha en begynnande osmos (små enstaka blåsor)...

Som sagt, skulle vara fint att få höra från nån som gjort jobbet och kan dela med sig av erfarenheter.

mvh

Leif, Gbg

http://oceanplurra.blogspot.com/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du redan har problem, blåsorna tyder på det, skall du absolut fuktmäta och låta henne torka tills fukten är nere i acceptabla nivåer. Hur lång tid det tar? Ingen aning. Men åtminstånde över vintern.
Fuskar du med detta och bara kladdar på epoxy kan du räkna med att problemen återkommer. Jag har sett trista exempel på det...
Sedan kan man ju fråga sig om det är värt att slipa bort all gelcoat om det är relativt få blåsor du har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Viktigt är att kolla VAR blåsorna sitter. Ofta är det blåsor i bottenfärgen, det är ganska harmlöst, så även om det är en målad vattenlinje eller likande. Är det däremot blåsor i gelcoaten är det värre. Men, om man inte låter skrovet torka blir det problem som Gunnar skriver. Man kan t o m förvärra situationen genom att stänga in fukt med epoxy.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...