Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Kapten_b

Bottenmålning eller ej?

Rekommendera Poster

Jag har nyligen köpt en Örnvik 510 Cruiser från 2003.

Den är inte bottenmålad och jag ska köra den i Öresund.

Jag blir inte klok på om jag ska bottenmåla den eller inte.

Båtverkstan,som vill ha 5000-7000 kr för jobbet, hävdar att det är ett måste.

Min teori är att deras måste beror på att de vill tjäna pengar, vilket ju är naturligt för en verkstad.

Finns det någon på detta forum som har ett vettigt svar på vad jag ska göra.

Kan jag ha den i vattnet under hela sommaren utan bottenmålning?

Tacksam för alla svar jag får/Benjamin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan du det, men du kommer gissningsvis att ha ett korallrev under båten.
Föreslår att du epoxybehandlar och målar själv, kostar mindre än de svinpengar varvet vill ha, det är inte svårt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Internationals metodbok är det bra beskrivet hur man gör. Sen vet jag inte hur allvarligt det är med expoxybehandling mot plastpest, men bottenfärg MÅSTE du ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker firmans pris låter helt normalt. I vanliga fall är det tvätt av botten slipning för att rugga upp ytan. 3 lager epoxy 2 lager färg. Det går åt någr aarbetstimmar material även för ett proffs. JAg gjorde allt ovanstående själv och det var inte så jobbigt faktiskt. JAg tror du fixar det själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste är väl att ta i.

Antingen så gör du ingen bottenmålning och har maxfart som är 50% av vad du hade på våren. (Det kan t.o.m vara så att din båt inte planar under sensommaren)

Eller så bottenmålar du och har samma fart och förbrukning hela sommaren.

Första gången man bottenmålar en båt är omständigt, med slipning, primer och bottenfärg.

Efterföljande år är det enbart bottenmålning som gäller.

Köp så giftig färg det bara går, helst från Norge som inte är med i EU så slipper du beväxtning.

Om du tvivlar ifall du ska bottenmåla eller ej så kör ut i någon marina och se hur många som bottenmålat sin båt. Hittar du en enda som inte är bottenmålad så är du att gratulera!

Vad säger det då dig, om du ska bottenmåla eller ej?

By the way.... tar du upp båten efter varje tur så finns det ingen anledning att bottenmåla den. Skölj av den med hötryckssprutan så är den som ny!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar jag fått av alla!

Jag bestämde mig till sist för att anlita båtverksta´ n och fick dessutom ner priset till 5000 kr.Kändes som det rätta alternativet. Nu väntar jag på att våren ska komma så att jag kan sjösätta och provköra min båt för första ggn. Otrolig vad denna vintern känns låååång....

Tack ännu en gång för alla svaren!!/Benjamin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...