Gäst Berra Postad 6 Augusti , 2004 Vi båt folk e ett konstigt folk, sej båt till oss när våren kommer o solen börjar skina, så kommer köp-jäveln som ett brev på posten. Säsongen e kort, o man vill ju inte stå utan båt när alla andra e ute o glider på böljan blå. Att båten kostar mer en man har råd med spelar ingen roll, skavanker fixar man till hösten tänker man. Men ska man köpa en tv/DVD/ osv, ja då ska det kollas, et gediget arbete läggs ner på att kolla priser, utrustning garantier o.l, pruta på priset ska det också göras. Trots att dessa prylar kostar en bråkdel av vad båten kostade, springer en bena av sej!! Vid bilköp, ja likadant, bilen går oftast igjenom en rigorös besiktning/provning innan man bestämmer sej, funkar växellådan o motorn bra, nja känns lite konstig vad f. pruta några tusen extra ifall att något e trasigt. Vid båtköp e detta som bortblåst!! Viktigaste e att ha en båt att åka i, alt det der andra tar jag/vi senare, ja så står man der med en båt som inte funkar som den ska, och tänkar hur kunne jag va så j. dum å gå på detta. Men kul e det så länge grejorna funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Postad 6 Augusti , 2004 Vi båt folk är överhudtaget ena lättlurade dumskallar som är beredda att betala hur mycket som helst för absolut ingenting eller mindre ändå. Allt för att få båten i sjön o kunna glida omkring de få fina dagar som finns o kanske kunna fiska en del också. Kika på elmotorer från MinnKota, ekolod, utombordare samt trollingtillbehör. Vilka jäkla överpriser!!! Nu ska man nog inte skylla allt på handlarna för de måste få sina inkomster på en kort säsong. Jag skyller på generalagenterna som måste ha riktigt feta påslag o fula knep för att förhindra konkurens. I USA kostar Minnkotas lilla elmotor idag ca 800:-, litet ekolod till plastekan finns från 500:-. Självklart så tog jag kontakt med ett större företag i USA som även säljer internationellt om just dessa prylar o vad det skulle kosta o skicka till Sverige. Dom fick inte sälja dessa två produkter till bla Sverige!!! Priset i Sverige är ju 3 gånger dyrare. Kika på en djuprigg för trolling. Prislappar på 3-4' är ganska normalt. Men vad får man för pengarna? Lite plast av tveksam kvalitet. Planerboardmast samma sak. Utombordare har ju priserna på begagnat marknaden trissats upp till det orimliga. Kika på ex en 86'ans Yamaha Suzuki 30hp som kostade ca 15' ny. Begagnad så får man ofta privat ge 10-12' och hos en båtfirma 15' idag. Hos marinan har den alltså inte sjunkit en krona i pris. Vem f-n vill ge 100-150' för en 86'ans Mazda 626 eller en Volvo 740 ifrån samma år? Är det rimligt att en 130 Honda ska kosta lika mycket som en liten bil ifrån samma tillverkare? Visst så tillverkas det fler bilar men utombordaren är ju inte ett dugg mera än drivlinan i en bil som är en tämligen liten del som krävs för en hel bil. Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flinta 0 Postad 6 Augusti , 2004 För ett par månader sen köpte jag en Evinrude 55 -79 års modell för 13.000:- (med ny propeller). Ungefär samtidigt köpte kompisen en tio år nyare BMW för samma pengar. Visserligen är jag helnöjd med min motor, men man kan inte annat än hålla med båthandlaren jag köpte den av. Han tyckte det var skrattretande att en bil värderas som skrot efter 15-20 år, medan en båtmotor förväntas hålla i år efter år med obefintlig omvårdnad trots att den utsätts för sämsta möjliga väderförhållanden. En bil kontrolleras ju ändå av en statlig institution (bilprovningen) en gång om året så man kan ju inte missköta den i oändlighet. Köper du en båt är du fullständigt utlämnad till säljarens (o)hederlighet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McDz 0 Postad 10 Augusti , 2004 Ingtressnat läsning... allt som har BÅT- i namnet kostar pengar... jämnför bara de delar som är lika för bilar / båtar.. bilreservdel ca 100 kr båtreservdel ca 350 kr samma del... jävligt sjukt att folk köper prylen där det står båt på kartongen när du kan dra till biltema/verkstad o köpa den för mindre än halva priset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Postad 11 Augusti , 2004 Ska man snacka reservdelar till båtmotorer så är det ibland ännu mera skandal. Kika på en likriktare, dvs en diodbrygga. Jag har sett o hört om prislappar från 7-800 och upp till en bra bit över tusenlappen. Köp för i h-e en 25A diodbrygga hos ELFA eller ClasOhlson för 35-50kr. En CDI box för en cylinder och utan inbyggd tändkurva kostar ju även denna rejält med flis till en båt, till en Honda moped 195:-. Tändspolar till en VP 14hk utombordare 1200:-/st (har jag för mig jag fick ge), samma som i gamla Tecumseh gräsklipparmotorer o finns i USA för 160:-/st. Sedan kan man ju kika på packboxar som järnhandeln tar 30-50kr för, köp samma del hos marinan för 2-300:-. Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan48 0 Postad 11 Augusti , 2004 Vi köper ju och betalar, så länge vi gör det sjunker nog inga priser. Men visst blir man sur många gånger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 11 Augusti , 2004 Så är det nog... Hur är det - är det någon som har en uppfattning om huruvida det generellt skiljer något i prisnivå mellan Hjertmans, SeaSea och Watski-butikerna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan48 0 Postad 11 Augusti , 2004 Utan att ha kollat direkt har jag en känsla av att Hjertmans är ganska billiga jämfört med andra. Byggplast är ännu billigare men där måste man ju handla genom någon Marina el. skeppshandel, så det hänger ju lite på vad de lägger på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 11 Augusti , 2004 Är det inte så att produkterna från Byggplast och Båtprylar säljs genom SeaSea-butikerna, bl.a. i Björlanda Kile? Jag har för mig det... :roll: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan48 0 Postad 11 Augusti , 2004 Jo,det kan det nog vara.Jag tror att det är ganska många båttillbehörsföretag som köper av Byggplast.Har bara en känsla av att när jag beställer en pryl av den lokale båthandlaren och han inte lägger på någon egen avans på priserna så blir det billigare än Hjertmans.Byggplast o. Båtprylar är väl ett grossistföretag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 11 Augusti , 2004 Byggplast och Båtprylar är väl en grossist, precis som du säger, men jag hade för mig att det säljer även via egna butiker vid namn SeaSea och som finns i Stockholm, Göteborg och några ställen till. Jag såg en prisjämförelse i nån tidning för ett tag sedan och då vill jag minnas att SeaSea var bland de dyrare. Hjertmans tror jag ligger hyfsat i pris. Får ge mig ut till Askim och kolla vid tillfälle. Det är bara litet riskabelt att gå in båttillbehörsaffärer. Man grips av dendärprylenharjagbehövthelamittliv-känslan och det ställer ju som bekant karaktärsstyrkan på stora prov... :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan48 0 Postad 11 Augusti , 2004 En fördel med Hjertmans är ju att man kan handla direkt på nätet. Jag har 3-4 mil till närmaste båttillbehörsbutik, då är nätet bra att ha. Men köpjäveln kan man drabbas av på nätet också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 11 Augusti , 2004 Absolut! Nästan värre faktiskt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 11 Augusti , 2004 Låter ganska dyrt med 13000:- för den motorn. Jag köpte min Suzuki 85hk -82 med bl.a. powertrim för 12000:- hos en båtfirma! Vilket betyder att det är viss garanti på den också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Willi Wheelie Postad 11 Augusti , 2004 Men 13 pix för en motor som är 22 bast är rätt alltså? 'flinar brett* Det jag tänker på är att man kastar pengarna i sjön...o det gör man ju oxå bokstavligt talat... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Willi Wheelie Postad 11 Augusti , 2004 menade tolv pix alltså.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser