Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
lith-student

Hjälp med båtgrill - studentprojekt

Rekommendera Poster

Hej!

Som nybliven student på Design-och-Produktutvecklings-Programmet på Linköpings Tekniska Högskola har jag (och min arbetsgrupp) fått i uppdrag att ta fram en prototyp på en båtgrill. Som inledande steg i projektet bör man göra en kundundersökning för att kunna identifiera kundbehovet och vilka krav och önskemål som finns.

Därför skulle jag uppskatta om det fanns någon/några här på forumet som skulle vilja svara på några enkla frågor angående båtgrillar. Man behöver absolut inte ha en båt eller båtgrill för att svara på frågorna då undersökningen lika mycket riktar sig till dom som ännu inte äger en båtgrill!

(Om du äger eller har haft en båtgrill var vänlig svara på fråga 1-4 annars hoppa direkt till fråga nr. 5)

1. Finns det något med din nuvarande grill som du är missnöjd med?
  2. Vad är bra med din nuvarande grill?
  3. Hur lång tid borde det ta för grillen att bli grillklar?
  4. Under vilka väderförhållanden bör man kunna använda grillen?

5.  Varför har du inte köpt någon båtgrill?
6.  Vad skulle kunna få dig att ändra dig?
7.  Vilka funktioner vill du att din båtgrill skall ha? (att tänka på: användarvänlighet, förvaring, design, grillplats, grilltid, värmekälla osv)
8. Övriga synpunkter?

Tack på förhand! /Johannes

Senast ändrad av lith-student | 29 september 2009 | 00:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande!
Nuvarande grill på bild..

1. Dålig kvalitet (billig). Den blir varm på utsidan.
2. Den går att stänga igen helt. Tar ganska lite plats
3. 5-10 min
4. Alla
5. Doh. Det har jag ju..
6. En bättre konstruktion.
7. Kall på utsidan. Tar lite plats. Kan användas både med kol och gas. Justerbara ben så den kan stå på en ojämn plats. Hermetiskt tillsuten när den är stängd så inget koldamm kommer ut.
8. Designa flera olika storlekar då behoven varierar kraftigt!

post-8232-1394236112,1519_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips är att söka på detta forum då denna fråga varit uppe förr.

Men ett råd från mig är att den skall vara liten, kunna grilla mycket - typ flintastek och svalna snabbt. Max 1 timme till hanterbar och ej antändande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eventuellt något genialt fäste så den kan hänga på utsidan av olika båttyper så man slipper gå iland och grilla.

Att ställa grillen på däck känns för farligt. Att ha ett fäste och ev snabbt kunna dumpa den i sjön om flammor slår upp skulle vara bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den är av typen portföljgrill och mycket trevlig men rätt kass kvalitet. Den vrider sig när den blir varm. Om ni gör en prototyp, testa den gärna med några grillningar. Syrafast stål gärna då den vi har rostar.

1. Vad är bra med din nuvarande grill?

Tar liten plats. Smutsar inte ner då den packas i portföljen.

1. Hur lång tid borde det ta för grillen att bli grillklar?

Inte kritiskt. C.a 10 minuter brukar det ta.

1. Under vilka väderförhållanden bör man kunna använda grillen?

Även när det blåser.

Vilka funktioner vill du att din båtgrill skall ha? (att tänka på: användarvänlighet, förvaring, design, grillplats, grilltid, värmekälla osv)

Gärna att det går att flytta gallret för att anpassa värmen. Ihoppackad ska den inte spilla ut ev. kvarvarande kol.

En grej jag tycker är bra är som på klotgrillarna. När man stänger spjället och lägger på locket kvävs glöden och kolet är klart att använda nästa gång med lite kompletterande påfyllning med kol. Då slipper man också slänga kol i naturen och riskera brand. Inget skräp kvar i naturen som engångsgrillarna.

Engångsgrillarna har gjort att portföljgrillen är svår att få tag på så där har ni helt klart en marknad.

Av nån anledning blev det nummer 1 på de fyra första frågorna när jag klistrade in dem! Hur lyckades ni med den texten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla snabba svar! Till mitt försvar gällande att söka i forumstråden vill jag bara säga att jag sett tidigare tråd både här och på andra forum och kommer verkligen att ta till mig de resultat som kommit fram där. Men det har nu gått ett år sedan förra årskullen och det skulle inte förvåna mig om det kommit ut nya grillar på marknaden och därmed nya referenspunkter för er båtägare/eventuella kunder.

Jag skulle också vilja påstå att den här undersökningen är upplagd på ett litet annorlunda sätt med andra frågor där jag försökt att vara så neutral som möjligt i mina frågeställningar till skillnad till tidigare tråd där frågorna som ställdes inte omfattade lika stor målgrupp och i mitt tycke var lite för ledande i sin utfomning, vilket dom också fick en del kritik för.

Keep up the good work! det är precis den här typen av svar och resonemang runt frågorna som jag vill ha!

Ps. ang. 1:orna har det säkert o göra med att jag använt mig av en list-funktion till dom fyra första men sedan inte kunde göra en radbrytning och bibehålla numreringen. är säkert detsamma som hänt dig.

mvh/johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I stället för att svara på direkta frågor tänkte jag bidra med lite allmänna reflektioner och åsikter om den ädla konsten att hantera en grill =)

En grill värms av kol. Det finns burkar som kallar sig grillar men som använder gasol. Helt OK att laga mat med Gasol men det är inte att grilla. Samma sak gäller grillar som använder sig av el. Kanske en kombination kan vara bra då det av säkerhetskäl ibland kan vara bättre med gasol.

En båtgrill för mig är en grill man kan använda ombord. För att uppnå detta på ett bra sätt krävs ett fäste för pulpit som passar de flesta båtar, det finns ju sådana djur i dag så det borde inte vara något större problem.

En kupol-/klotgrill är bra av flera anledningar. Någon säger kväva kolen. Japp, fungerar kanon på en vanlig webergrill. På en båtgrill ger den dessutom fördelen att korvarna inte rullar iväg om det gungar till lite. Lägger man på locket och justerar rätt med ventilerna så kan man dessutom justera värmen samt skapa en rökigare smak på maten. För mig är det inte ett alternativ att köpa en annan grill än en klotgrill eller med liknande funktion. Biltemas grill ger förvånansvärt bra resultat i detta avseendet.

Skulle man kanske kunna se ett DeLuxe-fäste med kardanupphängning? Alltid fint att ha grillytan i våg. På GrandLuxe-versionen kan vi dessutom köra med gyro :-)

Snabbfäste för Fällning av grill vid nödsituation då det håller på att barka åt skogen. Dra i snöret och grillen åker i plurret...  Dumt att dra när man ligger trångt, då kanske man fjuttar eld på grannens båt =)

Senast ändrad av Gaidin | 29 september 2009 | 12:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skruven som man fäster den med på mantåget. Man slår sig på den.

Den sitter på mantåget, har gasolgrännare, går att använda överallt även där man inte får använda en vanlig grill. Den har ett lock som gör att man kan grilla i alla väder.

5-10 minuter 

Alla

7.  Vilka funktioner vill du att din båtgrill skall ha? (att tänka på: användarvänlighet, förvaring, design, grillplats, grilltid, värmekälla osv)

Den vi har fäster man på mantåget vilket gör att man kan grilla både till havs, vid ankring och vid kaj. Enda nackdelen är att vi inte kan ta den iland. Men hittills har vi inte haft något behov av att den i land.

Gasol är bra, då behöver man inte ha grillkol som blir fuktiga eller flaskor med tändvätska. Eftersom vi kan använda samma gasoltub till den fasta gasolinstallationen ser vi den extra tuben som reservbränsle oxå.

Vår grill förvaras på mantåget. Men är lika lätt att stuva undan i stuvutrymmet.

8. Övriga synpunkter?

Vi har nog hittat den som är optimal för oss. Skulle ni kunna hitta på något som gör att man t.ex kan använda både gasol och kol/ved kan det kanske vara intressant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innan man kan svara på detta behöver man veta vad ni menar med båtgrill?

Är det en grill att använda på båten eller en grill att använda på land men ha med sig i båten?
Vanlig portabel grill har jag en som är optimal på alla sett. Tror den är från sandberg och helt i rostfritt(5 ledade plåtar och två galler. Fullständigt genial grill som sätter myror i huvudet första gången den ska monteras). Hopfälld ca 1cm*30cm*20cm. Rymmer flintastek lätt. Får snabb och bra glöd snabbt och svalnar direkt efter att kolen slocknat. Går att skölja av i havet eftersom den inte rostar.
Den lilla båten offrar sällan plats till stolar utan då sitter man på backen och behöver då en låg grill. Störren båtar mer bekvämligheter.

På båten har jag en liten billig gasolgrill som även går att tända på någon minut och rosta lite bröd. På båten får det absolut inte finnas glöd som kan komma ur grillen så därför gasol.

När det gäller kolgrill så är väl det enda problem jag stött på att kolen drar åt sig fukt men det är ju bara ren lathet att den blir liggande i båten i sin papperspåse. Hade den legat i en fukttät säck så.....

Så vad som är en bra båtgrill för den ena är är totalt omöjlig för den andra så ska ni göra den optimala grillen så får det nog bli en serie med grillar.

Lite funderingar runt ämnet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väldigt intressanta frågeställningar! Som vanligt består ju en produkt i slutändan av ett gäng kompromisser som förhoppningsvis skall passa så många som möjligt men ibland är det helt omöjligt och en serie ges ut alternativt projektet läggs ner då det inte bedöms vara lönsamt.

Här är våran projektbeskrivning så kanske du får en klarare bild av vad våran uppgift består i:

Grillen Jenny: Den här grillen riktar sig till personer som tycker om att vara ute med båt.
Personer som köper denna grill förväntas vara praktiska och lite lata. De vill troligtvis inte
alltid bära iland grillen för att grilla utan grillen skall kunna användas på båten. Grillen ska
vara säker då de flesta båtarna består av plast vilket brinner bra och snabbt. Grillen ska kunna
grilla minst 6 grillskivor samtidigt. Materialbudget: 600 kr

Som du förstår är det ingen lätt nöt att knäcka men som tur är behöver vi inte uppfinna hjulet på nytt utan det finns redan ett antal alternativ på marknaden. Det våran undersökning nu i första hand går ut på är att ta reda på om det finns några förbättringar att göra eller önskvärda funktioner att lägga till.

En lösning på de problem du nämner skulle tex. kunna vara en grill som man monterar utanpå båten för att spara plats samtidigt som storleken kan bibehållas för att atrahera även lite större båtar med större besättning. Slutligen skulle den kunna vara ihopfällbar för förflyttning mellan land/båt samt förslutningsbar till kolförvaring då den inte används.

Sen finns det ju ytterligare ett gäng med kriterier utöver de du nämnde som man behöver ta hänsyn till.

Men nu går jag händelserna i förväg. Vi är ju bara i inledningsfasen av projektet och det är ju inte säkert att vi lyckas ta fram den perfekta grillen trots vår oerhörda budget på 600 riksdaler :)

Senast ändrad av lith-student | 30 september 2009 | 01:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cool Hej,din grill bör kunna hålla temperatur och vara isolerad, gas är väl att överdriva.

Skulle villja se en grill som drevs av solceller och ett lagringsbatteri,det finns flera brukbara platser på båten. Grillens utförande är i sig ovesentlig,du bör göra olika storlekar och typer.Olika båtar har olika kök.

Eletriska våffeljärn och brödrostar går bra att grilla på,det är ok om du konstruerar en ny platt tingest som går att fälla in eller att hängas opp på båtväggen.

Lycka till med bygget!

Mvh. Hans Hellström i Lund

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cool Hej, jo jag läste just nu vad andra båtägande landkrabbor påstod,önskade av dig. Det är helt uteslutet att använd KOL i en Båt, tror de att de är på land?

Ångbåten har gjort sitt, nu är det finlir som alu,plast eller trä som båtar är byggda utav. Sjövett är något varje båtägare bör ha med sig ut på sjön, gäller oxå flatbottnade ekor.

Fattar inte vad folk menar med att det skall vara KOL till grillen, sprit och öl på bordet! Sprit och Kol har inte på båten att göra,Kolen ger farliga gaser att inandas, de kan antändas.

Spriten gör varje båtägare till en båtfara!

Kom att tänka på,varför har de inte Brandövningar på Marinorna,varje båtägare skulle haft utbildning innan de angjorde båten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi snackar inte inne i båten, vi snacka utanför båten. Vad är då skillnaden på att ställe en kolgrill på bryggan framför stäven eller hänga den utanför aktern?

Gasolgrill? Finns det ordet? Gasdriven ugn, jo... Hittils har jag aldrig smakat mat tillagad i gasol som smakar grillat. Helst skulle jag vilja ha en vedgrill för långsam värme med rättblandning av lagom fuktig ek och hickory men den grillkulturen hittar man väl knappast urtanför USA.

Jag är inne på att man kanske kan använda kol och gasol i kombination, man tänder helt enkelt kolet med gasolen. På så vis får man inga höga lågor i aktern på båten, som för övrigt är en nödsignal.

Jag har massor med sprit ombord, rödsprit närmre bestämt, då jag anser att gasol är en större fara än sprit. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tre grillar ombord till olika ändamål.  En liten trist gasolgrill (alla gasolgrillar är trista) som används ifall landstigning inte går.  En grill att använda över öppen eld, se bild.  Och grillarnas grill, en liten Weber så klart, INGET slår den.  Men en sån här skulle jag vilja ha:  www.solarchef.com             Men den hade nog funkat dåligt i västra Sverige denna sommar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu tillhör jag inte den kategorin mäniskor som grillar i tid och otid. Det händer väl nån enstaka gång men kanske inte varje år. Sommaren 2009 två gånger. Sommaren 2008 noll gånger.

Jag hade tidigare en grill som jag köpt från SXK (Svenska kryssarklubben) Det var en rostfri bytta med lock och det fanns ett fäste att sätta på puchpit. Köpte den 2002 och använde den på båten två gånger. Då det inte fanns nån hål för tilluft fungerade den mycket dåligt. Däremot var/är den ganska bra attt röka tex makrillfiler i. Den har degraderats till detta användningsområde hemma på min tomt.

Jag fick för ett par år sen en Coob-gril. http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=144&artname=Cobbgrillen (rekommenderas!)&sok=grill

Coobgrillen är ju inte direkt gratis (om man skall köpa en) men den fungerar perfekt. Den blir inte varm på utsidan så man kan ställa den mitt på bordet om man vill. Naturligtvis ute i sittbrunnen. Det är speciella grillkol som man tänder direkt utan tändvätska. Blir nästan inga kladdiga kolrester/aska att ta hand om efteråt.

Det fungerade så bra att jag till och med överträffade mig själv - dvs grillade tom två gånger den gångn sommaren. Det måste va rekord för min del.

tommy

Senast ändrad av toaen | 30 september 2009 | 12:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, jag gick också på den där reklamen och köpte en cobbgrill, men där slutar likheterna med ovanstående inlägg, för jag tyckte den var riktigt usel.  För det första så grillar den inte, den kokar och det går långsamt med betoning på LÅNGSAMT!  Sitter man ute med vänner och ska grilla en kväll så har vännerna hunnit grilla, äta upp, diska, druckit upp allt som går att dricka och gått och lagt sig innan min köttbit är kokt, burr sa Kasper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då förstår jag vad ni är ute efter och frågan är mycket lättere att svara på.
Eftersom en grill som man kan använda på båten är den som är svårast att konstruera(eller designa i ert fall) så måste det vara utgångsläget. Att sedan ha ett konventeringskitt för landanvändning känns som det mindre problemet. Kolgrill antar jag att det ska vara också.

Jag har sett diverse pulpitgrillar men skulle själv inte känna mig bekväm med en sådan som hänger på utsidan av båten. Att hänga över relingen med arslet mot sina medseglare känns inte särskilt trevligt, för att få bra grillat behöver man pyssla om mat lite allt eftersom.
Problemet med alla grillar på båten är att det finns glöd som kan flyga iväg och även om det inte börja brinna så kan den ge fula brännmärken. Även en stilla och fin kväll kan det snabbt komma svall som får båten att kränga.
6 grillskivor storlek ger en ordentligt stor grill om ni inte bygger en vertikalgrill för att spara utrymme.
Ett absolut krav är att man extremt snabbt kan kväva elden om det händer något.
Rostfritt syrafast matrial är en själklarhet men det är ju inga problem med en så ymnig budget. 600 sek bara på matrial! tillverkningskostnader på det så blir det en rejält dyr pjäs om den kommer ut i handlen Borde väl bli ett konsumentpris på10-15.000 och då är det inte vi med gamla 70-talsbåtar den vänder sig till.  
Så hade jag en tillräckligt stor båt så skulle jag kunna tänka mig en grill där garanterat ingen aska eller glöd kan smita ut, inte heller stekstänk från det man grillar. Luftintagen måste vara konstruerade så att vinden inte påverkar draget. Den ska vara max 30 grader på utsidan(dubbelbottnad) Gyroupphängd så den alltid håller sig vågrätt. Kardanupphängd gör att den lutar om man lägger en köttbit på sidan om man inte har stor tyngd lågt placerad.

Tja det är väl de tankar jag kan bidra med, så lycka till nu med ert designprojektet  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja så kan det va när man varken har kunskap eller intesse för grillning. Som tur var fick jag grillen ny av en som lånade mina sjökort från Stockholm till Kungshamn. Man hade nått sammröre med generalagenten så den kostade nog inte givaren några större penger heller.

Om jag jämför den grill som jag köppte hos SXK på Nacka strand sommaren 2001 så var ju den nya grillen ett stort lyft ur många synpunkter. Nu seglar jag ju i regel själv och grillning har väl kanske en mer social funktion än optimal matlagning !?

Men du måste väl hålla med mig Terrafobica att vad är väll grillning mot att ta in dörjen och slänga en sprallfärsk makrill i stekpannan - eller?

Jag försökte ringa dig för ett tag sen, men får väl göra ett nytt försök - om det lungnar ner sig.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket gott man kan laga när man är till sjöss.  En sak som många brukar gilla är nybakat bröd i väntan på att det grillade ska bli klart.  En halvliter vetemjöl, en tesked bakpulver, lite salt, en skvätt olja om det finns och lite vatten blandas ihop till en deg som ska vara rätt seg och klibbfri.  Ta sedan bitar av degen och platta ut med fingrarna, de ska vara runt 8 cm i diameter och riktigt tunna.  Lägg på grillen och grilla 10 sekunder på var sida och sedan på med riktigt smör och en god grönmögelost.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har en Weber Q 200 med vagn

Vi köpte den i våras för att ha med till landet men en Weber Q 100 hade räckt och då hade den varit lättare att ta med i båten.

Snabb med jämn värme. Hakas lätt av från vagnen samt att borden kan fällas in under locket. Stadiga fötter. Fungerar i alla väder.

5-10 min

Under svenska väderförhållanden.

http://www.webergrill.se/Weber®-Q™-228.aspx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...