Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Smedfors

Kylvatten trycker ut vid belastning

Rekommendera Poster

Har problem med en av mina CAT 3116 maskiner efter att avgaslimpan och termostat bytes i våras på maskinen.

När maskinen belastas vid körning (varvtal över 1800v/m) så trycks glykolvatten ut via expansionskärlets överflödsslang. Beroende på varv så tappar den olika mängd vatten, t ex varvtal 2100 så tappar maskin ca. 3 l vatten på 1,5 timmar.

För övrigt så är alla andra värden på maskin helt i sin ordning, rätt effekt, arbetstemp och oljetryck är normala. Ingen vatten i oljan.

Har hört av någon att det kan vara Laddluftkylaren som kan vara trasig/läcka och detta skulle då medföra att tryck från turbon orsakar övertryck i sötvattenkylning.

Är det någon har erfarenheter att dela med sig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter lite otroligt att laddluftkylaren skulle ge övertryck i sötvattensystemet- den kyls väl av sjövattnet.

I mina lekmannaöron låter det mera som att en topplockspackning gett sig.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om topplockspackningen.

Jag hade samma problem och fick byta packning och plana topparna. Tog en genväg vid packningsbyte.

Packningen delade sig och sköt ut kompressiopn vid högre belastning vilket gjorde att glykolvattnet såg ut som det kokade över. Gastrycket från glipan i topplockspackningen tryckte ut vattnet. Vid isärtagning kunde man inte direkt se nåt fel men först när man kollade packningen noga såg man att metallringen i packningen (den närmast förbränningsrummet) delat sig på ett ställe på några mm. Där pyste gastrycket ut men inte på lägre belastning.

Av en mekaniker fick jag tipset att byta termostat! Det såg ju ut som kokning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar, det låter som om ni har rätt, även om det smärtar. Bara att ta in pris på byte av topplockspackning.

Vad ska man förvänta sig att betala för ett sådant arbete med material?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet ej om det kan vara lika,men min dotters bil tryckte ut vattnet ur Expansionskärlet när inte Locket var Tätt,packningen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu fått det bekräftat att det är toppblockspackningen som har fått en litet skada. Skadan har uppkommit när maskin kokade då avgaslimpan sprack. Ett vanligt följdfel på CAT 3116 när limpan går sönder.

Är det någon där ute som vet vad det kan kosta att byta toppblockspackning?

Tackar på förhand/P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...