Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
SvartaMalin

Stålpropeller på Bella 621 DC med Optimax 115

Rekommendera Poster

Hej. Har en Bella 621 dc med Optimax 115 på. Håller nu på att testa ut bästa propeller. Med standardpropeller Black Max alu. 13 1/4 x 19 tum varvar den 5550 och gör 33 knop (GPS) med två personer. Motorn är monterad i lägsta fästhålen. Nu har jag testat med en Michigan Ballistic 13 3/8 x 19. Med den på ligger varvtalet på exakt samma 5550 på max, men farten sjönk till 31 knop. År edt någon som vet om detta är normalt ? Måste man hissa motorn för att få ut mer fart med en Ballistic ? eller är det fel på propellervalet ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du kan hissa motorn minst ett steg gärna 2 för att du ska få ut något av denna prop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för svar !  Vad kan det bero på att farten sjunker med Ballistic jämfört med Black Max ? Kan det vara så att Ballisticen är så pass kraftigt cuppad i bladens bakkant att den inte riktigt orkar driva ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Je det är mycket möjligt, jag ska hissa motorn två hål till nästa sommar så får vi se. I övrigt så fick jag bättre grepp i vattnet och i svängarna med Ballistic propellern. Också accet blev bättre, det var bara toppfarten som sjönk lite grand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har samma erfarenhet som du, dvs att en stålpropeller inte automatiskt ger något högre toppfart i de farter vi pratar om. Därimot vet jag att man kan hissa motorn mer utan att den kavierar om man har en stålpropeller och jag tycker dessutom att marschfarten blir högre vid ett givet varvtal. Samtidigt vill jag påpeka att det är svårt att jämföra provkörningar med GPS om inte dessa genomförs samtidigt. GPS visar fart över grund och har du motström sänker det den uppmätta toppfarten. När jag jämför mina propellerar, mäter jag naturligtsvis farten med GPS, men i jämförelsen mellan dem använder jag dessutom ekolodets eller en logg som mäter farten genom vattnet. Inte som visning av absolut fart utan för kontroll vilken propeller som ger högsta loggade topp- respektive marschfarten. Man skall komma ihåg att någon knop hit eller dit på topp kan påverkas av motvind, vågor osv. Och hur ofta kör du på toppvarv? För mig ät det intressantare vad blir farten om jag drar av 500, 1000, 1500 varv, dvs vilken propeller är effektivast i marschfart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var lite otydlig i mitt första inlägg. Jag har kört samma sträcka fram och tillbaka på samma dag både med alu och stålpropeller. Jag mätte farten vid olika varvtal från 3000 till toppvarv i steg om 500 både med GPS och med trycklogg. Sen tog jag medelvärdena för båda körningarna fram och tillbaka för alu respektive stålprop. Vid 3000 varv så var farten något högre för Ballistic men vid högre varvtal så sjönk den till att bli något lägre. ´ Jag håller med om att sjö och vind påverkar men jag är ändå ganska säker på att det var en liten skillnad. Greppet coh accet blev dock betydligt bättre och med lite hissning så ökar nog varv och fart något tror jag. Håller dock med om att det inte är ofta som man kör för fullt, det är mer att man försöker optimera för att det är roligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan nog få ut något knop mer om du hissar motorn. Då minskar motståndet i vattnet, vilket bör kompensera för stålpropellerns större diameter vilket ger ett större motstånd än din alupropeller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag tror också det. Först tänkte jag byta Ballisticen mot en Laser II  13 1/4 X 19 men nu ska jag istället vänta till nästa säsong och hissa motorn två steg till att börja med. Maxvarv på motorn är 5750 och nu varvar den bara 5550 så jag har ju ungefär två hundra varv kvar att utnyttja. Ett problem kan vara att Ballisticen är ganska kraftigt cuppad och 115 hästar är för lite för att utnyttja det fullt ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

är övertygad om att du kan hissa en hel del. Balisticen går bäst med lite hiss. sitter den för lågt går den bara tungt och vill inte varva ur. du kommer nogg lätt göra ett par hundra varv till innan du tappar greppet. Jag har kört mycket balisic och haft powerlift så jag vet att dom tål rätt mycket hiss.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter lovande och troligt, det stärker mig i mit beslut att behålla Ballisticen och testa nästa sommar. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...