Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
z3johan

Service fyrtakt

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har någon nåt bra tips var man kan hitta steg för steg guide hur man servar sin fyrtaktmotor. Har alltid lämnat in men tänkte jag skulle ta tag i den saken själv och lära mig.

 

Tacksam för tips!

 

MVH

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Septembernumret av Praktiskt Båtägande verkar ha en steg-för-steg-guide. Jag har inte läst den själv, så jag vet inte hur utförlig den är. Men det är ju inga större konstigheter hursomhelst. Oftast är det ju bara motorolja, växelhusolja, tändstiftskoll och lite smörjning av gångjärn det är fråga om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man söker på Bryggsnack på service fyrtakt så är den här tråden faktiskt den enda träff man får. Det som brukar diskuteras är service på 2-taktsmotorer.

4-takt är betydligt mer knepigt, det lilla jag förstått -- främst att justera ventilerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft bilar med fyrtaktsmotorer sedan 1984 och aldrig behövt justera ventiler på dessa, varför skall man göra det på 2000 talets båtmotorer ?

Är det så att vi båtägare anses vara någon sorts penninggruvor för alla tänkbara serviceintessenter ??

Man får väl köra flera sökningar tills man träffar rätt, jag har för mig att jag har läst alldeles utmärkta instruktioner hur man skall fixa sin båtmotor inför vintern. Och fyrtakt är inget konstigt med, motorolja och oljefilter skall bytas, fö så borde det vara som vilket hederlig tvåtaktare som helst. Kanske även spruta konserveringsmedel i cylindrarna och insugning för det går inte att köra med bensin med mycket olja som jag gör på min tvåtakt.

En länk jag hittade på vinterkonservering:
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=187349&highlight=vinterservice

(Scrolla en halvmeter ner på sidan där texten börjar)



Senast ändrad av jan_af_lisoe | 28 september 2009 | 21:08



Senast ändrad av jan_af_lisoe | 28 september 2009 | 21:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Johan skriver inte hur stor 4-takts motor han har, inte heller hur gammal den är. Bara att han alltid tidigare lämnat in den för service, vilket jag tolkat som att det är en stor motor.

Är den hyfsat stor och ny, så har den DOHC (dubbla överliggande kamaxlar), 16 ventiler, och elektronisk bränsleinsprutning (ofta multi-point EFI, som styrs av datorer). Allt det hade nog inte din bil 1984, eller?

Nackdelen med dessa moderna finesser är att de behöver justeras ibland. Och det klarar vanliga amatörer sällan själva...

Jag tror att det är bättre för andrahandsvärdet att acceptera att moderna 4-takts båtmotorer har fördelar (drar mindre, tystare), men även nackdelar (dyrare service, mer stöldbegärliga). Åtminstone skulle jag aldrig köpa en begagnad 4-taktare som inte har varit inne på auktoriserad service varje år. Och jag har läst på detta forum att fler tänker som jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det bättra för andrahandsvärdet att serva på varv, men går man plus påt?

 

Vad kostar en service? 3000 spänn? Oljor, filter och anoder går loss på knappt 1000. Ska man sälja inom nått år så kan det vara bra att låta ett varv sköta service, men tänker du behålla motorn i 10år eller så skulle jag göra allt själv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är den hyfsat stor och ny, så har den DOHC (dubbla överliggande kamaxlar), 16 ventiler, och elektronisk bränsleinsprutning (ofta multi-point EFI, som styrs av datorer). Allt det hade nog inte din bil 1984, eller?

Nackdelen med dessa moderna finesser är att de behöver justeras ibland. Och det klarar vanliga amatörer sällan själva...

Är inte själva finessen med DOHC att man slipper justera ventiler ?? Var det inte hos stötstångsmotorer som ventiler behövde justeras ? Samma med elektronisk insprutning, skall inte datorn vara så pass intelligent att den inte behöver någon justeing ? Det är väl mekaniken som justerades förr i tiden...

Nåja, vill inte skapa för mycket debatt och måste erkänna att min bil åker för service var 2000 mil, åtminstone de första 10 åren. Sen skall den få gå så länge den går eller börjar larma.

Jag är bara rädd att båtbranschen har skapat någon sorts dåligt samvete känsla hos många båtägare som känner att de måste lämna in sin fyrtaktare på en dyr service.

Men om en 50 hk fyrtakt kostar 60000 SEK, man äger den i 10 år samt betalar extra 3000/år fö service (mao 3000 dyrare än om man hade gjort det själv) så tror jag knappast att man får 30000 mer för motor när den säljs som begagnad.

Men om man sover bättre efter att ha betalt för en dyr service, ja god sömn är värd en hel del också !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isbrytarn

Är den hyfsat stor och ny, så har den DOHC (dubbla överliggande kamaxlar), 16 ventiler, och elektronisk bränsleinsprutning (ofta multi-point EFI, som styrs av datorer). Allt det hade nog inte din bil 1984, eller?

Njo, exakt hur avancerad datorn som styrde insprutningen var vet jag inte, men doch och 16v  och insprutning hade jag.
Därför känns det underligt att inte båtmotortillverkarna använt sig av en redan befintlig erfarenhetsbank.

Jag tror att vi i viss mån luras att serva för mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DOHC står för dubbla överliggande kammaxlar och har ingenting med att göra om man skall justera ventiler eller inte. det finns både dom man behöver justera och dom man inte behöver det på grund av hydraliska lyftare jag tror att den första varianten utan hydraliska lyftare är vanligast på utombordare men dock är det så att de väldigt sällan behöver justeras gäller i allafall Yamaha som jag har mäst erfarenhet av men jag kan tänka mig att det även gäller andra märken.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med dessa moderna finesser är att de behöver justeras ibland. Och det klarar vanliga amatörer sällan själva...

Du skrev fel där, Fördelen är att de inte behöver justeras!
Annat var det förr, med förgasare och brytarspetsar och annat elände.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jan av Lisö tar 50 hk som exempel och den mest sålda i Sverige verkar vara Mercury (åtminstone baserat på motorer som används i båttidningarnas test). Och då är det enkelt att kolla i instruktionsboken vad som ska göras på 40, 50 och 60 hk Mercury 4-takt EFI (intruktionsboken finns på internet, www.brunswick.com), som synes längst ned ska ventilerna kontrolleras och justeras vart 3:e år:

 

VAR 100:E KÖRTIMME ELLER EN GÅNG OM ÅRET, BEROENDE PÅ VILKET SOM INTRÄFFAR FÖRST

• Smörj alla smörjnipplar. Smörj oftare om du använder utombordaren i saltvatten. Se avsnittet Smörjnipplar.

• Byt motorolja och oljefilter. Oljan ska bytas oftare om motorn körs under svåra förhållanden t.ex. långvarig trollning. Se avsnittet Byte av motorolja.

• Inspektera termostaten visuellt och leta efter korrosion och skadad fjäder. Kontrollera att termostaten stängs helt vid rumstemperatur. (1).

• Kontrollera motorns bränslefilter och leta efter föroreningar. Se avsnittet Bränslesystem.

• Kontrollera tändningsinställningen. (1).

• Kontrollera korrosionskontrollanoderna. Kontrollera oftare om du använder utombordaren i saltvatten. Se avsnittet Korrosionskontrollanoder.

• Tappa ur och byt växelhusoljan. Se avsnittet Smörjning av växelhus.

• Smörj splines på drivaxeln. (1).

• Kontrollera Power Trim-oljan. Se avsnittet Kontroll av Power Trim-vätska.

• Undersök batteriet. Se avsnittet Batteriinspektion.

• Kontrollera reglagekabeljusteringarna. (1).

• Undersök kamaxelremmen. Se avsnittet Undersökning av kamaxelrem.

• Kontrollera att bultar, muttrar och andra fästen är åtdragna.

• Kontrollera kåptätningar för att försäkra dig om att tätningarna är intakta och oskadade.

• Kontrollera det interna ljuddämpningsskummet i kåpan (extrautr.) för att säkerställa att skummet är intakt och oskadat.

• Kontrollera att insugningsljuddämparen (extrautr.) sitter på plats.

• Kontrollera att tomgångsdämparen (extrautr.) sitter på plats.

• Kontrollera att slangklämmor och gummiskyddshylsor (extrautr.) på luftintagsenheten inte är lösa.

VAR 300:E KÖRTIMME ELLER VART TREDJE ÅR

• Byt ut tändstiften efter de första 300 körtimmarna eller det tredje året. Kontrollera därefter tändstiften var 300:e körtimme eller vart tredje år. Byt ut tändstift vid behov. Se avsnittet Undersökning och byte av tändstift.

• Byt ut vattenpumpsimpellern (oftare om överhettning inträffar eller om du lägger märke till minskat vattentryck). (1).

• Kontrollera och justera ventilspelet vid behov. (1).

 

(1). Dessa detaljer bör servas av en auktoriserad återförsäljare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och?

DOHC och justerbart ventilspel ingår INTE i dom moderna finesser som jag kommenterade. Det hade jag i Forden redan på 80-talet. Modernt är hydrauliska ventiltryckare.

Det står för övrigt justeras vid behov, och hur ofta finns det behov? Sen är det väl inget svårt att justera heller, bladmått och ett par fasta nycklar? För det är väl inte shimsade ventiler?

 

För övrigt verkar du läsa instruktionsboken såsom Usama Bin Laden läser koranen.

Ta det lungt, slappna av och njut av livet i stället. Cool

 

 



Senast ändrad av Flipper_510_HT | 01 oktober 2009 | 13:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du som är så cool kan förstås kontrollera dina ventiler själv. Men vi andra - vanliga dödliga amatörer - överlåter gärna det till ett proffs. Det spar mycket tid (att skaffa rätt verktyg och lära sig hur det ska göras) och kostade cirka 300 kronor när det gjordes på min 4-taktare av auktoriserad verkstad. Men visst -- spara 300 kronor och känn dig duktig.

Det jag svarade på var för övrigt -- för alla läskunniga -- ditt påstående:

Du skrev fel där, Fördelen är att de inte behöver justeras!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och det jag svarade på -- för alla läskunniga -- var ditt påstående (vilket jag också citerade):

Nackdelen med dessa moderna finesser är att de behöver justeras ibland. Och det klarar vanliga amatörer sällan själva...

Ventiljustering är ingen modern finness, och har således inte något med mitt påstående (som du svarade på) att göra. Så varför återkommer du till det?

 

Ta det lungt, slappna av och njut av livet i stället. Cool

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

somsagt det är inte ofta ventilspelet behöver justeras och man märker det genom att motorn blir lite svårstartad och slammrar lite. MAO så länge den går fint är detta ej nödvändigt.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan aldrig vara tillräckligt tydlig... Om alla ska förstå... Diskussionen gäller 4-taktare, som är en modernare typ av utombordare. Med moderna finesser menade jag helt enkelt den extra teknik som finns på en hyfsat ny 4-taktare jämfört med gamla 2-taktare med förgasare. Alltså till exempel DOHC, 16 ventiler och EFI.

Jag tror att de flesta som läser tråden förstår det. Men kanske inte alla?

Fast jag misstänker att några märker ord bara för att ni inte har något bättre att göra. Till exempel att svara trådskaparen på hans fråga --- vilket jag gjorde med mitt exempel ur Mercurys instruktionsbok... Och då blev jämfört med Usama Bin Laden... Trevlig?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS har redan i dom två första inläggen fått svar.

Trots det kände du dig tydligen tvungen att tillägga:

Nackdelen med dessa moderna finesser är att de behöver justeras ibland. Och det klarar vanliga amatörer sällan själva...  Du som är så cool kan förstås kontrollera dina ventiler själv. Men vi andra - vanliga dödliga amatörer - överlåter gärna det till ett proffs.

för att sen också klippa in ett utdrag ur en instruktionsbok.....

Var det verkligen det som TS efterlyste?
Han har nog en egen instruktionsbok att läsa!

 

Det är nog inte bara ventilerna som fått spel!

 

 



Senast ändrad av Flipper_510_HT | 01 oktober 2009 | 20:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej... Du kan verkligen inte läsa.

Ändå har jag citerat mitt första inlägg en gång -- för din skull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu kollat Praktiskt Båtägande nummer 9/2009 och reportaget Allt om fyrtaktare har två delar om den service som behövs på en Honda. Den första är det som berättar vad som görs av återförsäljaren:

-- Byta olja,

-- Byta oljefilter,

-- Kontrollera tändstift,

-- Kontrollera och rengör kylkanaler och kylfilter,

-- Kontrollera gaslänkning och växelkablar,

-- Kontrollera powertrim, smörj vid behov.

Mycket gör återförsäljaren var 200 timme på Honda:

-- Byta tändstift,

-- Gör arent ev förgasare med ultraljud,

-- Byta växellådsolja,

-- Kontrollera ventiler och ventillyftare,

-- Göra rent in-line-bränslefilter,

-- Kontrollera impeller,

-- Kontrollera kuggrem,

-- Kontrollera termostat.

På nästa sida är rubriken Enkelt gör-det-själv-underhåll följt av två meningar: De komplicerade motorerna och de utökade garantierna är goda anledningar till att inte meka så mycket på egen hand. Men vanligt underhåll som får fyrtaktaren att gå bättre och leva längre kan man fortfarande göra.

-- Kolla oljan,

-- Smörja batteriklämmor,

-- Kolla propellern,

-- Kolla startlinan,

-- Rensa förgasaren,

-- Kolla gnistgapet på tändstiften,

-- Smörj rörliga delar motorfästet,

-- Kolla offeranoder,

-- Kolla att nödstoppet fungerar,

-- Kolla bränsletanken och rengör filtret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...