Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
pelle_p292

hur slipper man havstulipaner på drevet

Rekommendera Poster

Är det någon som har ett bra tips på hur man slipper få så mycket snäckor på drevet.

Jag har båten på västkusten och det är hopplöst mycker snäckor på drevet och jag har verkligen inte snålat med drev färgen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska prova det där med att trä en påse över drevet på vinterbåten. Ska tydligen inte växa pga uteblivet ljus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder en giftfärg som är som klarlack och sprutar över allt som är under vattenytan, drev, prop, trimplan givare osv.

Tog upp båten för nån vecka sen och allt såg ut som när jag stoppade i det. Ligger på västkusten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska se vad den heter. Det är Volvo Pentas färg. Burken är nog 15-20 år gammal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det finns/fanns en färg som heter MPX som är för drev och propp. jag har användt detta i några år och det kommer inte en snäcka på vare sig derv eller propp.

/jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var köper du denna färg? Provade att goggla med fick bara upp kläder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

international hade den för ca10-15 år sen......jag köpte en 1 liters burk för 4 år sen i en båt affär i Kiel...

/jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör ifrån dem!  Nä, skämt åsido, var försiktiga nu när ni målar dreven så att ni inte lägger kopparfärg på ett aluminiumdrev som har den minsta lilla skada där aluminiumet lyser igenom.  KORROSION!  Har läst tidigare här på MG om personer som smörjer in hela drevet med vattenfast fett och säger att det fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

La på saltvattenfast fett i våras, funkade tyvärr inte, det flög väl av, det växte i alla fall ändå.... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har sprutat två lager med International drevfärg samt cayennepeppar och resultatet blev skrattretande. Båten ligger på Västkusten....Bravo II

I princip var hela drevet täckt av snäckor....De satt otroligt tätt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Internationals sprayfärg: VC PropoDrev! Västkustkvalitén funkar perfekt, åtminstone här på ostkusten.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan förstå att det inte växer så mycke på sveriges baksida. Det är väl inte så konstigt för det mesta är ju dött i östersjön. Tyvärr är det så att på västkusten växer det så det knakar och det verkar som om inget hjälper. Det borde väl finnas nån form av gift man kan ta på drevet, det miljövänliga alternativen funkar ju inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varje ny dag gryr i öster och inte i väster.  Varje dag går solen ner och avslutar dagen i väster och inte i öster, vad är då baksidan?Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ditt svar tyder på viss okunskap om förhållandena på ostkusten och om innehållet i VC Propodrev. Okunnigheten tycks dessutom, vilket är ganska vanligt, vara förenad med en viss dumdryghet. I själva verket växer det en hel del, åtminstone söder om Åland, i Östersjön, även om det säkert växer mer på Västkusten. Det mesta är inte dött i Östersjön och VC-PropoDrev av västkustkvalitè (OBS inte den miljövänliga ostkustkvalitén) innehåller just sådant gift som du eftersträvar.

Mvh/Sea Maniac

Senast ändrad av SeaManiac | 02 oktober 2009 | 17:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...