Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Kango

Isolering bakom klädseln?

Rekommendera Poster

Behöver man ha det. Och i så fall vilken tjocklek på isoleringen och vad för något?

Det är mycke nu, med det är väl en del av det roliga.

Som alltid tacksam för svarSkrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte tänker lägga en förmögenhet på det så köp billiga liggunderlag och skär till. Annars finns det divycell på biltema. Om du inte isolerar kommer det troligtvis klucka och bli lite fuktigt på insidan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Funderar på tjockleken på liggunderlag? Men det var en ide att fundera på. Ska även åka till biltema å titta. Vet du föresten hur varmt det bör va när man ska lima? Och vad ska man ha för lim?Foten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Hej!

Jag isolerade och bytte skrovbeklädnaden i min Nimbus 2600 förra vintern. Jag letade och letade och hitta till slut rätt! Isoleringen Nr 1 heter Armaflex !  Säljs bl.a i rulle 1 meter bredd och 10 meter lång, kostar massor med 1000-lappar, men kontakta nån ventilationsfirma och kolla med någon där om du kan få köpa en rulle.  JAg vill minnas att en rulle kostar runt 4,000 Kr inkl. moms fullt brutto på tex Ahlsell, Armaflex är det som vanligen används runt vattenrör som isoleras för att inte släppa kondensvatten. Finns som självhäftande eller utan. Jag körde med självhäftande lite extra med Armaflex-lim här och där...  Till min förruff, toa och akterruff gick det åt ca 12 löpmeter. Känner en som jobbar på en vent-firma så jag fick loss en kartong 10 meter för 2.000 Kr, och så kunde jag köpa till 2 meter när jag så att det behövdes.... Totalt < 3000 Kr inkl. en halv burk lim.  Armaflexen är 10 mm tjock och underbart material att jobba med, lätt att skära med en vass bryt-blad-kniv, formar sig fint runt hörn osv. Helt underbart, lättjobbat material. 

Åter igen: Det är inte kvalitet som kostar, utan avsaknaden av kvalité kostar!

Utanpå detta limmade jag, med Casco golvlim, vit vinyl som jag köpte på bryggan. Gick åt ca 15 meter (3 mm tjocket & 1,40-bredd) kostade ca 220 Kr/meter, så jag tror det blev ca 3500 Kr med lim.  Totalt ca 6-7,000 Kr eget arbete, men så snyggt & behagligt!

Ingen kall skrovsida att ligga utmed, mer ljudisolerat när man ska somna, inte alls lika fuktigt & rått som innan, inte lika varm när solen legat på en hel dag.

Värt varenda krona och alla arbetstimmar med att ta ner gamla skrovbeklädnaden och alla limrester. Finns ingen annan lösning är en kraftig vinkelslip 1400W  1200Kr och en rejäl ståltrissa och sedan gnugga gnugga, lätt 100 timmar troligen 200 timmar slipande!

LYCKA TILL och maila om jag kan tipsa Dig mera!

/ Mvh Jocke

post-20224-1394236112,0767_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för tippsen!

Ska prova med armaflex. Vi har på jobbet vet jag, men de är endast smala remsor? Är väl inte så bra.

Övrigt. Hadde du några problem med skruvarna runt fönstren? Jag har rostfriaskruv på aluminium. Flera skruvar gick av tyvärr.

Skulle vara kul att se bilder på ditt jobb.Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, en del av skruvarna hade jag av då jag först körde med skruvdragaren, när jag tog hand-mejseln och först drog åt varje skruv lite lite och sedan drog ur skruven så gick ingen av.... man lär sig av sina misstag! Ett misstag till är att rutornas tryck utvändigt mot skrovet släpper ju när man släpper på skruvarna och den gamla tätningen / kittningen mellan alu-listerna utvändigt och skrovet måste nog alltid bytas... är ju trots allt ca 20-25 år gammalt. Jag tätade inte om utan drog ihop det, med vatten som kom in runt rut-ramarna vid regn. Fick direkt i våras täta alla fönster med transarant silikon, ser okej ut på 2 meters avstånd, men ser inte så grannt ut på 2 dm avstånd..... TIPS! täta om / kitta om fönstrena utvändigt med det där svarta kletet direkt, jag tror aldrig man får fönstrena helt täta igen annars!   Jag skulle avråda från smala remsor, då varje skarv mellan remsorna riskerar att synas som ett litet litet veck på den vita konstläderbeklädnaden som du limmar över Armaflex... Kan du inte deala med arbetsgivaren att du kan få köpa en rulle 10 meter till firmans inköpspris exkl. moms genom ett bruttolöneavdrag, då gör du en bra affär!

Jag har lagt upp några få bilder på isolering & slutresultatet i mitt foto-album..

Jag kan även maila fler till Dig - vänligen maila mig din mail-adress i så fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för alla ideer. Ser fram imot en höst/vinter/vår. Med 100 tals timmar i båten, he he. Har föresten sett venyl på en marinfirma som har viss iso på baksidan? Ca 5-8mm. Räcker inte de?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

när man har tagit bort innerlisten runt fönstret , sitter glaset löst då ? vad är det som håller utelisten?

tittade på dina bilder och såg att vi hade likadana fönster..



Senast ändrad av tottes | 02 maj 2010 | 21:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man verkligen lägga isoleringen direkt mot skrovets insida? ska det inte finnas en luftspalt där fukten kan rinna bort? eller gäller det bara stålbåtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man hellimmar med en isolering med slutna celler - var skall då fukten komma ifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är rostfria plåtskruv som skruvas genom hålen i inner-ramen och som gängar i ytterramen. Skruvarna går ej igenom skrovplasten, utan sitter innanför fönsterhålet men gör att aluminiumramens yttre del kläms mot plasten i skrovet. Rutorna sitter fast i ytterramen och ramlar således inte loss. Yttermåttet på själva glasrutan är således lite mindre än fönster-hålet i plasten. Jag tätade med en sträng svart Sikaflex UV för fönster. tejpade maskeringstejp på båten och på fönsterramen så överskotts-kladdet enkelt kunde tas bort.

Hoppas tipsen kommer till användning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis så resonerade jag och killen på ventilationsfirman. Viktigt är att få en bra anläggning överallt. Risken när grejerna blir gammalt är att isoleringen släpper från skrovet och skapar en luftspalt därimellan och risken blir överhängande att kondens överhuvudtaget får plats att skapas och finnas...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du har så rätt om rutorna , jag tog bort dom oxå (när ja ändå var i farten).

jag vet inte vad de va för något de tätat med innan , men efter mycket letande så hittade jag ESSVE UTEFOG BUTYL och detta har jag nu tätat mina fönster med.

har även bytt skrovbeklädnad där jag använde skit-limmet casco flex.

dock funkade detta bra när man limmade beklädnad mot trä ex tak skivorna o dyl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...