Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
boppen

Kortslutit trimmotorn, Johnson "94

Rekommendera Poster

Hallå!

Trimmade ned motorn (Johnson 50hp '94) i Fredags och då fastnade den i nedtrimmat läge, greppade inte riktigt vad det var, men efter att jag tagit upp den nu idag såg jag att kablarna ned till powertrimmen hade klämts och kortslutits :-(

Nu har jag plockat isär allting och provat motorn mot sep. 12-källa, tror trimmotorn är en sådan modell som är jordad i motorns chassi och sen är det 12V till endera av de två tåtarna för att köra den uppåt / nedåt. Men det händer inget när jag kopplar på spänning.

Tog isär motorn och ohm-mätte lindningarna och det visade på 0,1 ohm mellan alla lindningar hur jag än mätte - tyder det kanske på att lindningarna smultit ihop?

Mäter jag på kablarna ner till trimmotorn så får 12V på dem precis som det ska vara när man trimmar upp / ned.

Några tips, ny motor kanske det enda rätta, men det är ju så onödigt dyra för en så här gammal båtmotor ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får du 0.1Ohm i kretsen så betyder det kortslutning någon stans, spolen är troligen bränd, ibland så vore det bra med båtskrotar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det ante mig, men man hoppas ju in i det sista, verkar ju som att en ny pirat ligger på runt 3000:- kanske går att få från USA för 2000-2500:- inkl frakt, tull och moms, får se vad jag siktar in mig på, man ska inte ha en massa saker som power-trim och sånt på motorn ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...