Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
viktor11

Bella 490R med motor

Rekommendera Poster

Hej

Jag funderar på att slå till på en ny bår. Det är en Bella 490r med en Mercury 2t 60hp. Allt är från -97. Har inte sett båten live än men de bilder jag sett så ser den helt ok ut. Enl nuvarande ägaren så har den varit vinterförvard inomhus och servad varje år. Priset är satt till 70000:- och till det ingår det ett kapell i bra skick, båtvagn 30km/h GPS och bränsletank. Motorn har eltilt/powertrim.

Nu till frågorna:

För det första är 70000 sek ett normalt pris?

Hur ska man ställa sig till en motor som har 12 år på nacken (om än välskött)?

Båtmodellen Bella 490R, hur är den? Någon som äger har kört den? Det lilla jag läst om den så verkar den ok.

Ha det bra //Viktor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Generellt sett är gamla utombordare rätt pålitliga, bla ett resultat av relativt få rörliga delar. Enkel konstruktion som ger få felmöjligheter. Om de startar och får olja brukar de gå tills man stänger av dem eller bensinen eller oljan tar slut. Eller kylvattnet.

Rent slitagemässigt borde det inte vara något större problem. Starta motorn och lyssna efter skrammel och rassel.

Innan du köper kolla att kylvatten sprutar ut genom skvallerhålet, kolla så att den går lätt att svänga, kolla att styrspindeln inte är sprucken, kolla att oljan i växelhuset är OK. Om motorn har separatoljesmörning, kolla att den drar i sig ilja. Om jag köper en så pass gammal utombordare skulle jag byta kylvattenimpeller (sitter innuti riggen, rätt enkelt att byta), då är du väl försäkrad mot kylrelaterade problem.  Vidare skulle jag snarast trycka in fett i alla nipplar samt dra av propellern och fetta in propelleraxeln, kolla även att propelleraxeln inte glappar i sidled, ska vara stum annars börjar lagren bli slut.

Nackdelen med dessa gamla motorer är att de ryker rätt ordentligt, speciellt efter start samt på tomgång.

Mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, tack för bra svar!

Jag slog till på båten, fick ner den lite i pris så det känns ok.

Var så klart och tittade på den först och den verkar helt ok i motor och skrov.

Kunde inte hitta några glapp eller missljud.

Men vi får se till sommaren hur det igentligen står till när den ska hårdtestas

/Viktor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, hade en 440R tidigare och en nackdel som jag inte vet om 490R har är att 440R hade badstegen skruvad med plåtskruv rakt igenom akterspegeln. Alltså man såg skruvarna från insidan av stuvutrymmet där bensindunk å så finns. Så det skulle jag se över å göra om om jag var du.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...