Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Tempest

Köra igenom glykol, eller tömma systemet

Rekommendera Poster

Hej,

Jag är ny ägare till en Mercrusier 5.0 MPI. Om man läser manualen så finns det en massa punkter att dränera kylsystemet på sjösidan. Vore det inte smartare att doppa drevet i ett stort kar med en glykolblandning, och låta det sjölja igenom sjövatten sidan av kylsystemet? Skadas impellern då kanske? Hur gör ni?

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 olika skolor, vissa tömmer sjövatten sidan och andra fyller glykol.

Båda har för och nackdelar, Om man tömmer vattnet så sparar du på miljön eftersom du inte använder glykol, dock så har du inte ett lika bra rostskydd över vintern.

Om du använder glykol så kommer det att drällas lite med glykol men o andra sidan får du ett väldigt bra rostskydd och frostskydd.

Jag brukar välja det senare och försöka samla upp all överbliven glykol i en hink, i båda fallen bör du köra ur motorn med färskvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger bägge alternativen !

Först varmköra och dränera, därefter låter du motorn suga i sig glykol i sjövattenkretsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör glykol. Att enbart tömma systemet känns nervöst, det blir alltid lite vatten kvar i någon ficka som kan ge frostsprängning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi konserverar ett par hundra sådana motorer varje år och inte en frysning har skett. Varmkör. Töm limpor och motor. Kör igenom glykol och töm igen. Klart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är klart, man kör igenom glykol och sedan töms systemet. Men då ligger glykolen kvar i eventuella vattenfickor i systemet.

Att enbart tömma systemet känns fortfarande nervöst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tömma ur vattnet räcker för att slippa oroa sig för isspängning (lite ytkorrosion kan det kanske bli tiills syret i resternde luftvolym förbrukats).

Förra senhösten gjorde jag en del experiment med rent vatten i extremt tunna kärl (aluminumburkar för öl/läsk, plastglas s.k engångs etc) som jag stoppade i frysboxen (-18 grader).

Kvartsfylld, halvfylld, 3-fjärdedelsfylld, 90% fylld och helt fylld.

I samtliga fall utom 1 klarade sig behållarna helt utan skador.

Endast med helt fylld aluminumburk (litet utloppshål där det blev en ispropp innan resten frusit) så sprack burken.
Plastglasen klarade sig fint, därför att all expansion kunde ske uppåt, i den fria ytan (man kunde se hur isen välvde sig i båge ovanför den initiala vattenytan), samma betende som kan observeras i iskubs-behållaren man ofta har i frysen.

Min slutsats blev/är att en tömd motor (även med en liten mängd kvarstående RENT vatten) kan omöjligen skadas av isexpansion om det bara finns ett även-så-litet tom-utrymme.

Vi pratar material (läskburk) som en 5-åring kan skrynkla ihop med handkraft..v.s. material (motorblock) som en vältränad 20-åring med slägga knappt kan göra ett märke i.


På min tidigare gamla snipa (en direkt-sjövatten-kyld Perkins 14.108) öppnade jag bara dräneringsventilerna och tömde ur vattnet ur blocket, lossade på luckan till impellerpumpen så vattnet ran ut och sen var det nog.

Inte tillstymmelse till problem (trots att det stog en hel del sjövatten i avgassystemet som aldrig tömdes ur överhuvudtaget..ljuddämpareburk av plast.

Jag sov lungt även när det var -20 Glad



Senast ändrad av Gunnar_ | 28 september 2009 | 21:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättetack för alla svar. Ni har varit mycket hjälpsamma. Bara en siste fråga. Hur tömmer man sjösidan på ett Marcrusier block. Det är en massa kranar och allt hamnar i en sörja i botten av båten med all glykol.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Det absolut enklaste är att köpa en spolmuff för drevet, koppla på en 19mm slang. Det finns sen en 25l dunk på Jula etc där det finns två korkar. Den lilla går det att få på en 19mm slang med slangklämma. Dra fast den. Fyll i glykol. Öppna stora korken och lägg dunken ner högre än drevet. Starta motorn och håll koll på färgen på vattnet som kommer ut vid proppen, när du der glykolfärgat är det klart. Funkar klockrent, använder samma metod till utombordare. Använd helst propylenglykol som är snällare för miljön än etylenglykolen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget sätt är mer rätt än det andra.....själv har jag alltid bara plockat ur termostaten och kört igenom glykolblandning till det kommit ur drevet igen. Men i alla fall så är det någon som tänkt på miljön och med ett enkelt sätt så spar man pengar och miljö. kolla länken.

http://www.blocket.se/gavleborg/MiljoSmart_MotorKonservering_for_Inombordare_22680548.htm?ca=6&w=3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...