Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
Wedholm

Serviceinstruktioner Volvo Penta MD21

Rekommendera Poster

Är nybliven motorbåtsägare, en spetsgattad träsnipa 33 fot med en Volvo Penta MD21. Skulle vilja beteckna mig själv som i stort sett teknisk idiot när det gäller motorer, men har lätt för att lära och villig att lägga de timmar som krävs. Söker information om hur man förbereder denna modell för vinterförvaring eller vinterförvaring/service/felsökning i största allmänhet. Typ ABC-instruktioner med bilder eller diesel-engines for dummies. Kan nån tipsa mig om litteratur eller webplatser?

post-10012041-1394236110,8842_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till båtköp, din Md 21.a är en hyffsat vanlig motor i dessa typer av båtar, gamla men trogna så länge de får kärlek i form av tillsyn & översyn med jämna mellanrum, det man bör tänka på är att inte köra för hårt vid start, det är nämligen olika metaller på motor & topp, detta innebär att man måste vara försiktig vid start & stopp, den behöver lite längre tid på sig innan du ger full gas, och den bör inte köras fullt ända till bryggan & sedan stänga av den. det är lite info iaf. dessutom kan du hitta reservdelar & jag tror även manual på www.marinepartseurope.com

Lycka till

Jarnis

Senast ändrad av jarnis | 26 september 2009 | 15:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK. Tack för tips, de bekräftar andras åsikter. Men på din länk hittar jag bara sprängskisser, skulle behöva lite mer elementära serviceråd om motorn.

post-10012041-1394236110,9578_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag antar att du har tittat på Volvo pentas hemsida, för där finns ju instruktionsböcker mm. till ala motorer.

Senast ändrad av No_jah | 26 september 2009 | 20:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Kolla på volvopenta.com

Hämtade min instruktionsbok där. Jag har en md32a den finns på svenska

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...