Gå till innehåll
söndag 02 mars 2025
Jocke_Skane

Sväng anordningen Merc 70hk -79 helt fast/låst

Rekommendera Poster

Tjenare jag har köpt en lite unik motor en Mercury 70 hk 3 cyl från 1979 som ståt stilla i ca 28-29 år jag köpte den av första köparen och han har bara kört upp 2 tankar med soppa sen den var ny så den är i kanon skick om dock lite dammig.

När vi skulle köpa den funkade allt och den starta fint och allt var kanon men den gick inte att svänga dvs den är helt stel mellan motor och tilten, det enda den rör sig är lite ifrån gummi upphängningen. Allt annat har lossnat fint och tex växelhuset bara gled ur och alla bultar är som nya överallt men inte till sväng anordningen.

Vi har så klart gjort slut på en burk 5-56 och även tryckt in nytt fett men den är stel som fan och rör sig ytterst lite om vi kränger på ett rör och sliter i den, dock vill vi inte förstöra gummi bussningarna så vi tänkte dela på hela skiten och har fixar lite spräng skisser hur det ser ut men är endå osäker på hur vi lättast delar hela sväng anordningen.

Tips och ideer hade hade varit kanon eller kanske nån länk till bättre ritningar än de som finn på www.ishopmarine.com eller direkt länken www.ishopmarine.com/ishop/jsp/...

Jag skulle även vara tacksam på vad som behövs göra får att demontera mellanhuset/riggen från den över delen vad är där förutom bultarna som måste lossas??

Tack

Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Detta råkade jag ut för på en Merc 80 hkr -80. Fettet hade stelnat, de lättare fraktionerna i fettet (jo det finns sådana) avdunstar över åren. Fick då rådet att värma upp styrspindeln så att fettet skulle mjukna, men lyckades inte med detta, jag hade kanske inte rätt grejor. Kan vara ett tips dock. Det som funkade för mig var att jag lyckades modifiera en avdragare och dra ur axeln ur spindeln. Vi det laget hade jag skruvat isär de flesta större delarna och hade bara riggens mellandel, styrspindeln med axel samt uppfällningskekanismen att jobba med. När jag väl fått isär alltihopa var det bara att rengöra och sätta ihop igen.

Min erfarenhet är att det är viktigt att trycka in nytt fett ganska ofta (1-2 ggr per år) och därvid säkerställa att det kommer fett både uppe och nere. Om det inte kommer på båda ställena bör man ta isär medan det går lätt och rengöra igen. Om jag inte minns fel finns det bara en nippel på spindeln, på vissa senare modeller finns det en nippel uppe och en nere.

Att dela motorblock från riggen och det övriga skall inte vara något problem, lossa muttrar och skruvar och dela, de axlar som finns sitter på splines, ta det lite försiktigt då de kan ha rostat fast. Det skall inte vara något annat att demontera, ingen el eller så. Om det är svårt att dela rigg från motorblock kan man försiktigt slå något kilformat i skarven, tex en kniv. I mitt fall brydde jag mig inte ens om att byta packning, det gick bra ändå. Men får du tag på en ny packning är det givetvis bäst att byta den också.

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju hoppfullt, vår plan var att just dela på hela skiten men när jag igår skruvade av något som jag trodde höll fast de övre fästena så ramlade nån mutter av inne i riggen, så därav får jag ju nu dela på hela Skrattande

Skall idag även kolla om det räcker med impeller byte eller om jag behöver en hel impellersats men annars verkar det mest som om dom bruna el sladdar tagit lits stryk av åldern vilket är lite konstigt men dom kanske kom från en annan tillverkare än dom andra för det är bara just dom bruna som är lite torra.

Jag skall ta ett foto på motorn när vi monterat ihopa den så får ni se hur sjukt ny och fräsh den ser ut nu när den är av tvättad, detta är som att köpa en av de ny/gamla motorer på kvd.

Jocke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett spår i styrspindeln som bör slipas upp lite till detta smörjspår är till för fettet det ska fördela sig längs axeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter 4 timmars meck fick vi ut skiten och fy som den satt...... helt otroligt fick slå in huggmejslar för att pressa upp den men till slut gick det, dock var den inte direkt jätte rostig mest bara torkat fett typ, och ja såg smörj spåret så det fick en snabb omgång med smärjelduken.

Tack för tipsen allt funkade perfekt bara impeller och en 2-3 kablar som skall fixas sen så blir det kanske lite fiske nästa helg och fram till december eller nått då vi tar upp båten.

mvh

Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...